Velká knižní pětka: 5 knižních objevů

by - 1/04/2018


Ahoj,
v minulém článku jsem lehce / těžce zpomluvila pět knih, které mě v roce 2017 nejméně oslovily, proto je nyní vhodné nějaké knihy naopak vyzdvihnout a ocenit. Za celý minulý rok jsem přečetla více kvalitních a dobrých knih, ale povedlo se mi z nich vybrat pouze pět pro mě úplně nejlepších.


Pět knižních objevů

Upozorňuji opět, že se jedná o můj osobní názor, který se pochopitelně nemusí shodovat s vaším. A také dodávám, že se jedná o knihy, které jsem v roce 2017 přečetla, ovšem to neznamená, že v tomtéž roce i vyšly.


O knížkách budu mluvit v pořadí podle data přečtení, od ledna až po prosinec.

Temná hmota

Blake Crouch

„Jsi v životě šťastný?“ To byla jedna z posledních slov, která Jason Dessen slyšel, než po útoku maskovaného muže upadl do bezvědomí. Než se probudil připoutaný na lůžku a obklopený cizími lidmi v ochranných oblecích. Než se na něj člověk, jehož nikdy neviděl, usmál a řekl: „Vítej zpátky.“ Ve světě, kde se probral, není Jasonův život ten, který zná. Jeho žena není jeho žena. Jeho syn se nikdy nenarodil. A Jason není průměrný profesor fyziky, ale proslulý génius, jenž dokázal něco pozoruhodného. Něco nemožného. Který svět je skutečný a o kterém se mu jen zdá? A pokud je skutečný ten z jeho vzpomínek, jak se do něj lze vrátit? Cesta zpět však bude úžasnější a zároveň děsivější, než si kdy dokázal představit…

Nejsem nijak extra fyzikálně ani jinak vědecky založený člověk, přesto mi Temná hmota ukázala, že i věda může být nesmírně fascinující až zábavná. Přesně jak popisuje časopis Book Reporter na přední straně obálky, jedná o jednu z nejlepších knih, minimálně pro rok 2017. U čtení se ve mně střídaly pocity napětí, děsu i úžasu, rozhodně jsem se nemohla odtrhnout, Temná hmota mě dokonale pohltila a nutila horečně přemýšlet jak, co, kdy a proč. V tomto případě má razítko Světový bestseller na obálce své oprávněné místo. Moji recenzi si můžete přečíst zde.

Spící obři 

Sylvain Neuvel

Deadwood, Jižní Dakota. Jedenáctiletá Rose se prohání na kole poblíž domova, když tu se náhle propadne pod zem. Probere se na dně jámy v krychlové místnosti, na jejíchž stěnách září tajemné složité symboly. Hasičům, kteří ji přispěchají zachránit, se naskytne ještě podivnější pohled: Rose leží na dlani obří kovové ruky. Uběhlo sedmnáct let, avšak záhada bizarního artefaktu, jeho původu či tvůrců zůstává nevyřešena. Určení stáří se vzpírá logice, vojenské zprávy jsou cenzurované, nové teorie zuřivě zamítané. Pár lidí však neúnavně pátrá po odpovědích, mezi nimi i Rose, toho času již vystudovaná fyzička a vedoucí tajného týmu pokoušejícího se rozluštit záhadné symboly. Brzy je jasné, že se ocitli na cestě k odhalení objevu, který přepíše dějiny lidstva. Buď mu přinese definitivní mír, nebo hromadnou záhubu…

Jako další jsem vybrala prvotinu kanadského autora s názvem Spící obři a s geniálně vymyšlenou obálkou. Taktéž se jedná o sci -fi thriller, vypadá to, že tento žánr u mě v roce 2017 vedl. Spící obři byli také velmi tajemní, napínaví až dechberoucí, neuvěřitelně čtiví. Zajímavý je také dělat způsob vyprávění - forma výpovědi založená na otázkách a odpovědích, popřípadě přepisů z deníku jednotlivých aktéru. Ti si získali moji velkou oblibu a sympatie. V plánu jsou ještě další dvě pokračování a já už se teď nemohu dočkat, protože kniha skončila s mnoha otazníky. Recenze je tady.

Neobyčejní

V. E. Schwab

Victor a Eli, dva samotáři, kteří se poznali na studiích, brzy zjistí, že je pojí společná vášeň k nebezpečí a zážitkům blízkým smrti a také že při vhodných příležitostech dokážou dobře rozvíjet své mimořádné schopnosti, dokud se jim jejich odvaha nevymkne z rukou. Victor po deseti letech utíká z vězení a za pomoci mladé dívky hledá svého dávného kamaráda, zatímco Eli pokračuje ve své misi zbavit se všech dalších nadpřirozených bytostí až na svou tajemnou a nepřemožitelnou pomocnici. Oba poháněni vzpomínkou na zradu a prohru jsou k nezastavení, ale kdo nakonec vyvázne se zdravou kůží? V Neobyčejných autorka přichází s drsným komiksově laděným příběhem, který vás zavede do světa, kde získaná nadpřirozená moc nemusí nutně vést k hrdinství a kde se na spojenectví příliš nehraje. Budete svědky fascinující charakterové studie, která vás donutí přemýšlet o tom, co znamená být hrdinou nebo zločincem, a zda je mezi nimi nějaký jasně definovatelný rozdíl.

Hned po Spících obrech jsem se vrhla na Neobyčejné, což je něco úplně jiného. Kniha má výrazný komiksový ráz, nadlidské schpnosti, hrdinové a záporáci, i když tady to vlastně nelze stoprocentně určit. A to jsou hned dva důvody, proč se mi kniha líbila. Nejen kvůli zmiňovanému komiksovému nádechu, ale také díky autorčině snaze ukázat, že nikdo není černobílý, dokonce ani knižní postavy by neměly být. A pak jsou ty klasické aspekty jako akční a strhující děj, napětí, výteční akteři, mnoho zvratů a překvapení, které dělají knihu dobrou a čtivou. Rozhodně doporučuji a celou recenzi najdete zde.

Město schodů

Robert Jackson Bennett

Město Bulikov se před mnoha lety těšilo přízni Božstev a podmanilo si celý svět. Ale poté, co byli jeho ochránci za podivných okolností zavražděni, se z dobyvatele stal dobývaný; pyšná historie Bulikova byla vymazána a zcenzurována, pokrok se zastavil a z někdejší prosperující metropole se stala jen další koloniální výspa nové světové geopolitické mocnosti.
Do tohoto zatuchlého, zpátečnického města přichází Shara Thivaniová.
Oficiálně je tato tichá a nenápadná žena jen další obyčejnou diplomatkou, která do Bulikova přijela hájit zájmy utlačovatelů. Neoficiálně je Shara jednou z nejlepších agentek ve své zemi a jejím úkolem je vyšetřit brutální vraždu zdánlivě neškodného historika. Jak se Shara noří do tajemství neustále se fyzicky i politicky měnícího města, začíná tušit, že bytosti, které kdysi Bulikov ochraňovaly, nemusejí být tak mrtvé, jak se zdá.

Ačkoliv mi kniha dala docela zabrat a na čtení není zrovna jednoduchá, na konci jsem musela ocenit její skvělou atmosféru, promyšlený a uhrančivý svět s dlouhou historií, zajímavými zvyky a tradicemi obyvatel. Příběh autor vymyslel na jedničku. Líbilo se mi, že se pod žánrem fantasy chytře skrývají narážky na dnešní svět, poukázano bylo i na politiku a její častou zkostnatělost a nelogičnost. Vše dokreslovaly perfektní a zábavné postavy. Na místě je třeba zmínit i Bennettův svérázný, ale příjemný humor. Pokud máte rádi kvalitnější fantasy, zkuste sáhnout právě po Městě schodů. Můj kompletní názor tady.

Diabolik

S. J. Kincaid

Stvořená chránit. Předurčená ničit...
Vypadá jako člověk, ale není člověk. Je nemilosrdná, je neporazitelná, je oddaná. Jmenuje se Nemesis a je diabolik. Bytost, jejíž existence má jediný smysl: zabíjet či zemřít pro tu, jejíž život má ochraňovat: Sidonii – dceru galaktického senátora… Nemesis a Sidonie jsou spolu od malička a jsou na sebe napojené jako sestry. Když se Sidoniin otec přidá na stranu rebelů a je Imperátorem žíznícím po moci prohlášen za kacíře, přichází odplata. Sidonie je povolána na galaktický dvůr jako rukojmí. Její přítomnost má zajistit senátorovu poslušnost a držet ho tak v šachu. Je jisté, že Sidonii hrozí smrt a proto existuje jen jediná možnost: Nemesis se musí stát Sidonií a odjet na dvůr místo ní. Nemesis, stroj na zabíjení bez emocí a schopnosti citu, se ocitá uprostřed politických intrik a úskoků. Musí hrát roli člověka, kterým ale není. Nesmí dát najevo, kým vlastně je. Jenže nepokoje v různých částech Impéria nepřestávají. Imperátor nemíní tolerovat neposlušnost a tak je čas zapojit do hry své rukojmí…

Jako poslední, pátou top knihu roku jsem zvolila Diabolika, který mě opravdu mile překvapil. Tato kniha na pomezí sci - fi, fantasy a young adult žánru nabízí zajímavý budoucí svět, pestrý příběh, postavy s propracovaných charakterem, pořádnou dávku vesmírné politiky, všemožných intrik i život u galaktického královského dvora. Hlavní hrdinka je sama o sobě velmi fascinující bytost - diabolik. Autor měla skvělý nápad, který rozvedla do výborné finální podoby. V knize najdete obrovské množství šokujících zvratů a odhalení, které vás doslova přikovají na židli a nedovolí vám přestat číst až do úplného konce. Ve světě literatury zase něco nového a originálního. Pořádně jsem se rozepsala v recenzi.

Je pravda, že v roce 2017 se mi tolik číst nedařilo, takže jsem pravděpodobně mnoho brilantních knižních děl minula. Třeba se k nim dostanu letos. Pokud vás některá kniha z mé pětice nejlepších zaujala, za výhodnou cenu je můžete pořídit na portálu Srovnáme.cz

Nebo se zaregistrovat v Plné peněžence a nakupovat v obchodech s cashbackem (= část peněz se vám po zaplacení vrátí zpět)


Jaká je vaše velká pětka nejdokonalejších knih za letošní rok? :)
Potřebuji tipy na čtení :D

Eliz
Prosím, podpořte mě na sociálních sítích. :)

You May Also Like

18 komentářů

  1. Ani jednu z knih jsem nečetla a protože je doporučuješ nejspíš jsem udělala chybu. :) Píšu si na seznam. :))

    OdpovědětVymazat
  2. Diabolika jsem před pár dny zrovna dočetla a líbil se mi moc. :) Četla jsem i Temnou hmotu, ale z ní jsme tak odvařená nebyla. :D Už dříve si mě nalákala na Spící obry, ale ještě nebyl čas si je přečíst.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Temná hmota je docela složitá a ne každému sedne, to je fakt :)
      Ale Obři jsou super, jdi do nich :)

      Vymazat
  3. Se Spícími obry naprosto souhlasím. ♥
    Zbytek jsem sice nečetla, ale podívám se po nich. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Minimálně Diabolika zkus. A pokud se ti Spící obři líbili, tak Temná hmota má u tebe taky velikou šanci :)

      Vymazat
  4. Temná hmota je objevem či knihou roku 2017 u hodně blogerů včetně mě :-) Spící obři mě hodně lákají, ale sci-fi čtu celkem výjimečně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Spící obři jsou další objev, takže se do nich určitě pusť :D

      Vymazat
  5. Také mám ve svém top výběru Spící obry :) Temnou hmotu zatím plánuji, ještě jsem se k ní nedostala :)

    OdpovědětVymazat
  6. Priznávam, že som nemala česť ešte ani s jednou zo spomínaných kníh, ale Neobyčejných mám určite v pláne, nedávno som od autorky čítala Temnejší tvář magie a tá sa mi veľmi páčila, takže sa chcem dostať aj k tejto jej knihe.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já se naopak chci dostat k Temnější tváři magie :) Je fajn, že se ti líbila :)

      Vymazat
  7. Ani jednu knihu jsem nečetla, ale aspoň o Diablikovi jsem toho spoustu slyšela. A díky tobě si ji chci přečíst víc a víc! :))

    Gabux

    OdpovědětVymazat
  8. Diabolika teď budu číst. A první dvě knihy bych taky ráda vyzkoušela :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš se na co těšit :)
      Obě doporučuji :)

      Vymazat
    2. Diabolik a Spící obři taky patří mezi moje srdcovky ♥

      Vymazat
  9. Achjo, Diabolika pořád odkládám, už asi od října loňského roku, měla bych s tím něco udělat, protože o tom všichni mluví, že je to opravdu nadchlo, hmm, musím přehodnotit pořadí čtených knih :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)