Alexandra Oliva: Poslední

by - 4/29/2017

The Last One

Alexandra Oliva / Lenka Faltejsková / xxx
Vydáno r. 2016 (USA) a r. 2017 (ČR)
Knižní klub / 304 stran / hardback s přebalem
Apokalyptický / Dobrodružství / Thriller

Chtěla zažít dobrodružství. Nikdy by ji nenapadlo, jak daleko všechno zajde… Začalo to jako televizní reality show, nazvaná příznačně Ve tmě. Dvanáct účastníků vysadili v hlubokých lesích a vystavili podmínkám, které měly prověřit jejich sílu, odolnost, vytrvalost. Izolovaní od vnějšího světa netuší, že v něm došlo k něčemu strašlivému. Jakékoli projevy zkázy chápou coby součást hry, zinscenovanou zkoušku. Všude je přece sledují kamery, odposlouchávají mikrofony. Alespoň tak tomu všichni věří, včetně mladé ženy přezdívané Zoo, jedné z favoritek soutěže. Zoo chce obstát, tvrdošíjně jde za svým cílem. Ale realita se děsivě a nenávratně změnila. Tady už nejde o vítězství, ale o přežití… a nejen její.

Recenzní výtisk Knižního klubu.

Můj názor

Proč jsem po knize Poslední sáhla? Samozřejmě v prvé řadě kvůli krásné a propracované obálce a zajímavé anotaci, která mi nabízela téměř vše, co mám v knihách ráda. Stříbrné razítko Světový bestseller a nadšené ohlasy světových knižních společností a médií mě jen utvrzovaly v tom, že se jedná o opravdu prvotřídní debut nadějné mladé autorky. 

Nejprve se vyjádřím k ději a příběhovým linií. Jsou totiž dvě. Ale ještě než se vůbec začne něco dít, k čtenářově překvapení přijde hned ze začátku podstatné odhalení. Kapitola nula vlastně podrývá vše, k čemuž se hlavní hrdinka bude postupně propracovávat na dalších 250 stranách. Zarazilo mě, že se autorka zápletku rozhodla naznačit takto brzy, ale pak jsem nad tím mávla rukou a usoudila jsem, že se zatím skrývá jistě hlubší význam. Kdo ví, co nám přinesou další kapitoly...

Brzy jsem pochopila, že se kniha skládá ze dvou dějových linií. Jedna popisuje minulost, osudovou reality show Ve tmě. Zde vystupují všichni soutěžící pod nápaditými přezdívkami, které jim přisoudili tvůrci soutěže, a jedná se o velmi pestrou partu lidí. Moc se mi líbilo, jak autorka důrazně odlišovala realitu a převyprávěnou verzi, jež s časovým odstupem spatří dychtivý divák v televizi. Demonstrovala tím sílu a moc médií, která jedinci snadno přisoudí určenou roli a nám ostatním mohou cokoliv podat jakkoliv, i přestože je skutečnost úplně jiná. Pár šikovných záběrů a střihů může v člověku vytvořit úplně jiný pohled na věc. 

I přestože se ve větší míře jednalo spíš o popis jednotlivých úkolů soutěže s pouze drobnými, epizodními zápletkami, společné kapitoly během show mě moc bavily. Dočetla jsem se o spoustě chytrých vychytávkách pro přežití v přírodě, které si sice nemohu ověřit v praxi, ale Alexandra Oliva prý během psaní absolvovala dvoutýdenní kurz výcviku pro pobyt v divoké přírodě. Rozhodně je z textu znát, že minimálně v této oblasti ví, o čem píše.

Se soutěží se prolíná druhá linie odehrávající se v současnosti, obvykle se střídají po kapitolách. Avšak zatímco v první figurovala celá skupina, zde se jedná o sólovou hru o jednom člověku, později dvou. Nicméně po většinu času se hlavní hrdinka nejistého jména (Mae, ZOO či Sam) potácí lesem, nejistá a zmatená, plná otázek a traumatických zážitků. Domnívá se, že ještě stále soutěží a to ji žene dál i přes mnohé překážky, které by jiného člověka dávno udolaly. 

Absence děje je tady značná. Jen putování dál a dál za domnělým cílem a velká hromada myšlenek a obsáhlých uvažovacích pasáží, jejichž téma obsah se bohužel opakuje. Příliš mi nesedl ani charakter hrdinky, přišla mi zatvrzelá, naivní a celkově nesympatická. Vadilo mi její vytrvalé ignorování naprosto zjevných skutečností. Kvůli tomu se v ději objevovaly do očí bijící nesrovnalosti a text se mi četl poměrně těžce. (Toto je spíš moje osobní domněnka, ale myslím, že se autorka s Mae silně ztotožnila.).

A pak přišlo konečně i velkolepé odhalení. Jenže jako čtenář už jsem dávno věděla, jak se věcí mají, takže Maeino prozření mě ponechalo zcela chladnou. Myslím, že si autorka nultou kapitolou nakonec velmi ublížila. Její nápad je totiž skvělý a propojení s televizní show nápadité, nicméně když vám zápletku sdělí na prvních pár stránkách, těžko už se dočkáte něčeho většího, co vám vyrazí dech.

Shrnuto a podtrženo, příběh Poslední měl velký potenciál a oceňuji zejména neotřelý způsob zpracování, nicméně až v příliš mnoha směrech je kniha nedotažená nebo nelogická a hlavní postava nepatří zrovna mezi nejsympatičtější jedince s nejpropracovanějších charakterem. Ale jedná se o autorčin debut, takže si myslím, že ve své první knize odvedla solidní práci. 


Hodnocení

Obálka
85%

Příběh
70%

Za poskytnutý recenzní výtisk srdečně děkuji nakladatelství Knižní klub a společnosti Euromedia.
Výsledek obrázku pro knizní klub
Knihu můžete zakoupit na bux.cz

Výsledek obrázku pro srovname logo

You May Also Like

12 komentářů

  1. Knížku teď vidím úplně všude, dokonce jsem sama začala uvažovat o její koupi. Po tvé recenzi s tím, ale nijak spěchat nebudu. Knížka vypadá na hodně 'přemýšlecí' ale zároveň je nelogická. Já prostě buď potřebuji dobrý děj a nebo zajímavé úvahy a v této knížce nejspíš nenajdu ani jedno.

    OdpovědětVymazat
  2. O knihe som ešte nepočula, takže ďakujem za rozšírenie obzoru :-) Vyzerá to na pomerne dobrú knihu, hoci má nejaké tie chybičky, ako si sama spomenula. Zaujala ma, rada by som si ju prečítala :-) :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Výborná recenze :) Tahle kniha mě hodně láká, doufám, že mi brzy přijde :) Už se těším, až se do ní pustím :)

    OdpovědětVymazat
  4. Zajímvá kniha, to rozhodně, ale jsem ráda, že jsi napsala svůj názor jak to oprvadu na tebe působí. Takové ty recenze čistě objektivní se nedají prostě číst :D

    OdpovědětVymazat
  5. Tuto knihu okukuji už nějakou dobu a určitě se na ni chci vrhnout. :) I když po tvé recenzi... :D

    OdpovědětVymazat
  6. ►Nadush: Má své mouchy, ale jinak souhlasím :)

    OdpovědětVymazat
  7. Verča Nováková: Máš pravdu, kniha je vidět úplně všude :D

    OdpovědětVymazat
  8. Casion: Směle do toho, třeba se ti bude líbit ještě více :)

    OdpovědětVymazat
  9. Aires´s world of books: Tvoje nadšení se mi líbí :)

    OdpovědětVymazat
  10. Bilbovy knihy: Myslím, že osobní blog patří trochu emočně podbarvené recenze, aby se daly číst, jak ty píšeš :) Jsem ráda, že se ti tato líbí :)

    OdpovědětVymazat
  11. Andy's diary: Já nikoho nechci odradit! :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)