Sylvain Neuvel: Probuzení bohové

by - 5/22/2018

Waking Gods

Sylvain Neuvel / Naďěžda Funioková / Akt Themis #2
Vydáno r. 2017 (New York) / České vydání r. 2018 (Praha)
Laser (Euromedia) / 426 stran / paperback
Sci - fi / Thriller / Drama

Rose Franklinová učinila v dětství ohromující objev – nalezla obří kovovou ruku, pohřbenou hluboko v zemi. Celou svou pozdější vědeckou kariéru věnovala Rose objasnění záhady s tímto artefaktem spjaté: Proč byly po celém světě zakopány části gigantického robota neznámého původu? Léta pátrání přinesla fascinující odpovědi – a ještě více otázek. A pak se zničehonic zhmotní další robot, mnohem větší a s mnohem ničivější silou. Když po něm začnou na zeměkouli přistávat další a další stroje, je jasné, že lidstvo čelí invazi z vesmíru. Rose a její tým budou muset přijít na to, v čem tkví podstata pokročilé mimozemské technologie, aby lidstvo mohlo vyhrát bitvu o to, komu připadne Země... a dokonce i hvězdy


Recenze psaná pro společnost EUROMEDIA group.

Můj názor

K prvnímu dílu jsem se dostala spíš náhodou, ale jsem opravdu ráda, že jsem se tehdy pro knihu rozhodla. Stačilo pár kapitol a já jsem jí beznadějně propadla. Po pokračování jsem prahla už od dočtení poslední stránky Spících obrů, protože skončili velice napínavě. A konečně po roce jsem v ruce držela Probuzené bohy a dychtivě se pouštěla do čtení. Chtěla jsem znát odpovědi na otázky, které pro mě po tolik měsíců zůstávaly nezodpovězené.

Série Akt Themis na první pohled zaujme svými elegantními a originálními obálkami - zaručeným poznávacím znamením je otvor na přední straně. Vizuální stránka hraje samozřejmě podstatnou roli, mně ovšem více oslovil styl vypravování, který sérii natolik vyzdvihuje a činí výjimečnou. V tomto ohledu jsou Probuzení bohové o proti Spícím obrů dokonce ještě lepší a propracovanější, zdá se že autor tento způsob plně ovládl. Příběh se čtenáři před očima skládá dohromady formou rozhovorů, nahraných záznamů, deníkových zápisů, přepisů komunikace mezi jednotlivými postavami, formou otázek a odpovědí. Znovu se objevuje pan Tajemný, který se moc ráda vyptává. 

A to je ten důvod, proč je nemožné knihu odložit. Probuzení bohové mají neuvěřitelný spád a neustále svižné tempo. Kniha se čte se téměř sama. Autor neváhá přeskočit i o několik let dopředu, když se mu to hodí, což občas může zmást, protože si těchto časových přeskoků ihned ani nevšimnete, ale zároveň je tím velice dobře udržovaná dynamičnost příběhu. 

Abych nám však příběh úplně neutekl, v druhém díle se mnohem více objevují i psychologické části, okna do duší postav. Řeší se hluboké city, mezilidské vztahy, rodičovství i psychické rozpoložení určitých aktérů. Tuto část - nejprve mě dost překvapila - samozřejmě oceňuji, vytváří příjemný kontrast k akční, dramatické a fantastické složce, místy na mě však působily tyto kapitoly poněkud naivně a nevyzrále. Jako by se autor snažil mluvit o něčem, čemu úplně nerozumí. Věřím, že ve finálním díle se zlepší také v této oblasti.

Probuzení bohové přímo excelují v tom nadhodit nějaký problém nebo otázku, avšak s odpovědí už je kniha zdrženlivější, což až nesnesitelně zvyšuje napínavost a nutí neustále číst dál. Na druhou stranu se vyjasní některé resty z předchozího dílu. Na můj vkus příliš vachrlatě, ale přeci. Sylvain Neuvel má příběh na zároveň úžasné promyšlený, což je projeví zejména v závěru knihy a v rozuzlení, ale současně se dopouští se i menších či větších nelogických mezer, které vzbuzují pochybnosti a ruší úplnou plynulost knihy. Nikdo si nebude brát servítky, čeká vás hned několik šokujících zvratů i nečekaných úmrtí, ale nechci předbíhat... Přečtěte si knihu sami.

Závěr samozřejmě odkazuje na další pokračování, takže mě zase čeká dlouhé čekání plné mučivých otázek, co se bude dít s planetou Zemí, Themis, Vincentem a ostatními dál. Co ještě dodat? Spící obři jen připravovali pole - v druhém díle se příběh konečně rozjel, Probuzení bohové jsou i s drobnými chybami opravdu skvělé dílo.


Hodnocení

Obálka
90% 

Příběh
90%

Za knihu moc děkuji společnosti Euromedia group.


Knihu si můžete zakoupit na stránkách Knižního klubu.

Eliz
Prosím, podpořte mě na sociálních sítích. :)

You May Also Like

14 komentářů

  1. Stejně jako u prvního dílu, ani tentokrát si nejsem jistá, zda se jedná o knihu pro mě... :)) Po grafické stránce se mi líbí ale vážně hodně a tvoje recenze je tak lákavá.. No, uvidíme. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi není dobré se nutit do něčeho, co ti je proti smrti. Ale za pokus myslím stojí :)

      Vymazat
  2. Já se na tu sérii tak strašně těším!!! Nečetla jsem ji ještě. Hned mě zaujala, furt ji hrozně chci a nakonec na ni vždycky zapomenu! :-D Takže bych to viděla tak, že po zkouškovém si udělám radost v Levných knihách a objednáním posledních dvou dílů měsíčních kronik a konečně prvníma obrama! :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To zní jako naprosto skvělý plán, který ti rozhodně schvaluji :D

      Vymazat
  3. Tak tohle vypadá naprosto skvěle :) Hlavně jestli je druhý díl stejně dobrý jako ten první :) Jsem natěšená až si ho přečtu :)

    OdpovědětVymazat
  4. tahle serie me hodne laka, mam ji na seznamu, ale zatim musim doplnit ty, co doma cekaji dele :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tomu rozumím. Mně některé knihy leží doma už celou věčnost :D

      Vymazat
  5. Já moc sci-fi knihy nemusím, ale ta obálka mě strašně zaujala, fakt nádhera :)

    OdpovědětVymazat
  6. I já patřím k té skupině, která sice knížku/sérii ještě nečetla, ale jednou by tak ráda učinila, protože recenze jsou prostě až příliš slibné. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem taky nečetla miliony věcí, ale určitě se na ně chystám :D Jenom prostě... Jak se to má stíhat?

      Vymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)