Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel (rc)

by - 6/17/2015



Jonas Jonasson / Pantheon / 400 stran

Vydáno: 2009 (originál), 2012 (ČR) / e-kniha

Román - světová literatura

Allan Karlsson má narozeniny. Je mu sto let. Vlastně důvod k oslavě. Starosta i místní tisk se připravují na velkolepou oslavu, stoletý stařík má však docela jiné plány; jednoduše zmizí a brzy je celé Švédsko kvůli jeho útěku vzhůru nohama. Jenže s podobnými věcmi už má Allan své zkušenosti v mládí koneckonců uváděl do zmatku celý svět. Jonas Jonasson ve svém románu vypráví o jednom veselém útěku a také o šíleném životním příběhu svéhlavého muže, který se sice nikdy nezajímal o politiku, ale přesto byl vždy nějak zapleten do velkých historických událostí 20. století. 



Můj názor


Poté, co jsem půl roku zpětně dočetla Analfabetku, druhou knihu od autora Jonase Jonassona, jsem se pustila i do Stoletého staříka. V knize nalezneme dvě dějové linie - jedna vypráví o současných událostech začínající útěkem Alana Karlssona z okna domova důchodců. Druhá dějová linie se soustředí na celý Alanův život od jeho narození až do nynější dobu. Obě tyto části jsou směsicí pestrých a výjimečných zážitků, z nichž drtivá většina zní pořádně bláznivě a sotva uvěřitelně. Za svůj život se Alan stihl setkat s mnohými význačnými představiteli snad všech vládních systémů světa - od Trumana, přes Mao Ce-Tunga až po Stalina. Za úctyhodných sto let zvládl výrazně zasáhnout do dějin 20. století (ač se to možná vůbec nezdá) a procestovat téměř celý svět.

Alanovy životní osudy jsou natolik zajímavé, že jsem s nadšením hltala jednu stránku za stránkou. Rozjezd knihy sice trochu drhnul, ale pak už jsem si na tempo stěžovat rozhodně nemohla. Přidejte k tomu i autorův nezaměnitelný a velmi čtivý styl, ironické a vtipné poznámky, nevšední a veškeré logice odporující setkání a situace, lehkost a nadsázku prostupující celou knihou a dostanete neuvěřitelnou porci zábavy v papírové podobě. Navíc pro mě jakožto milovníka historie byly expedice do minulosti slastí.

Ale ani v případě tak skvělé knihy ověnčené mnoha oceněními se nemohu vyhnout kritice. Jde mi především o již zmiňované dvě linie. Zatímco jedna je naprosto dokonalá, svižná, vtipná a čtivá, druhá je trochu utlačována do pozadí. Události roku 2005 jsou též pořádně Jonassonovské, nicméně přesto se jim neholdovala tolik. Nejenže mě mátly přeskoky a návraty v čase, kdy už jsem stihla úspěšně zapomenout, co se vlastně naposledy událo, také jsem se kupodivu do děje šíleně zamotávala, ačkoliv bych řekla, že se toho v závěru zase tolik nestalo. O to složitější to však bylo.

Krátce bych se chtěla vyjádřit ještě k obálce. Ta se velmi povedla, jednak výběr barev, jednak i silueta staříka. Jediné, co mi vadí, jsou obrázky ve všech čtyřech rozích, které mi tam zkrátka nezapadají. To je však jen malá drobnost, obálku bych tedy zhodnotila kladně.

Co se samozřejmě nabízí, je porovnat Stoletého staříka s Analfabetkou. Přesně to mám v plánu udělat. Myslím si, že obě knihy jsou stejně kvalitní a povedené, přesto se však více přikláním k Analfabetce, která se mi v jistých ohledech líbila více. Je totiž docela snadné se autrova stylu "přejíst" a s tím jsem během čtení této knihy občas bojovala. Avšak i Stoletý stařík je skvělé literární dílo, které by rozhodně mělo patřit do základní výbavy každého knihomola. Pana Jonassona moc chválím, že dokázal sepsat něco tak úžasného. A ostatním knihu srdečně doporučuji :)

Hodnocení

Obálka
90%

Kniha
85%

Pozn: Roku 2013 byl na motivy knihy natočený i stejnojmený film.

Za poskytnutou e-knihy chtěla moc poděkovat KNIHCENTRUM.cz

You May Also Like

26 komentářů

  1. Je to úžasná knížka a film snad ještě lepší. ^^ Moc hezká recenze.

    OdpovědětVymazat
  2. Já viděla jen film zatím, ale na knížku se taky chystám! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Knihu jsem zatím nečetla, ale těším se na ní až budu mít více penízků na víc. Recenze se ti povedla. Kdyby si chtěla můžeš mě navštívit zde http://cestadonitra.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkná recenze. :) Já aktuálně poslouchám Analfabetku a mlátím se za to, že jsem ještě nepřečetla Staříka, mamka ho má v knihovně už vcelku dlouho. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě si ho přečti :D
      Nevím, jestli bych se odvážila pustit si nějakou knihu vyprávěnou.... :)

      Vymazat
  5. Zajímavá recenze. Knihu znám, ale ještě jsem nečetla.. musím to napravit :)

    OdpovědětVymazat
  6. Moc děkuji za komentáře :) Edinburgh určitě naštiv ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač :) Jestli se mi poštěstí... Moc ráda bych :)

      Vymazat
  7. Túto knihu mám doma a patrí k moje obľúbené, je rozhodne originálna a nápaditá, páči sa mi, že sa v nej v podstate stále niečo deje :-) Čo sa týka obálka, ja mám doma klasickú modro-čiernu, ako je aj originálka a páči sa mi o niečo viac než táto :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ani nevím, jak vypadá původní verze obálky... :D

      Vymazat
  8. Skvělá recenze :D Tuhle knížku bych si jednou ráda přečetla, ale jaksi se k tomu nějak nemůžu dokopat, ale vždycky, když na ni někde vidím nějakou recenzi, tak si říkám, že už by bylo načase... No, třeba se k ní dostanu ještě letos :D

    OdpovědětVymazat
  9. super recenzia! čítala som ich na túto knihu už viac a všetky sú pozitívne :)
    ľúbezná

    OdpovědětVymazat
  10. Tak to abych se na to hnedka vrhla. Vypadá to úžasně a takováhle knížka by mě mohla ohromně bavit! :-) Těším se a děkuju za super tip! :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Už len ten názov znie dosť bláznivo :D Knižku poznám, lebo ju má moja mama, ale ja som ju zatiaľ nečítala... možno niekedy v budúcnosti :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten název přesně vystihuje nejen děj, ale i styl celé knížky :)

      Vymazat
  12. Obálka se mi taky dost líbí, ale já jsem tím zatím zůstala nedotčena :D Nečetla jsem ještě knížku ani neviděla film. Nicméně, je to asi docela dobrá kniha, vypadá sympaticky ;) Jen si nejsem jistá autorovým stylem, jestli by mi sedl. Recenze suprová :)
    - Eliza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Autorův styl je velkou neznámou, avšak myslím si, že nesedne jen málokomu a za ten risk to určitě stojí :)

      Vymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)