William Ritter: Jackaby

by - 3/29/2016

zdroj
William Ritter / Jackaby - 1. díl / 280 stran

Vydáno r. 2014 (USA) a 2015 (ČR) / Host / pevná vazba

Detektivní / Fantasy


Abigail Rooková právě přicestovala do New Fiddlehamu v Nové Anglii. Píše se rok 1892 a ona nutn[1]ě potřebuje najít práci. Potkává R. F. Jackabyho, detektiva objasňujícího nevysvětlené jevy, jehož bystré oko si všímá všeho neobvyklého – což zahrnuje i pozorování nadpřirozených bytostí. Abigail má zase jiný dar, dokáže si všímat obyčejných, ale podstatných detailů, takže se na místo Jackabyho asistentky výborně hodí. Hned během svého prvního dne v novém zaměstnání se Abigail ocitne uprostřed napínavého případu: ve městě řádí sériový vrah. Policie je přesvědčená, že se jedná o běžného kriminálníka, ale Jackaby si je jistý, že za vším stojí nelidská stvůra, jejíž existenci policie – s výjimkou mladého pohledného detektiva Charlieho Canea – vytrvale popírá.


Můj názor

Detektivní příběhy Sherlocka Holmese mám ráda (ačkoliv jsem se s nimi setkala pouze ve filmové podobě). A co když se nabízí detektivka alá Sherlock Holmes ovšem navíc obohacená o fantastické tvory a mysteriozní pozadí? Zní to přinejmenším slibně. To byl jeden z důvodů, proč jsem si Jackabyho vybrala. Ten další je prostý - zalíbila se mi obálka, hlavně její barené zpracování, zvoleému odstínu modré v kombinaci s vínově červenou jsem zkrátka neodolala.

Hned ze začátku se pozastavím nad postavami. Vypravěčkou se stala mladá, na svoji dobu výjimečně odvážná slečná Abigail Rooková, která do Ameriky právě připlula z Evropy a hledá nějaké zaměstnání. Skoro okamžitě mi padla do oka, hlavně její přístup a nezdolná povaha. Jako dalšího tu máme Jackabyho, který se pro mě stal větším oříškem. Kromě chvílí, kdy měl vyloženě působit protivně a roztržitě, jsem ho měla také ráda, oceňovala jsem mimo jiné i jeho zvláštní styl humoru, který příběhu zajistil správnou dávku nadsázky a úsměvných situací. Konkrétně detektivovo soupěření a pošťuchování s váženým inspektorem mi přišlo velmi zábavné a bezpochyby okořenilo celé dílo.

Autor nás zavedl do doby koncem 19. století, což není nijak odlišné od původního Sherlocka Holmese. Proč slavného detektiva vlastně stále zmiňuji? Podobnosti mezi ním a Jackabym jsou na první pohled jasně viditelné, přesto jsem neměla pocit, že by ho William Ritter nějak vykrádal. Přišel s originálním a neotřelým nápadem, kterému by také sedělo označení kontroverzní, a kolem něj vystavěl zdařilé a věrohodné kulisy viktoriánského období. Za samotnou myšlenku tedy mohu pět chvály.

zdroj

Chválím i celkovou čtivost, bohužel přichází čas na i na kritiku. Obávám se, že milovníky kvalitních a propracovaných detektivních příběhů a záhad, které kdekomu dokáží beznadějně zamotat hlavu, Jackaby uspokojit nedokáže. Vyšetřování za moc nestojí. A ačkoliv je rozuzlení a odhalení viníka logické a překvapivé, trochu ho sráží právě to, co Jackabyho činí odlišným a originálním. Totiž nadpřirozené bytosti a jejich rozmanitost.

Jsou to zvláštní tvorové s podivnými zvyky a chováním, tudíž umožnují stvořit téměř jakoukoliv obhájitelnou záminku. Přijde mi, že autor neměl ani moc práce s vymýšlením motivů a pohnůtek vedoucích činy kriminálníka. Finále mě nijak výrazně neoslnilo a v závěru jsem byla z knihy spíše zklamaná. Na vině bude nejspíš autorova nezkušenost, koneckonců jedná se o jeho prvotinu, proto není divu, že nedokázal potenciál příběhu plně využít.

Ale začátky jsou vždy těžké a jako debutové dílo není Jackaby vůbec špatný, právě naopak! Navíc nás v této sérii čekají ještě další dva díly (na něž se moc těším), kde má autor příležitost rozvinout svůj talent a plně ukázat své kvality a schopnosti. Detektivky nepatří mezi mnou vyhledávaný žánr, přesto jsem četla skoro jedním dechem. Knihu bych ráda doporučila těm, kdo si nepotrpí na složité detektivní případy a záhady, ale užívají si jen čisté potěšení ze čtení. Věřím, že vás Jackaby osloví jako mě.

Hodnocení

Obálka
95%

Příběh
70%

Za poskytnutou e- knihy děkuji nakladatelství HOST!

You May Also Like

26 komentářů

  1. Super recenze! Já moc pozitivního na Jackabym nenašla, ale i tak se mi tvoje optimistická a milá recenze moc líbí :)
    fiamorisrunning.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je člověk od člověka, napsala jsi recenzi? Ráda bych si ji přečetla :)

      Vymazat
  2. Páni - s recenzemi na Jackabyho se zkrátka roztrhl pytel. Povětšinou jsou dost pochvalné (až na tu detektivní zápletku - tu kritizují téměř všichni), a proto jsem se i já rozhodla knihu si koupit. Mám ji připravenou na další měsíc, tak snad se k ní (i přes všechny povinnosti) dostanu.
    Moc pěkná recenze - líbí se mi Tvůj styl psaní, Magdi :)
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? Je to možné, ani jsem si nevšimla :D Popravdě, recenze měla správně vyjít už před dvěma měsíci.
      Doufám, že na blogu najdu recenzi, jsem zvědavá na tvůj názor.
      Převelice ti děkuji, taková slova mě vždy hodně nakopnou! :)
      Tobě také.

      Vymazat
  3. Tuhle knihu už mám nějakou dobu doma a ještě jsem se nedostala k tomu, abych si ji přečetla :D Tak snad brzy. Každopádně super recenze :D

    OdpovědětVymazat
  4. Moc pěkně napsaná recenze! :) Jackaby se mi také dost líbil, ale je pravda, že na knize je fakt trochu znát, že je to prvotina - hlavně pak na té zmíněné detektivní zápletce, tak je prostě zbytečně průhledná. A je fakt, že přítomnost nadpřirozených bytostí autorovi v určitém ohledu usnadňuje práci.

    Co mě ale na knize nadchlo byla atmosféra, kterou se podle mě autorovi podařilo vykreslit dokonale :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :)
      Nejvíc se mi nelíbilo právě asi to, jak si autor usnadnil práci výběr bytostí a postav. Ale zazlívat mu to nemohu. Jsem zvědavá, s čím příjde v dalším díle, třeba se zlepší.
      Atmosféra byla perfektní!

      Vymazat
  5. Myslím že knížku si přečtu.
    moc detektivky nečtu, ale tohle vypadá dobře, už jen podle té anotace:) a ráda bych podpořila debutové dílo spisovatele.

    OdpovědětVymazat
  6. Moc hezká recenze. Detektivky mám strašně ráda a tahle vypadá velmi slibně. Určitě si ji přečtu. Moc děkuji za tip :) Hned si ji přidám do seznamu na databázi knih :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A to já detektivky ani moc nemusím a Jackaby se mi líbil :)
      Nemáš zač, doufám, že se ti bude líbit :)

      Vymazat
  7. Zrovna dneska jsem si Jackabyho konečně přinesla domů :)
    Já osobně na detektivky taky moc nejsem, ale na tuhle knížku jsem už principu hrozně zvědavá, jelikož jsem ještě nečetla snad ani jednu negativní recenzi. To co píšeš, ať už se týče charakterů, čtivosti nebo těch podivných tvorů, mě jenom povzbudilo k tomu, abych se do čtení dala co nejdříve :)
    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je ale náhoda! :)
      Knížka totiž vůbec není špatná :)

      Vymazat
  8. O knihe som veľa počula a mnoho ľudí ju chváli a vidím, že aj tebe sa páčila :-) Knihu by som si rada prečítala, tak snáď sa mi to podarí, páči sa mi tá podobnosť so Sherlockom :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je tam sice podobnost, ale ne vyloženě kopírování, což je opravdu super :)

      Vymazat
  9. Super recenze! :)
    Knihu si chci dlouho pořídit, ale poslední dobou přemýšlím, jestli to na mě nebude až moc fantasy a bez zápletky. Takže ještě uvidím :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si skoro říkám, že kvůli té obálce za to stojí! Krásně se vyjímá v knihovničce! :D

      Vymazat
  10. Moc pěkná recenze! :)
    Naprosto souhlasím, ta zápletka je nic moc, ale jinak mě svět Jackabyho naprosto uchvátil a těším se na další díly. ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukala jsem na obálky dalších dvou dílů a vypadají stejně nádherně jako ta od Jackabyho :)

      Vymazat
  11. Kniha vypadá super :) Jen nejsem moc na detektivky :) Super recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Detektivky čtu spíš výjimečně, není to žánr, který bych preferovala. Přesto občas narazím na takové, které mě opravdu zaujmou :)

      Vymazat
  12. Oh, thank you very much! :)
    I like to visit your blog.

    OdpovědětVymazat
  13. Od chvíle co kniha vyšla jsem četla jen pochvalné recenze. Pokud si dobře pamatuji, tak tvoje je jediná, kde jsem našla i kritiku. Ale jak koukám i tak má kniha u tebe vysoké hodnocení a když k tomu přičtu i ostatní kladné recenze, tak si ji chci stejně přečíst ještě víc, než před chvílí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? A to já to mám spíš naopak, četla jsem docela negativní recenze :)
      Určitě se do ní pusť, minimálně potenciál má velký :)

      Vymazat
    2. Tak asi čteme obě jiné :D Pustím, jen se k ní musím nejdřív dopracovat :D

      Vymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)