Laini Taylorová: Dcera kostí a dýmu (rc)

by - 1/07/2016




Laini Taylor / Kost přání - 1. díl / 368 stran

Vydáno r. 2011 (USA) a r. 2012 (ČR) / Knižní klub / pevná vazba

Fantasy / Young adults

Karou je nadaná, krásná a tak trochu záhadná sedmnáctiletá studentka na pražské umělecké škole. Její tajemství nezná ani její nejlepší přítelkyně Zuzana. Ráda kreslí chiméry, fantastické bytosti, a nikdo netuší, že tato mytická stvoření jsou její rodinou. Přichází a odchází skrze portál za svým zvláštním posláním, kterým ji její pověřil čaroděj, který ji vychoval. Neví, že ji sleduje smrtelně nebezpečný a mrazivě krásný anděl, a válka mezi světy dobra a zla brzy vypukne.



Můj názor

Ačkoliv jsem o Dceři kostí a dýmu nikdy dříve neslyšela, její obálka mě na první pohled nikterak výrazně neoslovila a knihám s anděli se z blíže neurčitelného důvodu doposud úspěšně vyhýbala, toto dílo si po pár stranách získalo moji pozornost a později i sympatie na sto procent.  Vlastně se teď, o 368 stránek později, nechápavě ptám, jak je vůbec možné, že se o knize neví víc.

Můj počáteční zájem pochopitelně vzbudil výběr prostředí. Kolik zahraničních knih se odehrává v Praze? Moc jich tedy není. Navíc autorka pravděpodobně velmi dobře věděla, o čem píše a atmosféru našeho hlavního města vystihla perfektně. Tajuplná, lehce ponurá, plná temných uliček skrývajících svá tajemství a dozvuků z let dávno minulých. Tomu všemu vévodí podivná a bláznivá hospoda s názvem Jedová kuchyně, kam Karou a Zuzana pravidelně po hodinách ve výtvarné škole zamířily. A pokud jsme se zrovna nepohybovali v Praze, děj se přemístil do exotického Maroka (či případně do země andělů a chimér - Eretzu).

Neméně nápaditý a originální je i výběr bytostí a postav. S anděli se v knihách možná můžete setkat docela často, nicméně kombinace andělů a chimér už zase tak obvyklá není. Co se týče hlavních aktérů, Karou je prostě úžasná postava. Je modrovlasá, potetovaná, tajemná, nemá příbuzenstvo a kreslí si do skicářů fantastické tvory. I celý její charakter křičí originalitou a jedinečností. Téměř stejně výrazná je i její kontroverzní přítelkyně Zuzana, která sice měří jen 155 centimetrů, svým ostrým jazykem ale hravě převálcuje  i dvoumetrového obra. Každá jednotlivá postava je do detailů propracovaná a výrazně se odlišuje od ostatních. 

Hned ze začátku četby jsem k mé velké spokojenosti zpozorovala, že autorka používá pestrý jazyk plný zajímavých slovních obratů a obrazných vyjádření. Nejen díky tomu se mi kniha skvěle četla. Velký vliv měly i přiměřeně dlouhé kapitoly, celková čtivost a plynulý text bez logických chyb a mezer. Proto jsem louskala jednu stranu za druhou a ani jsem si nestihla všímat, jak mi stránky ubývají pod rukama.

Jenomže to všechno ke zdařilé knize stále nestačí. Podmínkou je i dobrý příběh. Ani v tomto bodě mě Dcera kostí a dýmů nezklamala. Nejdříve se vše tvářilo zcela normálně, postupně však vyšla najevo existence dveří, obchůdku, Brimstonea a dalších chimér. Andělé se na scéně objevili ještě o chlup později. Děj se tedy komplikoval a gradoval postupně, přibývalo otazníků a samozřejmě i napětí. Autorka dokázala překvapovat během celé knihy.

Zvláště si pak smlsla na rozuzlení. Zvolila částečně retrospekci, kterou doplnila ještě o prolínání událostí minulých a současných, takže nepozorní čtenáři se můžou začít ztrácet, ale kdo si bude dávat větší pozor, pravděpodobně užasne stejně jako já. Odhalení je totiž opravdu překvapivé a nečekané, navíc se postupně dočkáte i odpovědí na otázky a záhady, které vás trápily. Příkladem za všechny jsou zuby. Celou dobu jsem dumala, k čemu se asi tak mohou používat zuby, jakou roli v příběhu hrají, byla jsem napjatá nedočkavostí. Pokud stále pochybujete o úžasnosti knihy, posledních pár kapitol tomu nasadí korunu a asi vás nemile dostane, nicméně zároveň také naláká na další díl.

Jediný (a spíš jen úsměvný) zápor vidím v názvu. Teď už sice nemám problém, nicméně dlouhou dobu jsem s titulem válčila. Byl pro mě prostě nezapamatovatelný. Jinak musím říct, že jsem se už zase zamilovala. Karouin svět mě oslovil a zaujal, celá kniha se krásně četla a jen mě překvapovala. Líbil se mi výběr bytostí i prostředí, oblíbila jsem si postavy. A autorka má bezpochyby cit pro jazyk. Dceru kostí a dýmu vám mohu jedině doporučit.


Hodnocení

Obálka
65%

Kniha
90%

You May Also Like

9 komentářů

  1. Mně se taky moc líbila, teď sháním překlad třetí knihy ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Až ho seženeš, dej mi prosím vědět! :)

      Vymazat
    2. pridávam sa :) tiež zháňam trojku, je to riadne blbé, že sa na to vydavatelia vykašlali...

      Vymazat
  2. Mě tuhle knihu doporučila kamarádka, která četla druhý díl a byla nadšená. Já osobně se na ní chystám taky už dlouhou dobu a tvoje recenze mě v tom jen utvrdila. Už mi docela lezou na nervy všechny ty stereotypní knihy typu Hunger Games a Divergence, jenom z tvých pár vět jsem však pochopila, že tohle bude něco úplně jiného a já originální náměty opravdu oceňuji, stejně tak mám problém oblíbit si postavy a zde to vypadá nadějně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud hledáš něco opravdu originálního, myslím, že Dcera kostí a dýmu tě nezklame. Je to zase něco jiného :)

      Vymazat
  3. Čítala som ju, síce už dávnejšie, ale tiež sa mi páčila. Námet je pekný, prostredie tiež a Karou ako si sama písala je veľmi dobrá hlavná postava :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Knihu jsem četla a docela se mi líbila. Pár chybiček jsem na ní našla, ale to se stává :D Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)