Viola Shipman: Kouzelný náramek

by - 10/24/2016

The Charm Bracelet

Viola Shipman / Lucie Menclíková / xxx
Vydáno v roce 2016
Leda / 424 stran / pevná vazba s přebalem
Literatura světová / Romány

Díky rodinnému šperku si tři ženy jasněji uvědomí, že na rodině velmi záleží. Příběhy ukryté v přívěscích změní jejich pohled na život a ony najdou novou chuť ho žít.
Lolly dostávala od své matky ke každým narozeninám jedno kouzlo spolu s připomínkou, jak důležité jsou rodinné vzpomínky.
Teď je Lolly sedmdesát let, zhoršuje se jí paměť, a tak si uvědomí, že jí nezbývá moc času na to, aby obnovila vztah se svou dcerou a s vnučkou, protože obě byly stále příliš zaměstnané, než aby si našly chvilku na ni a na její rodinné historky.
Když ale Lollyině dceři Arden kdosi nečekaně zavolá a vyjádří obavu o její matku, vypraví se Arden za ní a vezme s sebou i svou dceru (a Lollyinu vnučku) Lauren. Lolly jim pak vypráví příběhy spojené s jednotlivými přívěsky na náramku – a všechny tři si znovu najdou cestu k sobě navzájem a také radost, naději a lásku.
Kouzelný náramek je dárek, který budete žárlivě střežit ještě dlouho poté, co dočtete poslední stránku.



Můj názor

Knihu jsem si vybrala spíše ze zvědavosti, protože toto není žánr, který obvykle vyhledávám. Ale zase se snažím nebýt čtenář s předsudky a dát šanci každé knize, která mě alespoň trochu zaujme. Obálka v jemných tónech mi ihned padla do oka a anotace slibovala něco pro mě zatím neozkoušeného. Proto jsem se pustila do čtení plná nejistoty, jestli mě dílo osloví, nebo naopak zcela mine.

Kniha se jmenuje Kouzelný náramek, což je více než trefné. Ačkoliv mluvím spíš o slovu náramek, než kouzelný, protože ten je doslova středobodem celého příběhu - páteří, od níž se odvíjí vše ostatní. Autorka si vybrala nepříliš často používanou rámcovou kompozici. Okrasný šperk totiž obsahuje množství maličkých přívěsků a ty v sobě ukrývají svůj příběh. Co přívěsek, to část života. Dílo je hodně založené na vzpomínkách, které nejstarší generace předává těm mladším. Souběžně s tím ovšem vzniká i dějová linie v současnosti a tyto dva světy se buď prolínají nebo odvíjejí od sebe navzájem. 

Hlavní hrdinky jsou hned tři - Lolly, Arden a Lauren. V pořadí neměnném zastupují nejstarší, střední a nejmladší generaci. Ve vypravování se postupně promítnou názory a pocity všech tří žen. Možná to může být občas matoucí, že se slova jednou ujme Arden a jindy k nám autorka promlouvá skrz vnitřní myšlenky Lauren. Navíc jsou si také velmi podobné, čemuž se čtenář nesmí divit, jelikož je pojí velmi úzké rodinné vztahy matky s dcerou. Naproti tomu oceňuji jejich psychologický vývoj a posun, který tvoří jednu z nejdůležitějších složek příběhu.
Více než dějová část je pro Kouzelný náramek důležité jeho poselství. Nečekejte bůhvíjaké dramatické zvraty a dechberoucí scény. Akci a napětí nahrazují přemýšlecí pasáže a lyrické popisy okolní malebné přírody. A samozřejmě společné vzpomínání a vypravování. Možná právě proto má kniha určitý snový nádech a přece jenom mi do reality úplně nezapadá, byť nemohu popřít její silnou myšlenku a odkaz čtenářům.

Na Kouzelném náramku se mi líbilo, že se četl relativně snadno a rychle a sloužil jako výtečná oddechovka a pohlazení po duši. Jak už jsem ovšem zmiňovala, není to můj šálek kávy, a proto jsem knihu jednou dokonce odložila a bála jsem se, že ji ani nedočtu. Pauza se nakonec ukázala jako velmi prospěšná, a když jsem se po odmlce do díla opět pustila, četlo se mi ještě lépe a rychleji než předtím, dokonce mě skutečně bavila. Co bych ovšem vytkla, jsou nepřiměřené, s realitou si moc nezadávající reakce hrdinek a také využívání dokonavého a nedokonavého vidu u sloves. Dost často byl použitý špatně!

Kouzelný náramek považuji za přínosnou knihu se silným a emotivním příběhem. Nabízí důležité poselství, které by se rozhodně nemělo přehlížet. Avšak uznávám, že nemusí sednout na každému. Víc nadšení nejspíš sklidí u útlocitnějších duší a více filozoficky založených lidech, kteří rádi hloubají a vzpomínají.

Hodnocení

Obálka
65%

Příběh
70%

Za knihu ze srdce děkuji nakladatelství LEDA
Výsledek obrázku pro leda nakladatelství
Knihu si můžete zakoupit zde.

You May Also Like

7 komentářů

  1. Tvoje recenze mě na knihu upřímně velmi nalákala, asi jí dám šanci! :)

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. Na knihu som čítala zopár pochvalných recenzií a som rada, že sa páčila aj tebe. Neviem, či by som si ju ja osobne prečítala, každopádne vyzerá to na pútavé čítanie :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Recenze vyznívá pochvalně, ale já vlastně z knihy až tak nadšená nejsem :D

      Vymazat
  3. Hezky napsané. Na me kniha kouká vždycky na eskalátorech, ale myslím ze to nebude pro mě :/

    OdpovědětVymazat
  4. Já normálně takové sentimentální příběhy nečtu, vyhýbám se jim jak čert kříži, radši mám tzv. mužské čtení. Ale - i když sentimentální - je vidět, že to psal chlap, protože po přečtení ukázky si knížku asi pořídím jako oddechovku před spaním. A hlavně vím o plno lidech, kterým pošlu dál, už teď je mi jasné, že z ní budou nadšení, i kdyby mně tak úplně celá nesedla.

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)