Stephanie Garber: Caraval

by - 6/16/2017

Stephanie Garber / Eva Vybíralová / Caraval #1
Vydáno r. 2017 (USA) a téhož roku v ČR
Egmont ČR / 432 stran / pevná vazba s přebalem
Fantasy / Dobrodružství / Romány pro dívky / Young adult

Než vstoupíte do světa Caravalu, mějte na paměti, že je to jen hra.
Ať už jste o Caravalu slyšeli cokoli, určitě se to nevyrovná realitě. Je to víc než hra! Je to magie. Scarlett vždy toužila Caraval zažít a letos dostala pozvánku. Jenže vzápětí unese její sestru Tellu tajemný režisér celého představení. Není se čeho bát, Caraval je přece jen zdání. Ale co když ne? Ať už je to jakkoli, Caravalem musí Scarlett projít i se zlomeným srdcem a sestru rychle najít, než se spustí nebezpečný dominový efekt následků a navždy ji ztratí.

Recenze pro společnost Albatros media.


Můj názor

Z knihy Caraval na vás dýchne magie už zdaleka. Obálka je sice laděná do temnějších odstínů, přesto vytváří dojem, jako by zářila a pulzovala. Tajuplná anotace slibuje čtenáři neobyčejný zážitek plný kouzel a záhad. Zkrátka mi Caraval padl ihned do oka a vzdor už byl marný. Zajímavou fantasy jsem nečetla docela dlouho, proto jsem po Caravalu s radostí sáhla.

Ještě než se pustíme do samotného příběhu, autorka nás šikovně seznámí se situací pomocí dopisů mladé Scarlett adresované mistru Legengovi, pořadateli věhlasného Caravalu. A co to vlastně je? Caraval je hra plná magie, barev, vzrušení, emocí, tajemství a záhad, které musíte odhalit, zvlášť jste aktivními hráči. Nebo se můžete jen dívat a kochat se kouzly divutvorného ostrova, kde Caraval sídlí, ale to není zdaleka taková zábava. 

Po dopisech následuje velice rychlé uvedení do děje, žádné zbytečné průtahy se nekonají. Celkově je příběh Scarlett a její sestry plný neustávající akce, napětí a překvapivých zvratů, nepostrádá správnou dynamiku a nesnižuje nasazené tempo. Díky čtivosti a příjemnému jazyku se mi kniha louskala docela snadno a rychle, i přestože se v ní občas objevovaly příliš dlouhé uvažovací pasáže.

Autorka si potrpí na to, aby čtenáře neustále udržovala v nevědomí, nebo je nechala myslet si úplně něco jiného. Při Caravalu má každý dvě tváře a vlastní úmysly, hra přetéká kouzly, iluzemi a polopravdami,  proto nemůžete věřit nikomu ani ničemu. V knize se nejspíš dočkáte několika zajímavých překvapení a odhalení. 

Nepochybuji, že Stephanie Garber měla děj do detailů promyšlený a snažila se ho zpestřit všemožnými způsoby, ale někdy se mi zdálo, že záhad a přetvářky je tolik, že se v příběhu začínají objevovat zásadní chyby a nedostatky. Postavy se občas chovali opravdu divně, až nelogicky, vyloženě v rozporu se svými předchozími činy. Některé události postrádaly řádné odůvodnění. Myslím, že i samotná autorka se do svého překombinovaného příběhu trochu zamotala. Je sice hezké, že se snaží čtenáře udržet ve střehu a neustálém šoku, ale čeho je moc, toho je příliš a já se domnívám, že by neuškodilo ubrat a zaměřit se více na kvalitu než kvantitu.

Z postav bych vyzdvihla asi nejvíc Scarlettina otce, který měl velmi zajímavou povahu a více propracovanou její psychologickou stránku. Naopak mě zklamal docela předvídatelný románek, který v knize vznikl, a mrzelo mě také, že zde byl prostor zejémna pro Scarlett a její neustálé domněnky a dohady, které bohužel děj místy zbytečně protahovaly, nikoliv třeba pro její sestru Tellu a jiné. Na druhou stranu mě velmi zaujalo její způsob vnímání pocitů pomocí barev. Celá kniha díky tomu působila živěji a ještě více magicky.

Jak se zdá, čekají nás další díly, protože závěr sice mnohé vyjasnil, ale také si nechal prostor pro další tajemství a hrátky mistra Legendy. Pokud jste fanoušci šťastných konců, Caraval je pro vás to pravé!

Shrnuto a podtrženo, Caraval je nádherná kniha plná magie a kouzel, která potěší každého milovníka fantasy a young adult. Nechte se unést krásami a divy přetékajícím světem a napínavými příběhem plným zvratů a překvapení. Občas sice narazíte na nelogické mezery a přešlapy, kniha má pár much a nedotahů, postavy se někdy chovají podivně a trochu otravně, ale jinak u mě panuje všeobecná spokojenost. Pokud hledáte něco příjemného na oddech a relax, rozhodně Caraval doporučuji.

Hodnocení

Obálka
85%

Příběh
75%

Za poskytnutou knihu nesmírně děkuji společnosti Albatros media, zvláště nakladatelství Egmont Publishing.
Výsledek obrázku pro albatros media logo

Výsledek obrázku pro egmont publishing logo

Knihu si můžete zakoupit zde.

***

Výsledek obrázku pro srovname logo

You May Also Like

11 komentářů

  1. Kniha ma vďaka obálke tiež hneď zaujala a mám ju vo wishlite :D Škoda tých chybičiek, je pravda, že všetkého veľa škodí a predvídateľná lovestroy je už ako choroba súčasný kníh, žiaľ. Každopádne príbeh aj tak vyzerá zaujímavo, ďakujem za super recenziu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono není snadné přijít s něčím novým... Ale originalita se cení vždy!
      Není zač, jsem zvědavá, co na ni řekneš ty :)

      Vymazat
  2. Moc pěkná recenze :) Na knihu se také chystám, šetřím si ji až budou klidnější časy, aby mě nerozptylovalo zkouškové :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale proložit si ho nějakou pěknou knihou je taky fajn, ne? :)

      Vymazat
  3. kniha me rozhodne laka, ale zatim nepatri k tem, co bych hned musela mit... :-)

    OdpovědětVymazat
  4. V poslední době slyším na knihu jen ódy a chválu, takže ji nemůžu vynechat :)

    OdpovědětVymazat
  5. Kniha má nádhernou obálku. Neslyším o ní poprvé a tak ji po této recenzi přidávám na wish list. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, obálka mě u knihy ihned oslovila :) To je skvělé, snad se k ní brzy dostaneš :)

      Vymazat
  6. Včera jsem dočetla... a teda spokojená nejsem. Na to, jaká chvála kolem Caravalu je, mně se to moc nelíbilo. Ani mi to nepřišlo čtivé. Nic moc. :/

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)