Design blogu #1 | Jak často?

by - 8/17/2016

zdroj

Ahoj,
po opravdu dlouhé době jsem si pro vás připravila lehce názorový článek s možností diskuze. 
Pokud máte blog a věnujete se psaní článků, víte, že důležitý je samozřejmě jeho obsah. Ovšem další významnou součástí je také design, tedy vzhled blogu. Spíš dřív zaznamenáte, jak navštívené stránky vypadají a váš prvotní dojem pak mnohdy rozhodne o tom, jestli vůbec budete pokračovat v prohlížení a čtení.
Proto jsem si ho vybrala jako dnešní téma.

Na vzhledu záleží. Ano, už je to tak, minimálně co se blogů a různých webových stránek týče. Samozřejmě, pěkná a upravená šablona není všechno, pokud píšete blbosti, tak si čtenáře stejně nenaženete.

Což je doufám veřejně známá věc, proto o ní nechci tolik psát. Spíš bych se ráda zaměřila na to, jestli ano a popřípadě jak často vzhled blogu měnit. Berte v potaz, že se pohybujeme na poli knižních, kosmetických, filmových a jiných stránkách, které mají obvykle za svým názvem nějakou doménu, jinými slovy jsou vedeny spíše náctiletých amatérem - nadšencem. Pro představu: Něco jako já a můj blog Wallet of infinity. Nějaké profesionální weby nechme raději stranou.

Jako většinu věcí, i toto se dá rozdělit do více kategorií:

Stálice - Jejich design se od založení blogu a prvního článku téměř nezměnil, maximálně proběhly drobné úpravy, ale základní podoba zůstává, neboť bloger si na stejném vzhledu vyloženě zakládá. Jelikož se design nemění, čtenáři si blog mohou bezpečně zafixovat jako "ten se zelenými puntíky", což zajišťuje určitou fanoušskovkou základu a také dává jistotu, že blog snadněji najdete, když si zapamatujete, jak vypadá. Nevýhodou je zabijácká jednotvárnost. Každému ty zelené puntíky musí jednou začít lézt na nervy, ne?

Rozumní měniči - Řekla bych, že se jedná o nejrozšířenější kategorii, která se mi zdá asi nejlepší. Tito lidé vzhled svojí stránky sice udržují dlouhou dobu stejný, ale občas dostanou chuť na změnu, či se odehraje významná událost, která si to vyloženě žádá, a proto blog oživí výběrem jiného designu. Tady sice přestává fungovat princip stálice a je možné, že váš blog pak někdo na první pohled nepozná, ale pokud jste svoji kariéru nezaložili na neměnném vzhledu zelených puntíků, pak je změna fajn a myslím, že ji koneckonců ocení i čtenáři.

Sezónní měniči - Blogeři se od rozumných tolik neliší, akorát prohazování šablon má u nich přesně daný řád. Nejčastěji jsem narazila na blogy, které svůj vzhled orientují podle aktuálního ročního období, vždy ho s ním tématicky sladí. Je to jistě zajímavý způsob, dokáže navodit atmosféru a návštěvník alespoň ví, kdy se má změnu očekávat.

Šílenci - Dovolila jsem si sem zařadit ještě jednu kategorii a předpokládám, že víte, co se pod ní ukrývá. Jedinci, kteří design mění naprosto nahodile a snad až příliš často. Sotva si zvyknete na jeden, už vás vítá zase jiný, navíc povětšinou dost kýčovitý, ale to je pochopitelně otázka vkusu a o tom snad jindy. Jak se říká, všeho moc škodí a to platí i pro střídání kabátku webové stránky.

Jistě by se dalo najít spousta dalších skupin a pokud jsem na nějakou významnou zapomněla, ozvěte se do komentářů!

Jak to mám já?

Pravidelní čtenáři mého blogu mě jistě už dokázali bezpečně přiřadit do správné kategorii. Snad právem se považuji za rozumného měniče, který to nijak nepřehání, ale obměnu jednou za čas rád uvítá. Moje důvody nejsou nijak komplikované, prostě se mi současný vzhled začne nelíbit a cítím, že je čas s tím něco udělat. Příliš často se však do této rozsáhlé operace nepouštím. Nejsem žádný profesionál a pokud chci mít kabát blogu co nejvíc podle svých představ, obvykle mi to zabere i několik hodin a také dost nervů. Chcete - li čísla, dám vám je. Můj blog prochází změnou 2 - 3x ročně.

Ale co je optimální? Měnit či neměnit? A jak často? Jako ve všem, i tady se naše názory budou pravděpodobně trochu rozcházet. Za sebe si myslím, že čas od času je vhodné design obnovit. Jestli k tomu potřebujete roční období, nebo smrt křečka, to už je samozřejmě na vás. Já bych si ale nedokázala představit, že by můj blog od založení až po dnešní den vypadal pořád stejně. Navíc na internetu se dá najít tolik krásných volných šablon (pro amatéry jako jsem já, kteří si neumí hrát s html kódy), že by bylo škoda alespoň některé z nich nepoužít.

Jaký je váš názor? A do jaké skupiny patříte?

Btw, právě mě napadlo, že z toho udělám sérii...

You May Also Like

20 komentářů

  1. Pekne si to vystihla, ja patrím ku skupine tých, čo menia design podľa ročných období, aspoň sa teda snažím :D I keď skôr to je zmena typu - zimný design a ten na zvyšok roka :D :D Štyri designy za rok nestihnem, keďže si ich objednávam a výroba trvá nejakú dobu. I keď v poslednej dobe uvažujem, že sa budem vracať aj k starším designom, ktoré sa mi páčili :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jsem psala tuto skupinu, zrovna na tebe jsem myslela! :)
      Návrat ke starým designům není vůbec špatná :)

      Vymazat
  2. Pěkně vystiženo. Občas jsem ale nervlá, když se mi nějaký design mého oblíbeného blogu líbil víc než ten, který je tam teď. Ale s časem si na změnu zvyknu. Já osobně musela změnit vzhled hned po pár dnech (asi po týdnu), co jsem si založila blog, protože ten vzhled co jsem si navolila jako první, moc k světu nevypadal :D.
    http://gingerjannie.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To znám, taky brblám, ale brzy už si na předchozí ani nevzpomenu. :)
      Moje první pokusy byly taky otřesné :D

      Vymazat
  3. Zajímavé téma dobré počtení - máš pravdu, tohle téma je vážně důležité.
    Já bych se nejspíš zařadila do stejné kategorie jako ty, ani tak proto, že bych zkrátka nerada příliš často měnila designy, ale jsem spíš hrozně líná :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to není žádná legrace, pokud chceš mít design opravdu propracovaný. Nějakou dobu trvá, než ho stvoříš a hlavně ho nejdřív musíš vymyslet! :)

      Vymazat
  4. Já jsem svůj design za zhruba rok a půl měnila čtyřikrát. Nebylo to ani tak kvůli tomu, že bych nějak chtěla, ale prostě jsem pořád nebyla spokojená a cítila jsem že to není ono a že to nejsem já. Pak jsem ale zabrouzdala po internetu, trochu si pohrála s šablonou a nyní jsem spokojená. I když to pořád ještě po malých krůčcích vyšperkovávám. Každému se můj blog nelíbí, ale já cítím, že je to to pravé pro mě a to si myslím, že je důležité. Takže je podle mě na každém, jaký design má a jak často ho mění, hlavně že je sám spokojený. http://rezote.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím si, že to je naprosto optimální :)
      Hlavně musíš být spokojená ty, to je opravdu důležité! :)

      Vymazat
  5. Vzhledem k tomu, že jsem na design levá jak poleno, tak mám svůj design od založení a pokud se někdo vysloveně nenabídne s nápomocí, asi to tak zůstane i nadále :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na internetu je spousta volných šablon ke stáhnutí! Když jsem to zvládla já, ty určitě taky! :)

      Vymazat
  6. Tak jelikož mám čerství blog (cca měsíc), tak tam mám teprve svůj první design, ale mám v plánu, že ho budu měnit buď podle ročních období nebo každý půl rok :D To ještě nevím, protože přeci jen uznejme, že to dá docela práci a proto nechápu lidi, kteří si mění třeba design každý měsíc. Ano, pokud si ho dělají sami, tak ať si klidně dělají práce navíc, ale pokud si ty designy objednávají, tak mi poté těch lidí, co si dali nad tím práci, je líto

    Moc pěkný článek :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podle mě je naprosto zbytečně vzhled měnit příliš často. :)

      Vymazat
  7. Já teda měním jen občas, ale protože je pro mě grafika a hlavně programování španělská vesnice, hrabu se jen v jedné šabloně a jen občas. Já sama jsem zastáncem změn, ale když blog vypadá jinak každý týden, těžko se mi pak pamatuje, mám radši drobnější změny. A když žádné nejsou, tak mi to taky úplně nevadí, protože většinu blogů si pamatuji hlavně podle vzhledu. ^-^ Mimochodem, tvůj vzhled se mi líbí moc! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro mě také, neboj ;) Když se pustím do změny šablony, je to akce na několik hodin :D
      Děkuju! :)

      Vymazat
  8. Od přechodu z blog.cz na blogspot jsem měnila hned několikrát. A všechno z důvodu, že mi stále něco nevyhovalo. Trvalo mi tedy víc jak rok, než jsem došla k dnešnímu výsledku. Pokud mě totiž šablona nesedí, nedá mi to doslova spát a neustále do toho musím vrtat. Takže to jsem v jedné kategorii. Nyní jsem se šablonou maximálně spokojená, protože je vypiplaná a měnit ji nehodlám, přestože se mi někdy klepou ruce a hned bych něco vytvářela. Ale dalo mi to takovou práci, že je docela možné, že mi zůstane napořád. Jsem ve fázi, kdy už měním jen detaily nebo neustále hledám drobnosti jako vzhled citace, slidery, obrázkové efekty, vzhled oblíbených příspěvků apod... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tvůj blog je po vzhledové stránce totálně úžasný a vypiplaný do poslední detailu, je vidět, že si na něm dáváš záležet :)

      Vymazat
  9. Tohle je vskutku zajímavé téma, když jsem ještě měla blog.cz, tak jsem měnila jeho vzhled každý měsíc a někdy i častěji.. Teď jsem, ale se vzhledem opravdu spokojená a měnit ho nehodlám..:) I když, kdo ví, třeba se to časem změní..:D

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Člověk si asi musí najít takový, se kterým je spokojený :)

      Vymazat
  10. Já ho zatím změnila jednou, když jsem změnila zaměření blogu :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)