Gayle Forman: Byla jsem tu

by - 10/08/2016

I was here
Gayle Forman / Květa Pawlovská / xxx

Vydáno r. 2015 (USA) a r. 2016 (ČR)

Yoli / 272 stran / měkká vazba

Romantika / Young adult

Cody a Meg spolu vyrůstaly téměř jako sestry. Byly nejlepší kamarádky, věděly o sobě všechno… nebo si to Cody alespoň myslela. Megan je totiž mrtvá. Spáchala sebevraždu. 
Zdrcené Cody zůstane jen hluboký smutek a plno nezodpovězených otázek, protože nemá nejmenší ponětí, co se muselo dít, aby to Meg donutilo k tak tragickému, definitivnímu činu. A co víc – jak je možné, že ona sama neměla nejmenší tušení, co kamarádka prožívá? Pouští se tedy do složitého rozplétání motivů, které Meg k sebevraždě přiměly. Postupně vycházejí najevo nové skutečnosti, s nimi se však vynořují i další otázky. Kdyby Meg věděla, jak její sebevražda zasáhne rodinu, spáchala by ji? A může vůbec člověk v tak bolestném stavu, kdy mu možnost, že si vezme život, připadá jako jediné řešení, pochopit následky svého činu?



Můj názor

Je sice pravda, že v dnešní době přesudky ohledně mnoha témat padají, mluví se o věcech, nichž všichni ještě před deseti lety zarytě mlčeli, i přesto zde zůstávají různá tabu, o kterých se stále hovoří těžko, protože jsou příliš choulostivá, neuchopitelná a pro okolní, "normální" svět stěží představitelná.

Mezi taková témata se řadí i sebevraždy. I přestože se jim dnes i v minulosti věnovalo spousta učených lidí a my si o nich můžeme nastudovat kupu odborných textů, nikdy asi plně nepochopíme podstatu a rozsah této stinné stránky života. Jsou věci, které pro plné obsáhnutí a porozumění musíme skutečně prožít - tím nemyslím jen myšlenky na sebevraždu nebo touhu po ukončení svého života, ale také ztrátu a s ní spojenou bolest při odchodu blízkého člověka, který se rozhodl opustit svět touto cestou.

Gayle Forman si toto téma vybrala dokonce jako hlavní motiv svého nejnovějšího díla s tajuplným názvem Byla jsem tu. O názvu knížky si myslím, že je perfektně zvolená a skvěle odráží její náplň. Nevím, nakolik také obálka souvisí s dějem, ale velice se mi líbí! Sice na první pohled hraje všemi barvami, ale stejnou měrou je i depresivní. 

Autorka se prostřednictví Cody, Bena a mnoha dalších postav okolo rozhodla stvořit příběh plný emocí a zvratů odrážející důsledky sebevraždy mladé vysokoškolské studentky Meg.
Cody s Meg společně tvořily nerozlučnou dvojici. Poté, co Meg zdánlivě ze dne na den spáchala sebevraždu, Cody se zhroutil svět. Přišla o svoji lepší polovičku, o dívku, o níž se vždy mohla opřít, vedle které si připadala bezpečně a jedinečně. A bez ní si náhle začala být vědoma své nedostatečnosti. Právě kvůli tomuto fňukání jsem si k hlavní hrdince jen velmi obtížně hledala cestu. Přesnější by bylo říct, že mi kromě několika světlých chvilek přišla nesympatická. Mnohem víc jsem si oblíbila spíše vedlejší postavy, které se v knize také objevují. Jmenovitě Harry, Richard, Alice a koneckonců i Ben, ačkoliv v jeho případě moje sympatie také místy kolísaly. O výše jmenovaných se totiž dá říct, že mají opravdu propracované osobnosti, jako knižní postavy jsou velmi jedinečné se specifickými charaktery. Zato Cody se podle mého názoru nijak výrazně nelišila od dalších ufňukaných hrdinek z jiných knih. Copak je dnes nějaký trend dělat hlavní postavy z dívek (případně chlapců), kteří mají buď nějaký osobní problém vycházející z prožitého traumatu nebo spíše častěji přijdou o blízkou osobu a pak celou dobu zdůrazňují, jak jsou bez ní absolutně nic, že odešla jejich lepší část?

Jelikož dílo spadá mimo jiné do žánru romantiky, dočkáte se samozřejmě i milostné vložky. Nicméně milostný příběh, který v Byla jsem tu vznikne, se mi nelíbil skoro tolik jako již zmiňovaná a rozebíraná Cody. Více než vzplanutí a postupné navazování dalšího vztahu a hlubokých emocí bych ho nazvala logickým spárování těch, co zbyli a dali se dohromady téměř z ničeho nic. 

Zatím to vypadá, že knihu jenom kritizuji a nemohu nalézti kladného slova. Tak to rozhodně není, nebojte se! Veškeré nedostatky a negativa hravě vyvažuje příběh - trochu tajuplný, trochu detektivní a šíleně napínavý. Autorčiny zkušenosti z ostatních knih se na jednu stranu promítly v různých podobnostech a stereotypech, ale také v úžasném stylu psaní! Byla jsem tu je ohromně čtivé a svižné dílo, příběh má spád a je napínavý, že se tají dech! Rozhodně nečekejte jen citové drama z pohledu přeživší dívky prodělávající tragickou ztrátu, v knize se bude pátrat a odhalovat jako v nějaké detektivce! Díky tomu jsem se i přes nevoli k určitým postavám nemohla od čtení odtrhnout a stránky mi ubíhaly před očima přímo zběsilou rychlostí.

Intenzita, s jakou se mě dotkl doslov autorky, mě téměř paralyzovala a perfektně podtrhla sílu myšlenky. Gayle Forman se pustila do nejistých vod a byť k tomu měla dobré důvody, podněty i materiály, mohla snadno narazit nebo se dokonce začít v těchto bouřlivých a nejistých vodách topit. Ona však dokázala potenciál opomíjeného a náročného tématu skvěle uchopit a přetvořit do jedinečného příběhu ohromujícího svojí čtivostí.

Hodnocení

Obálka
80%

Příběh
75%

Za knihu srdečně děkuji skupině Euromedia, zvláště nakladatelství Yoli.
Výsledek obrázku pro euromedia

Knihu si můžete zakoupit zde.



You May Also Like

18 komentářů

  1. Knížku jsem si nemohla nechat ujít, protože zatím všechny knihy od Gayle Forman mě oslovily. Neříkám, že tenhle mě uhranul stejně jako Jen jeden den a Jen jeden rok, ale téma bylo podle mě originální stejně jako všechny její knížky, se četla dobře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem od Gayle četla zatím jen Jestli zůstanu, což jsem ohodnotila jako průměr a tuto knížku :)

      Vymazat
  2. To nevypadá vůbec špatně. Taky si občas říkám, proč většině hlavních postav musí zemřít někdo blízký... naposledy dneska při sledování Strážců galaxie (z čehož se nakonec vyklubal skvělý film!).
    Hezká recenze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale Strážci jsou něco jinýho. Tak nikdo většin filmů nežehrá na to, že umřela jeho lepší polovička a že bez něj je naprostá nula! :D Jinak souhlasím, je to skvělý film! :)

      Vymazat
  3. Tahle knížka mě ohromila už když jsem ji viděla prvně a to především kvůli obálce, ačkoliv i námět jako takový je pochopitelně zajímavý. Nicméně pořád ještě váhám, i když má tak dobré hodnocení...
    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak se říká, za pokus nic nedáš a vždycky ji můžeš odložit, když tě opravdu nechytne :)

      Vymazat
  4. Skvělá recenze! :)
    Byla jsem tu je jedna z knih, kterou bych si určitě chtěla přečíst :)

    OdpovědětVymazat
  5. Obálka vyzerá veľmi pútavo a obsah knihy taktiež. Nie je to síce žáner, aký obvykle čítam, ale páči sa mi, že si autorka zvolila takúto nie veľmi preferovanú tému. Ďakujem ti za super recenziu, navnadila si ma a možno si knihu prečítam :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že i přes své nedostatky má kniha co nabídnout :)

      Vymazat
  6. Super recenze :) mě tahle kniha zrovna moc neuchvátila, ale možná se na ní někdy mrknu :D

    OdpovědětVymazat
  7. Knížku jsem sice ještě nečetla, ale myslím, že se ti dokonale povedlo vystihnout svoje pocity. Teď se na ní těším ještě víc, ale zároveň nemám přehnaná očekávání.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vždy je lepší mít menší než přehnaná očekávání, protože tě kniha může opravdu překvapit :)

      Vymazat
  8. Skvělá recenze, nicméně mě knížka nechává celkem chladnou stejně jako i ostatní od autorky. Možná jsem divná, ale mně se naopak obálka nelíbí vůbec... Příběh jako takový nezní úplně špatně, ale mám z toho až příliš pocit takového toho YA nádechu (jestli mi rozumíš), který prostě nemám ráda...
    Měj se krásně, Magdi, těším se na další články :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne každému YA literatura sedne, zrovna u tebe jsem získala dojem, že si vybíráš spíš vážnější literaturu, jestli se to tak dá říct :)

      Vymazat
  9. Měla jsem v plánu knihu zkusit tak jako tak, ale teď se na ní těším ještě mnohem víc. Sice se teda netěším na Cody, ale ve většině knih je nějaká taková postava, takže jsem si už celkem zvykla :/ Snad si ji stihnu přečíst do konce roku :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem velice náročná co se postav týče. Takže je dost možné, že Cody je nesympatická jenom mně :D

      Vymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)