Hobit: Bitva pěti armád

středa 21. ledna 2015

Pod recenzí na Bitvu pěti armád jsou dvě jednou již zveřejněné filmové recenze, takže si je můžete přečíst jen ze zvědavosti, chcete - li. Ovšem tahle recenze je nová. Asi to vypadá, že je tu trochu přehobitováno. Nejdřív recenze na knížku, teď zas na film. Ale téměř za sebe jsem je zařadila jen pro lepší možnost porovnání. 
Ten film se mi protiví každým dnem víc a víc... Teď bych mu dala minimálně o pět procent míň, než naleznete dole na stránce, takže si těch pět procent odečtěte, jo? Momentálně bych ten film nejradši zkritizovala ještě mnohem víc... Ale držím se a zachovávám to tak, jak jsem to napsala po příchodu z kina...
Enjoy it :)

The Hobbit: The battle of five armies

Režisér: Peter Jackson
Knižní předloha: Hobit aneb cesta tam a zase zpět (J. R. R. Tolkien)
Délka: 144 minut
Premiéra: prosinec 2014
Žánr: Dobrodružný, fantasy
Obsazení: Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, Luke Evans, Evangeline Lilly, Orlando Bloom, Hugo Weaving, Cate Blanchett, Christopher Lee, Benedict Cumberbatch, Lee Pace, Manu Bennett, Billy Connolly, Aidan Turner, Ian Holm, Mikael Persbrandt, James Nesbitt, Bret McKenzie, Graham McTavish, Stephen Fry, Sylvester McCoy, Dean O'Gorman, Ken Stott, William Kircher, Jed Brophy, Mark Hadlow, Adam Brown, John Callen, Peter Hambleton, Stephen Hunter, John Bell, Ryan Gage, Lawrence Makoare

Anotace

„Hobit: Bitva pěti armád" uzavírá epické dobrodružství Bilba Pytlíka, Thorina Pavézy a skupiny trpaslíků. Když se jim v boji proti draku Šmakovi podařilo dobýt zpět svou vlast, nechtěně vypustili do světa smrtící sílu. Rozzuřený Šmak dští svůj spalující hněv na bezbranné muže, ženy a děti v Jezerním městě. Thorinova posedlost hromaděním znovu nabytého pokladu, kterému i přes Bilbovu snahu obětuje přátelství i čest, dožene Hobita k zoufalému a nebezpečnému rozhodnutí. Ale ještě větší nebezpečí je čeká. Sauron, o jehož krocích nikdo kromě čaroděje Gandalfa nic netuší, tajně vyslal obrovskou armádu Skřetů, aby zaútočila na Osamělou horu. S tím, jak se stahují mračna stupňujícího se konfliktu, jsou Trpaslíci, Elfové a Lidé postaveni před volbu, zda se sjednotí či budou zničeni. Budoucnost Středozemě visí na vlásku a v epické bitvě pěti armád bojuje Bilbo o život svůj i svých přátel.
(csfd.cz)



Můj názor

Na třetí díl jsem se těšila, i když jsem slyšela dost kritiky. Na druhou stranu jsem ale věděla, že poslední film ze Středozemě si nemůžu nechat ujít. Když jsem se konečně dostala do kina, pohodlně se uvelebila v křesle s 3D brýlemi na nose obohacená o přečtení knižního Hobita, který bohužel odhalil jednu skutečně smutnou věc a zároveň mi přinesl značné pochopení, třepala jsem se nedočkavostí.





Jak už jsem zmiňovala, ještě před Bitvou pěti armád v kině jsem si opatřila knižní předlohu a s nadšením ve tváři jsem ji přelouskala. Tato volba byla pozitivní v tom, že jsem se obohatila o skvělý čtenářský zážitek, avšak bohužel i negativní. Některá negativa se projevila hned (konkrétně jsem byla třeba seznámená se s tím, kdo umře a věřte, že mi to při filmu drásalo srdce jen zmučeně hledět a očekávat v podstatě předurčený skon), něco až po shlédnutí filmu. Především jsem myslím plně odhalila odlišnost a rozdíly mnohahodinové trilogie od 250 stránkové knížky, což u závěrečného dílu platí několikanásobně.
Peteru Jacksonovi bych k dobru připsala, že filmy pojal kompletněji, což se ve trojce promítlo především v postupu zla a vůbec celé bitvy. Ve filmu postavy pomaloučku, polehoučku odhalují pronikání zla a sledují náznaky směřující k bitvě. Oproti tomu v knize se mi střetnutí před Horou zdálo jako hodně náhlý přeskok v ději bez udání důvodů. Hobit aneb cesta tam a zase zpět prostě zavání pohádkovostí. Jedna jasně narýsovaná dějová linka, poměrně jednoduchý děj, menší množství postav, "jen" 252 stran. A  to nebylo to, čeho chtěli filmaři dosáhnout. Oni nechtěli pohádku, jejich cílem bylo vytvořit dílo mnohem epičtější. Proto museli logicky přidat. V postavách, dějových linií, v popisu bitvy. V knize bitva zabírá maximálně jednu dvě kapitoly a to by se samo o sobě těžko mohlo vydávat za fenomenální zakončení Bilbova putování. A tak si režisér přidal a rozvinul několik dějových podlinií, ovšem v té chvíli začal divak odhalovat první trhliny, protože například výprava Legolase a Tauriel do Gundabádu se mi jevila jako zbytečná. Ne úplně vyloženě zbytečná, napojovala na sebe další děj, ale oni jen tam přišli, zatvářili se smrtelně vážně a zase odešli... Fajn. Snaha propojit všechno dohromady byla občas až příliš urputná a do očí bijící. To platí především pro návaznost Hobita na Pána prstenů. Když na konci poslal Thranduil Legolase za Chodcem alias Aragornem, chtěla jsem si z křečovistosti té situace rvát vlasy.
Vzhledem k tomu, že SPOILER Bard draka odkrouhl v podstatě ještě v úvodních titulkách a tím zabil nejen jednoho z nějvětších tahounů filmu, ale i napětí udržované z druhého dílu KONEC SPOILERU, další dvě hodiny musely logicky náležet bitvě. Peter rozhodně neztratil cit pro velkolepost, bitvu umí postupně gradovat a divák je napětím připoután k sedačce, i když asi tuší, jak to dopadne. Souběžně s bitvou jako celkem se odvíjí i osudy několika hrdinů, následkem čehož dojde sice k rozvinutí bojového konfliktu, avšak později bitva začne spíš vypadat jako zmatenější a zmatenější, protože někdo při setřihování záběrů očividně upustil uzdu své fantazii a aby toho nebylo málo, ziskuchtiví lidé stříhali taky, takže sem tam bylo něco vážně logikupostrádající. Stále ale palec nahoru za bitvu, v knize je pro mě moc odfláknutá. I tak mě kolikrát na mysli vytanuli různé akční hry, protože Hobit 3 je hodně založený na vizuální efektech a na hraní si s počítačem. Zelené plátno si asi za celé natáčení neodpočinulo. To pak korunují Legolasovy gravitaci popírající akrobatické kousky.
Tenhle blonďatý elfík se ve filmu objevuje až moc často na to, ačkoliv tam vlastně nemá co dělat. Na druhou stranu mi na plátně nijak hodně nevadil, i když mi přišlo, že se film začal čím dál tím víc točit kolem něj. Vlivem rolí - "příživníků" se skoro ztrácela základní parta trpaslíku, jen Thorin, Kili a Dwalin jakž takž  udržují povědomí o základu celé ságy, jinak mi přišlo, že většina trpaslíků byla hodně odsouvaná do pozadí, spíš anonymní postavy, dojmy z nich mám mizivé. To platí pro Bilba taky. Postupně ho překrývají jiné postavy a jejich osudy, kolikrát se mi ve filmu i ztrácel, což byla vážně škoda, protože Martin Freeman zahrál malého půlčíka bravůrně. Hobita jsem si oblíbila okamžitě a vydrželo mi to až do trojky. Co se týče dalších, Bard v podání Luka Evanse se také hodně zdařil. Co musím režisérovi přičíst k dobru je, že rozvinul i další postavy, které v knize mají téměř přehlédnutelné roličky (příkladem je přisluhovač starosty, u nějž mám pocit, že se jmenoval Alfrid). Nezničitelný čaroděj Gandalf ke Středozemi prostě už patří, jen škoda, že vypadal ještě starší (to je sice logické, ale taky nelogické), než v Pánovi prstenů. Jinak milostná linka nezklamala, naopak se poměrně zdařila, ale přesto nic, co by divákovi vzalo dech. Jednoduše řečeno, myslím si, že s výběrem herců nesáhli vedle, nemapatuji si, že bych našla někoho, kdo by mi ke své roli vyloženě nesedl.
Už jsem toho řekla dost, jen to ve zkratce shrnu. Hobit: Bitva pěti armád může být celkem zdařilou ukázkou, jak z pohádkové knížky udělat epický závěr velkolepé ságy. Vůbec si nestěžuji na přidané role a scény, film to potřeboval a já to uvítala. Knížka je podle mě místy dost obecná, tady se nám dostalo fenomenálního a rozvinutého podání. Jen mě mrzí, že jsem už nepociťovala emoce čišící z každé scény. Kouzlo, které provázelo Pána prstenů, se v Hobitovi najednou vytratilo. Peter už film netočil tolik s láskou, ale spíš účelně pro peníze. V něčem byl Hobit totiž úplně jako z tabulek pro vytvoření zdařilého fantasy díla a to filmu hodně ubírá. Když jsem viděla LOTRa, byla jsem uchvácená. To jsem sice teď taky, ale už to není ono. Možná se za to může přemrštěné množství vizuálních efektů, protože přesně na nich stojí celá nová trilogie. Domnívám se, že většina scén byla točená ve studiu, v pozadí zelené plátno a to už není to pravé. I tak mi bylo potěšením vypravit se s panem Paterem Jaksonem na poslední výlet do Středozemě. S přivřenýma očima čistě jen z lásky ke Středozemi dávám

80%

14 komentářů:

  1. Přijdu na tvůj blog a co mě nečeká?:O Tři recenze, Yes!:DD
    Měla bych se stydět, ale já Hobita neviděla ani jeden díl:( Ale rozhodně to chci napravit:D
    Krásná recenze:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemusíš se vůbec bát, že by tu bylo recenzí málo, protože za chvíli sem přibudou i všechny knižní, takže.... :D
      Hobit určitě stojí za shlédnutí, i když se od knižní předlohy místy docela liší :)

      Vymazat
  2. Jé, děkuju, jsem ráda, že nejsem sama komu se líbí můj desing blogu (jsem narcis já vím, ale je hezký slyšet trochu pochvaly :D).
    Koukám, že zrovna čteš knihu Bílá nemoc... tuhle knihu už z principu nemám ráda (i když k Čapkovi chovám hluboký obdiv)... vytáhla jsem si jí u maturity a jelikož jsem jí nečetla tak jsem u ní pohořela :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je opravdu nádherný :) (v klidu, já si taky chválím sem tam věci sama sobě :D)
      Jo, tak tomu rozumím, teda maturitu mám ještě před sebou, ale chápu, že to bylo dost na nic... :( Nicméně mě strašně uhranula, beru ji jako takový výsměch čtenáři, protože ten konec... to nejde! Zároveň ji ovšem taky beru jako geniální dílo s geniální myšlenkou. :)

      Vymazat
  3. No, já mám k tomu filmu dost složitý vztah, to by bylo na dlouho... :D Řeknu jen, že se na něj se podívám už jen jednou, a to na prodlouženou verzi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, prodlouženou verzi bych moc ráda viděla, protože to, čeho se nám dostalo v kině... bylo vidět, že to je místy osekané...

      Vymazat
  4. film jsem taky viděla a sdílím tvůj názor :) i když mě třeba štvalo ještě to, že některé postavy, které měly přežít umřely O.O (a naopak)
    Třeba Kili a Fili, co já vím, tak měl umřít jen jeden, ne? O.o

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takové spoilery tady! :D Kdybych mohla, hned bych si přesně na tohle do recenze postěžovala a věnovala tomu asi tak celý odstavec, bohužel bych tím asi vyzradila docela důležitou věc, takže.... Ale v knize umřeli taky... :(

      Vymazat
  5. Vím no,myšlenky na třetí díl Hobbita se různí,ale já tento díl prostě miluju. Knihu jsem zatím nečetla,zatím jen pána prstenů,ale určitě číst budu. Podle mě je to bezvadné zakončení epické ságy. Bitva se mi zdála epická a fak dechberoucí. Tu milostnou linku úplně nesnáším :D Nesnáším milostné trojúhelníky.
    Alfrid byl naprosto ideální,to se taky musí přiznat.
    A ty dokonalé herci byli...ehm,DOKONALÉ :D
    Vím že většina fans říká,že by tam Leboland a Tau být neměli,ale já jsem ráda že tam jsou :D Přece jen je Legolas moje oblíbená postava.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není to vůbec špatné zakončení, to nepopírám, ale když srovnám Pána prstenů a Hobita, tak je to pro mě propastný rozdíl. Ta milostná linka mi kupodivu pak ani tolik nevadilo, bylo to celkem rozkošné a vtipné :D
      Jo, Alfrid byl super záporák :D
      Nevadilo mě, že tam byl Legolas a Tauriel, ale přeci jenom mohl Legolas těch svých kousků upustit, protože tím dost zakrýval hlavní postavy

      Vymazat
  6. Moc hezká recenze a musím uznat, že s ní, z části, souhlasím. Na mě bylo některých těch přidaných scén až příliš, ale ve skutečnosti, jsem Hobita měla radši, než jak ho většinou prezentuji ostatním...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář :)
      Taky se mi občas stává, že prezentuji jisté věci lidem jinak, než to doopravdy je. Tomu se prostě někdy nevyhnu.

      Vymazat
  7. Možná to je tím, že nejsem fanoušek. Možná jsem už předem očekávala a viděla jsem, co jsem chtěla.
    Ale sakra :D
    Bitva, efekty, jednotlivé boje, všechno bylo vizuálně úžasné (jedině s Legolasem už to trochu přehnali), ale přeci jen, sledovat dvě hodiny bojůvky... Možná jsem čekala přeci jen něco víc. Bitva PĚTI armád... To mohlo být tak grandiózní. Přitom se to rozpadlo spíše na jednotlivé scénky, které celek rozbíjí, ne dotvářejí a milostné slzy či děsivě dlouhé umírání jen odváděly pozornost.
    Navíc to chce opravdu sledovat jako celek, což si lajsnou vážně jenom fanoušci

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, bylo to hodně nasekané a nesoudržné, umírání taky mohli zkrátit. Přijde mi, že některých typů scén tam dali příliš mnoho a něco tam zas úplně chybělo. A za fanouška se asi považuju, no :D

      Vymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS