Madeleine L´engle: V pasti času

by - 4/27/2018

Na mém instagramovém profilu naleznete soutěž o dvě skvělé knihy Cassandry Clare.



A Wrinkle a Time

Madeleine L´engle / Barbara Hajná / xxx
Vydáno r. 2018 (ČR) a r. 1962 (USA)
Slovart  / 240 stran / Slovart (Booklab)
Dobrodružství / Fantasy / Sci - fi 

Třináctileté Meg Murryové se poslední dobou moc nevede. Připadá si nemožná, nehezká, ve škole se jí nedaří, nikam nezapadá. O jejím pětiletém bratru Charlesovi kolují ošklivé pomluvy, a ke všemu musí poslouchat vlezlé narážky na záhadné zmizení svého táty, talentovaného fyzika, který se pořád nevrací. Jedné temné bouřlivé noci ale do domu Murryových zavítá nečekaná, podivná návštěva – paní Kdovíco. Jak se ukáže, paní Kdovíco má ještě dvě stejně podivné přítelkyně, a všechny tři chtějí Meg a Charlesovi pomoct najít tátu. Aby se za ním ale obě děti dostaly, musí se vydat na nebezpečnou cestu napříč prostorem a časem a za pomoci svého kamaráda Calvina svést bitvu s temnotou, která postupně zahaluje celý vesmír.


Recenze pro nakladatelství SLOVART.


Můj názor

O příběhu jsem se doslechla díky filmu, který běží v kinech. Jelikož jsem zaznamenala, že má knižní předlohu, zvažovala jsem její přečtení. Shodou okolností se ke mně svazek o dvě stě čtyřiceti stranách dostal. Připutoval z nakladatelství Slovart / Booklab, které knihu letos vydalo. A bylo rozhodnuto.


Kniha je určena především mladším čtenářům, což je patrné na první pohled podle relativně velkých písmen. To jsem však ve výsledku ocenila i já, protože text byl přehledný a četl se mi snadno a bez zádrhelů. Věkové skupině odpovídá i zvolený jazyk a slovní zásoba. To už mě nadchlo podstatně méně, ale knížku nijak výrazně neshazuje. Naopak bych řekla, že pro čtenáře ve věku deseti až dvanácti let je zvolená forma naprosto optimální.

Hlavní hrdinka a vypravěčka se jmenuje Meggy. Dvanáctiletá dívka, která není ve škole příliš populární, je ovšem nesmírně chytrá a exceluje v matematice. Ostatní ji ale vnímají spíš jako podivínku a zaostalou. Navíc před časem zmizel její tatínek a ve škole si špitají, že utekl s jinou ženou.

Dále v příběhu výrazně figuruje Meggiin malý bráška Charles Wallace a kamarád Calvin. Bezpochyby zajímavá trojka, avšak vadilo mi, že se dostalo jen málo prostoru popisu a rozvoji jejich osobností. I seznámení Calvina s Meggy proběhlo příliš ve zkratce. 

Žánrově kniha spadá do sci-fi a fantasy, takže nějaké zákonitosti zde nehrají výraznou roli. Příběh prostě běží a není čas se pozastavovat nad podivnostmi. Vždyť v tom spočívá kouzlo literatury. Vše se může stát realitou. Děti V Pasti času jistě nadchne a okouzlí, já však nespadám do cílové skupiny. Citelně vnímám i propastný rozdíl více jak padesáti let od vydání originálu. Příběh je v lecčem zastaralý i trochu naivní, avšak zároveň si v sobě nese přesah, jež je aktuální i v dnešní době. Autorka mám svým dílem stále co říct a předat mladé generaci.

Podle mého je největším mínusem knihy úspěchanost, nápadné mezery, které autorka mohla lépe vyplnit, nebo jednotlivé části příběhu na sebe plynuleji navázat. V určitých místech by se neškodilo trochu více rozepsat.

V pasti času není jen samotný příběh, knížka je obohacená o úvodní pasáž s názvem Chvála od Anny Quindlenové, na konci vás čeká rozhovor se samotnou spisovatelkou Madeleine L´engle a konečně přepis proslovu u příležitosti převzetí Newberyho ceny v roce 1963. Autorka tuto cenu obdržela za nejvýznamnější přínos americké dětské literatuře. Díky tomu kniha působí jako kompletní dílo. 

Jak zní můj konečný verdikt? V pasti času se mi četlo lehce, díky čemuž jsem si knihu docela i užila. Avšak nepatří mezi díla, po kterých bych v tomto věku sáhla sama od sebe. Dětským čtenářům však může mnoho přinést. Madeleine neuvěřitelně milým a vřelým způsobem vypráví o těžkosti dospívání, o tom jak se poprat s vlastní osobností i pochybnostmi a obavami. Je to kniha s bláznivým sci - fi příběhem o podivných tvorech a prazvláštních místech, ale také kniha o lidských vztazích, síle mysli, přátelství a lásce. 

Hodnocení

Obálka
70%

Příběh
70%

Za knihu srdečně děkuji nakladatelství Slovart a Booklabu.

Knihu můžete zakoupit zde., nyní za výhodnou cenu.

Nebo zkontrolujte ceny na Srovname.cz

Četli jste knihu nebo snad viděli film?


Eliz
Prosím, podpořte mě na sociálních sítích. :)

You May Also Like

6 komentářů

  1. Výborná recenze :) Nejdříve jsem chtěla tuhle knihu vynechat protože jsem se bála že bude dětská. Teď si jsem ale jistá, že ji chci aspoň dát šanci :)

    OdpovědětVymazat
  2. Super recenze, spousta knih pro mladší je i tak skvělá a stojí za přečtení, jsem si jista že tahle je jednou z nich :)

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně! Já treba úplně miluji Kroniky Světakraje, ačkoliv jsou pro mladší :D

      Vymazat
  3. Na film jsem rozhodně zvědavá, ale abych pravdu řekla, i přesto, že má jistě svoje kouzlo, na knihu se nejspíš nechystám.

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)