Sebastien de Castell: Divotvůrce

by - 2/27/2018

Spellslinger

Sebastien de Castell / Petr Kadlec / Divotvůrce #1
Vydáno r. 2016 (CAN) a r. 2017 (ČR)
Egmont ČR / 408 stran / vázaná s přebalem
Fantasy / Dobrodružství / Pro mládež

Divotvůrce Magie je zrádná hra. Kellen je pouze několik okamžiků od svého prvního magického souboje a čtyř zkoušek, které z něj mají udělat divotvůrce. Je tu však jeden problém: jeho magie je slabá. Jste-li zavěcenci Jan’Tepu a blíží se vaše šestnácté narozeniny, měli byste být připraveni prokázat své magické schopnosti. Buď to, nebo mít v záloze nějaký zázrak. Jenže Kellen nemůže spoléhat ani na jedno z toho. Nezdědil totiž žádné magické nadání a nemá tedy výjimečné schopnosti jako ostatní. Ví, že bude muset použít pár triků, aby nezneuctil svou rodinu a nestal se sha’tepským sluhou. A tak, když do městečka přibyde rázná a přímočará cizinka, Kellen je samé ucho. Ferius Parfax je ostřílená světačka, vyhnankyně, kterou musí uživit bystrý rozum a tři balíčky karet. A s kartami, které mu rozdal nemilosrdný osud, se Kellenovi bude hodit každá pomoc.

Recenze pro společnost Albatrosmedia.

Můj názor

Tato recenze bude poněkud jiná, než moje recenze bývají. Proto předem varuji před možnými spoilery, avšak nechci knihu hodnotit pouze klasickou cestou - obálka, děj, postavy a další obvyklé aspekty, klady a zápory. Ráda bych se nad Divotvůrcem pozastavila intenzivněji. Protože buď ho můžete vnímat jako akční a napínavou vyprávěnku o magii versus triky pro věkovou skupinu zhruba patnácti let, nebo můžete zcela překvapivě odhalit autorova skrytá sdělení a pobídky k zamyšlení.

Nejprve tedy svrchní náhled a můj obecný názor. Knížka se mi líbila, neboť je nabitá akcí a dějem od začátku až do konce, jen v závěru se mi zdála příliš nataovaná, jinak se však v příběhu neustále něco dělo. Autor postavil na jednu stranu magii a na druhou obyčejné, avšak užitečné triky - už jen tyto dvě slova nám předesílají, že se bude jedna o velmi zajímavý kontrast. Co je silnější? Magie, čáry a kouzla, nebo chytré a promyšlené triky? Ačkoliv se kniha ze začátku tváří všelijak, nakonec se z příběhu vykrystalizuje boj dobra a spravedlnosti proti zlu, špatným vlastnostem a zákeřným plánům s očekávaným výsledkem. Postavy taktéž hodnotím kladně, mají relativně propracovaný charakter, v závěru však splňují klasickou typologií bílých - hodných, a černých - zlých. Mladší čtenář bude pravděpodobně z Divotvůrce u vytržení, neboť kniha se čte příjemně a poměrně snadno, autor má také v rukávu pár překvapení a odhalení, které ještě zvyšují čtivost. 

Pro mně jakožto knihomola, který už má dost načteno a poslední dobu tíhne i složitějších knihám a žánrům, však Divotvůrce nepřináší nic nového, osvěžujícího. Splňuje sice aspekty úspěšného díla, ostříleného milovníka knih ale nejspíš nijak závratně nenadchne. Možná proto jsem se začala v ději hrabat a pátrat, jestli mi tato kniha nemůže nabídnout něco víc. Třeba se v textu ukrývá nějaké skryté poselství... Nesmělé píšu, že mám dojem, že jsem něco našla. Fiktivní zemí, smyšlenými postavami a fantastickým příběhem Sebastien de Castell vlastně poukazuje na každého z nás.


V tuto chvíli začínají lehké spoilery, proto čtěte jen na vlastní nebezpečí. Kellen vyrůstá v silném a slavném klanu kouzelníků, magie je samozřejmá součást života, zcela neměnná skutečnost. Po celý svůj život je Kellen uzavřený v bublině pevně daných zvykostí a skutečností, nesnaží se uvažovat někam dál, nemá tu potřebu, vždyť po ruce je vždy magie - schopnost, která vám zajistí úplně vše. Je to pohodlný způsob, avšak s jasně danými hranicemi, proč se tedy pouštět někam dál? A pak Kellen zjišťuje, že o magickou sílu - něco tak samozřejmého pro jeho rasu - postupně přichází (není důležité jak a proč, to si přečtěte v knize). A tímžto pádem i postupně procitá, začíná být mnohem vnímavější, z očí mu padají klapky. Jeho pohled se rozšiřuje. Hybatelem a urychlovačem jeho probuzení je Ferius, jež Kellen tolik naslouchá zejména díky tomu, že vidí zvětšující se propast mezi ním a ostatními členy jeho národa.

Já v tom jasně vidím ponouknutí pro nás, normální lidi. Sice nemáme po ruce kouzla, ale oplýváme ohromným množstvím moderních technologíí, jsme uzavřeni ve své bublině s pevně daným pohledem na svět. To pochopitelně neznamená, že je plni předsudků a vidíme všechno černobíle, avšak do jisté míry jsme uzavřeni v ohradě svých zarytých zvyklostí, jež jsou dané mnoha faktory. Zejména sociální sítě nás "bublinují", možná máme dojem, že sledováním xxx osob a účtů z celého světa máme báječný rozhled, ale je to jen zlomek, který chceme vidět, který jen upevňuje naše ploty. Čím více vymožeností máme po ruce, tím více se náš pohled zužuje. Když se pak vzdáme nějaké absolutní samozřejmosti, nebo o ni přijdeme, či zkrátka uděláme krok stranou, najednou zjistíme, kolik jsme toho neviděli, přehlédli, vnímali špatně nebo jen jedním způsobem. Jako Kellen ve vymyšlené zemi Jan´Tepů, Argosanů, Daromanů a Mahdeků.

Avšak zpátky ke knížce. V závěru je jasně patrné, že Kellen sice přišel o něco, co je pro jeho národ stěžejní, paradoxně tím však získal mnohem víc - byť by je jednalo jen o rozšířený a nezkreslený pohled na svět, skutečnou pravdu a tedy i nově nabitou svobodu. A tohle, myslím si, se ukrývá pod napsaným příběhem, pod černě tištěnými slovy a jednotlivými řádky. Je snadné mít a žít svoji jasnou pravdu, která však funguje jen do té doby, než nám ji něco ošklivě nenaruší. Až pak poznáme, jak moc uzavření jsme byli a že vše se dá vykládat dvěma způsoby.

...

Dobře, možná je Divotvůrce jen obyčejná fantasy akční knížka s hodnými a zlými postavami a já v něm hledám příliš mnoho. Také jsem si vědoma toho, že toto je opravdu nestandardní recenze, prosím neukamenujte mne za to. Na druhou stranu klasických recenzí na internetu naleznete dost a já jsem dnes měla náladu vám sdělit něco víc. :)

Poznámka na konec: Nepřipomínal vám Reichis také Rocketa ze Strážců galaxie?

Hodnocení

Obálka
80%

Příběh
75%
Za knihu srdečně děkuji společnosti Albatrosmedia a nakladatelství Egmont.
Výsledek obrázku pro www.albatrosmedia logo

Výsledek obrázku pro egmont logo


Knihu zakoupíte zde.

Četli jste knížku nebo se na Divotvůrce teprve chystáte? :)

Eliz
Prosím, podpořte mě na sociálních sítích. :)


Plánujete si tuto knihu pořídit? Mám pro vás skvělý způsob, jak za nákup ušetřit!
Prostřednictvím portálu Plná peněženka, který čítá 617 e-shopů, využívá jej již přes 430 000 uživatelů a toto číslo rychle stoupá, si můžete koupit knihy a získat zpět několik procent placené ceny z vašeho internetového nákupu.
Platí pro e-shopy a nakladatelství:
  • Knihy Dobrovský (3%)
  • Albatros media (4%)
  • Kosmas (2%)
  • Audiotéka (7,5% !!!)
  • bux.cz (3,5%)
  • Levné učebnice (1,5%)
Stačí se jen bezplatně registrovat. Už jen díky tomu získáte na váš účet 50 korun.
Na základě doporučovacího programu můžete získat také 300 korun za každého nového uživatele.


You May Also Like

18 komentářů

  1. Pěkná recenze, kniha se mi hodně líbí a vypadá vážně dobře. :) Zajímalo by mě jestli to, cos našla mezi řádky byl autorův záměr nebo ne a jestli to našli i ostatní čtenáři... Rozhodně se po knize brzy podívám. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si myslím, že jsem knihu podrobila jen přílišnému zkoumání :D

      Vymazat
  2. Naprosto souhlasím s tím, že kdybych Divotvůrce četla o něco dřív, nejspíš bych byla nadšená - ale když jsem se k němu dostala teď, byla to milá a odpočinková knížka, která ale nepřinesla nic nového. Jsem zvyklá na jiný level literatury.
    Sem se s neobvyklými recenzemi, co tě nemá! Já myslím, že v každé správné knize by se něco podobného mělo skrývat. A skrývá se. Když to tam čtenář chce najít, tak to tam prostě najde, když ne, tak ne. Vždycky je to tak. Přiznám se, že já jsem se v Divotvůrci zas tak moc nerýpala, ale s tvým názorem souhlasím - smutné, ale pravdivé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto s tebou souhlasím :)
      Děkuju ti moc za pozitivní ohlas! Každá kniha něco ukrývá, někde je to hned vidět a někde musí člověk hledat

      Vymazat
  3. Moc pěkná recenze :) Divotvůrce jsem četla :) Když jsem se od něj pouštěla říkala jsem si -karetní triky- to bude nuda :D A vůbec nebyla, skvěle jsem se bavila od začátku až do konce :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se ten kontrast a souboj magie versus karetní triky moc líbily :)

      Vymazat
  4. Túto knihu by som si rozhodne chcela prečítať, na sociálnych sieťach sa o nej hovorilo celkom dosť, niektorých sklamala iných nadchla a ja by som rada získala vlastný názor. Obálka je vydarená a námet tiež nevyzerá zle, navyše je to fantasy a už to ma samo o sebe láka, takže uvidíme, snáď sa ku knihe dostanem :D Čo sa týka recenzie, podľa mňa je super niekedy trošku zmeniť štýl, nemyslím tým, že by obvyklý štýl recenzií bol zlý, ale ak chceš napísať niečo inak nikdy to nebude prekážať, aspoň podľa mňa :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ráda čtu tvůj názor, moc jsi mě potěšila :)
      Do Divotvůrce se určitě pusť, jestli máš ráda fantasy, myslím, že budeš nadšená :)

      Vymazat
  5. Na tuhle knížku se chystám tak doufám, že nebudu od toho očekávat moc abych nebyla zklamaná.

    OdpovědětVymazat
  6. Pěkná recenze!
    'Netradiční' recenze jsou super. Divotvůrce jsem sice zatím nečetla, ale vypadá to na zajímavou odpočinkovou knížku. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doufám, že jsem tě svoji recenzí zaujala a třeba si knihu taky přečteš :)

      Vymazat
  7. Já si původně myslela, že se jedná o takové ty knížky z CooBoo. Ale to je Divotání. Plete se mi to. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani se ti nedivím, pořád totiž vychází nové a nové knížky :D

      Vymazat
  8. Divotvůrce mi od prosince leží v knihovně, doufám, že se k němu brzy dostanu. Jsem docela zvědavá :)

    OdpovědětVymazat
  9. Zrovna dneska jsem knihu začala číst a zatím nejsem moc daleko, ale líbí se mi. Uvidím, jak to bude pokračovat dál :) I když si myslím, že bude zázrak, když si zapamatuju, která postava je která. Nějak se mi ta jména pletou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V první chvíli jsem tkay úplně nevěděla, ale myslím, že se zorientuješ rychle :)
      Přeji příjemné čtení :)

      Vymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)