Fair game

by - 9/13/2016


Výsledek obrázku pro fair game
zdroj

Režie: Doug Liman
Hudba: John Powell
Vznik: 2010, USA, Spojené Arabské Emiráty
Délka: 103 minut
Žánr: Drama, životopisný, drama, thriller
Hrají: Sean Penn, Naomi Watts, Ty Burrell, Bruce McGill, Brooke Smith, David Denman, Michael Kelly, David Andrews, Noah Emmerich a další

Valerie (Naomi Watts) pracuje jako vysoký důstojník CIA v oddělení proti šíření jaderných zbraní. Během vyšetřování irácké zbrojní strategie zjišťuje, že navzdory přesvědčení vlády USA nemá Irák program na výrobu jaderných zbraní. Valeriin manžel Joe (Sean Penn) je mezitím vyslán do Afriky, aby ověřil pravdivost dohadů o prodeji obohaceného uranu do Iráku. Žádné podezřelé obchodování však neodhalí a o výsledku své mise píše článek do The New York Times. Jeho zjištění však rozpoutá vlnu diskuzí a kontroverze. Brzy nato je důležitými novináři odhalena Valeriina utajovaná identita. Jde o pouhou náhodu, nebo je to dobře promyšlený tah proti jejímu manželovi? Po úniku informací se Valeriina kariéra i manželství začínají hroutit. Rodiče i přátelé jsou pobouřeni, objevují se anonymní výhružné dopisy, firma jejího manžela se dostává do problémů. Valerie - manželka, matka a bezúhonná důstojnice sloužící vládě 18 let - se nyní snaží zachránit svou reputaci, kariéru i manželství.
(csfd.cz)



Můj názor

Do některých filmů se nemůžete pustit bez určitých znalostí daného tématu. O těch, které jsou natočeny či inspirovány skutečnými událostmi to platí obzvláště. Fair game je toho zářným příkladem. Vychází ze skutečného příběhu reálných osob, jež se odehrál v minulém desetiletí. Očividně něco, co jsem měla zaregistrovat, ale bohužel mě významná soudní kauza týkající se dohadů a lží kolem iráckého jaderného programu zcela minula.

Problém se objevil ihned, neboť tvůrci předpokládali, že divák je zmiňovanými událostmi dostatečně srozuměn, a tudíž se příliš nevěnovali tomu, aby situaci důkladně rozebrali a přiblížili. Příběhu jsem zrovna dvakrát nerozuměla a častokrát jsem sotva zvládala držet krok. Celá Fair game se odehrává během několika let, což mi ještě více komplikovalo sledování a chápání vývoje jednotlivých událostí. I přes veškerou snahu jsem si z děje mnoho neodnesla a film na mě působil prázdným, někdy také zmateným dojmem.

Fair Game
zdroj
Naštěstí to není to jediné, na co se může divák soustředit. Důležitou složkou filmu je také rodinné drama týkající se hlavních postav Valerie a Joa. Do rolí byli dosazeni Naomi Watts a Sean Penn, významní herci zvučného jména, s mnoha zkušenostmi, od nichž člověk pochopitelně očekává jen to nejlepší. Zatímco s hereckým výkonem hlavní ženské hrdinky jsem relativně spokojená, u Seana Penna jsem se naopak dočkala spíše zklamání. Myslím, že Joa mohl ztvárnit s větším zapálením. Navíc mě některé charakteristické tiky jeho postavy vážně vytáčely, celkově mi byl nesympatický. O dalších aktérech se raději ani nebudu zmiňovat - podobné šedé, černé obleky a vážné výrazy mi prostě splývaly dohromady. Jinak se ovšem režisérovi skvěle podařilo zpracovat rodinou krizi a napětí, které v šíleném nátlaku veřejnosti, médií a vlastních rozhodnutí vzniká. Minimálně tím osvěžil pro mě nezáživný příběh.
Ráda bych pochválila i skvělý střih, u něhož si nemohu nepovšimnout, že byl prováděn velmi pečlivě, a také časté změny prostředí, jež dokážou udržet člověka v pozornosti. Oceňuji i kratší stopáž, která čítá "pouhých" 103 minut, což si myslím, že je naprosto dostačující doba na to, aby se nám dostalo všeho důležitého a film zároveň nebyl zbytečně protahován. Sdělil vše, co chtěl, žádné příkrasy navíc. Bohužel mnohdy volil cestu prostřednictvím příliš složitých dialogů plných těžkých slov, u nichž nebylo lehké vnímat, o čem se zrovna vede řeč.

Moji pozornost nejvíce vzbudily závěrečné titulky, ve kterých je puštěn skutečný záznam z soudního procesu. Klidně bych něco podobného dosadila hned na začátek, protože tento krátký záznam filmu dodal nejen věrohodnost, ale také sílu reality.

Fair game bych označila jako průměrný snímek. Ano, je tu vidět jistý potenciál pramenící právě z inspirace skutečností, ale pravděpodobně vzrušující a nervydrásající drama odehrávající se na americké půdě je zde podáno buď příliš mdle, nebo komplikovaně. Jedincům, kteří mají o kauze Bush, írácký jaderný program a s tím spojený terorismus žádné nebo opravdu základní povědomí, bych raději doporučila se filmu vyhnout, protože se může stát, že se v něm ztratíte, nebo vás nebude příliš bavit. Nachází - li se ovšem mezi vámi nějaký znalec a odborník, myslím, že Fair game mu přinese nový a zajímavý pohled na tuto věc.

Hodnocení

60 %

Za poskytnuté DVD srdečně děkuji arara.cz

Omlouvám se, ale z určitých důvodů  bude po dobu dalších tří týdnu moje přispívání na Instagramu unačně omezeno, děkuji za pochopení a strpení.
Jinak můj Instagram je wallet.of.infinity., budu ráda za každého nového sledovatele :)

You May Also Like

4 komentářů

  1. Úprimne priznávam, že nepoznám :-) Každopádne nevyzerá to vyslovene zle, ale mňa to až tak nezaujalo. Kto vie, možno niekedy v budúcnosti áno, ale zatiaľ je to za mňa nie :D Mám rada trošku iný štýl a zameranie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se na tento žánr taky nijak moc nespecializuji, ale pro jeho milovníky to může být dobrý film :)

      Vymazat
  2. O filmu jsem neslyšela a i přesto, že nezní úplně špatně si nemyslím, že by se mi zalíbil :( I když možná na něj někdy narazím v televizi a zjistím, že jsem byla úplně vedle. Nebylo by to poprvé :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já znám, taky mám spousta předsudků a pak se jen divím.. :)

      Vymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)