Masakr v Paříži: Reakce na reakce

by - 11/15/2015

Možná si říkáte, že jsem zaspala dobu. K strašnému masakru v Paříží došlo před necelými 2 dny a já se to dozvěděla jako první věc, když jsem sobotní ráno koukla na Facebook. Stejně jako tato událost otřásla celým světem, otřásla i mnou. Hluboce soucítím se všemi pozůstalými obětí a zároven mnou cloumá obrovský strach. Podobné emoce pocitují nejspíš všichni ostatní lidé, takže o tom se dnes tolik bavit nechci.
O čem tedy?


***

Následující hodiny sobotního dne se sociální sítě začaly plnit příspěvky typu #prayforparis. Ano, já chápu, že mnozí lidé mají potřebu sdělovat své vnitřní rozpoložení světu, ale kdo z nich se doopravdy pomodlil? Pak přišel Facebook s "geniální" myšlenkou, že si můžete překrýt svoji profilovku barvami francouzké vlajky. To byl zlomový okamžik. Ještě doposud se mi na zdi objevují aktualizované profilové fotky přátel překryté slušivými modrou, bílou a červenou. Moje profilovka je pořád ještě nezměněná a tak i zůstane. Vyjadřuji tím snad necitelnost? Jsem odsouzeníhodná bytost, že jsem nepřidala ani #prayforparis ani jsem si nezměnila fotku? 

Jen tak mimochodem: Už jste se zamysleli nad tím, kdy si fotku zase upravíte zpátky? Jak dlouho chcete podporovat Francii pod jejich národními barvami? Jsem fakt zvědavá na okamžik, kdy jedna po druhém začnou barvy trikolóry mizet...

Já nemám nijak velkou potřebu sdělovat světu, respektive svým přátelům, že mám na útoky úplně stejný názor jako oni. Podle mě je mnohem důležitější se opravdu pomodlit, než sbírat lajky za své ne zrovna moc originální a duchaplné příspěvky. Ale já vím, že to myslíte dobře, samozřejmě... A s tím také souvisí osvícení mnoha světově významných budov nám již dobře známou trojicí barev. Přidejme i plamenné proslovy výnamných osobností, at´ už se jedná o politiky nebo celebrity. 

Nic z toho neodsuzuji (i když v tom spatřuji jistou povrchnost). Naopak se mi líbí, jak se drtivá většina světa (no, IS to fakticky nebude) během chvíle spojila, aby vyjádřila, jak moc je útoky ve významné evropské metropoli zaskočily a zranily. Zároven však doufám, že stejně tak jako se předhánějí v projevech solidarity, se budou státy také předhánět ve snaze vyřešit problém s uprchlíky, IS a celkovým ohrožením Evropy.

Protože, přiznejme si, že jsme v ohrožení. Z východu a z území ovládaných Islámských státem se k nám dostávají jen střípky informací o tom, co za zrůdnosti tam páchají (a brzy budou páchat i u nás). A je jisté, že se nezastaví. Masakr v Paříži byl jasným varováním, co se blíží! Nebyl však zdaleka prvním. Denně umírají pod rukama IS desítky, stovky lidí a jinde na světě se dějí podobné události jako v Paříži. Ale viděli jste někde třeba #prayforrussia? Nebo když už jsme u toho, dá se modlit nebo alespon postovat příspěvky za hodně špatností, at´ už souvisí s válkou na Blízkém východě nebo ne. Hladovějící děti ve všech částech světa, obrovské neuhasitelné požáry zuřící v Indonésii...

Toto je mnohem výstižnější!
V tomhle mi společnost přijde trochu krátkozraká. Z Francie se můžeme všichni, s prominutím, pominout, ale nějak si nevšímáme, že pod útlakem IS a jejich útoky trpí mnoho dalších z jiným států. Ještě větší krátkozrakost až zaslepenost však spatřuji v hněvu lidí, kteří se po pátečních událostech obrátili proti uprchlíkům. Na facebooku jsem dokonce narazila na stránku, která usiluje o postavení islámu mimo zákon. To jako vážně?! Původní islám je pořád jenom náboženství (EDIT 6/12/2015: Islám je sice jenom náboženství, ale kruté a bezohledné, podporující násilí. Tady se dá rozlišovat mezi islámem a radikálním islámem, to je to zásadní, co odděluje bojovníka IS od normálního relativně "mírumilovného" příznivce tohoto náboženství). To, že ho někteří šílenci využívají jako záminku pro rozpoutání krveprolití, s ním nemá už nic společného.

Uvědomme si, že drtivá většina běženců opravdu prchá proto, aby si zachránila holý život. Už jen to, že si s sebou vzali jen to nejnutnější, opustili své domovy a mnohdy i své blízké, vypovídá o vážnosti situace na Východě. Bojíte se islamizace? Že za pár let to tady bude pod taktovku Alláhová učení? Oni se přece musí přizpůsobit nám a naší civilizaci, ne? Utíkají sem před válkou a naší lidskou povinností je jim pomoct, ale přece si od nich nenecháme diktovat, čemu máme věřit. Myslím si, že když se vlády státu začnou konečně činit tak, aby to mělo nějaké výsledky, islamizace se bát nemusíme. 

Pochopitelně je možné, že jeden z tisíce imigrantů je pošahaný terorista, ale pokud opravdu chce jít do Paříže zabit nevinné lidi, udělá to, aniž by musel čekat na zástup utečenců. Ti mu uskutečnění plánu sice do jisté míry zlehčují, ale..

***

Článek je trochu delší, než jsem původně myslela, ale na druhou stranu jsem v něm zachytila kompletní názor na současnou situaci. Ještě jednou chci opětovně vyjádřit soustrast všem pozůstalými, ale nejen těm francouzkým, nicméně všem, kdo kvůli válce a IS někoho ztratili. Málokdo z nás si dokáže představit, jak těžkými okamžiky musí v těchto dnech procházet. Souběžně s tím se opravdu modlím za to, aby došlo k nějakému zlepšení poměrů, aby lidé, kteří mají dostatečně pravomoce a pověření, začali aktivně jednat. 

Nikdo z nás nevím, co přijde zítra, a i když my Češi jsme momentálně stále relativně v bezpečí, těžko hádat, jak na dlouho...

Prosím, berte v potaz, že toto je článek s mými osobními názory, kterými chci jen vyjádřit, co si opravdu myslím, nikoliv někho cíleně napadat. Pokud se mnou nesouhlasíte, což je samozřejmě možné, klidně napište do komentářů. Ale jako kultivování lidé. Děkuji.

You May Also Like

17 komentářů

  1. Tvůj článek jsem si ráda přečetla a pokud by ti nevadilo, ráda bych se k němu vyjádřila.
    Nejdřív k #prayforparis a ke změnám profilovek do trikolory.
    Já upřímně se toho také neúčastním, ale když si vezmeš, nikdo neví, jak pomoct. My s tím nemůžeme pořádně nic udělat. Nemůžeme jim poslat peníze, to jim životy nevrátí, jediné co, tak jim nějak vyjádřit soucit.
    V Paříži se to řeší nejvíce, protože tam už něco takového bylo, když vystříleli redakci jednoho časopisu, takže nemůžeme odsuzovat hlavně Evropany, že řeší, jako první Francii.

    Jako druhé k uprchlíkům
    Je bohužel ten fakt, že 90% uprchlíků neutíkají hlavně kvůli válce. Utíkají kvůli ekonomické situaci. Pouhé minimum těch, co potřebují pomoct se sem dostanou. Lístky pro ně jsou drahé a můžou si to dovolit pouze ti, co jsou na tom lépe. Bohužel tam zůstávají ti, co potřebují největší pomoct. Není to myšlenka jen moje, ale je to bohužel známý fakt.

    A do třetice asi k tomu poslednímu obrázku, kde jsou hastagy z twitteru.
    Je to tak, ale mnoho lidí se vyjadřuje hlavně k Paříži, protože většina, co my známe jsou Češi či Evropani, což znamená, že pro nás je důležitější, co se děje "kousek" od nás.
    Ano, vše je strašné, ale když si vezmeme Paříž = Evropa, bojíme se o to víc a řešíme Paříž.
    Je to aspoň moje myšlenka, jak pravděpodobně přemýšlí zbytek Evropy.

    JourneyToMyVictory

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pravda, jsme dokonale bezmocní...

      Ano, v tomhle souhlasím, odvodila jsem si tento fakt postupně sama, aniž bych to potřebovala vidět někde černé na bílém. Je jasné, že drtivá většina uprchlíků se zde bude mít mnohem lépe, než se měla tam. Navíc na ně tady čekáme doslova s otevřenou náručí, tak proč by nepřišli? Jim se to totiž vyplatí.

      Chápu, že události v Paříži se nás vždy budou dotýkat trochu více. Teď si představ, kdyby k atentátu došlo třeba ve Vídni, v Bratislavě. Naše reakce by byly ještě bouřlivější. Na druhou stranu si je potřeba uvědomovat i okolní svět pro pochopení toho, jak je celá situace zlá.

      Vymazat
  2. Naprosto chápu to, co chceš říct s tím Facebookem. Myslím, že bychom si konečně měli uvědomit, co se tu děje a přestat o tom jenom mluvit a něco udělat. Proti IS musí někdo zakročit, protože pokud se to brzo neudělá, bude už pozdě.
    Já jsem měla proti přijímání uprchlíků výhrady už dávno předtím, než se stal útok v Paříži, ale doufám, že bych kvůli němu svůj náhled na ně nezměnila, kdyby byl jiný. To ale pravděpodobně nemůžu vědět. Myslím, že bychom potřebovali nějakého opravdového vůdce, protože tím by se nejen vyřešily problémy s IS, ale myslím, že i velká část problémů s uprchlíky, protože když by byl navrácen mír v jejich zemi, neměli by důvod odcházet.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I když my, obyčejní lidé, opravdu můžeme jen mluvit a reagovat a doufat, že naše hlasy budou dostatečně silné na to, aby pověření lidé začali konečně rozumně jednat!
      Nechci se pouštět na tenké ledy, protože situace uprchlíků musí být hrozná a mnozí opravdu utíkají, aby si zachránili holý život, ale taky mám pocit, že spoustě z nich se to vlastně moc hodí, jak si zlepšit životní úroveň, protože třeba v Německu se podle mě budou mít mnohem lépe, než se dosud měli. Můj názor ;)

      Vymazat
  3. Kdybyste vy rádoby "neovce" přestaly řešit blbosti jako jsou fotky, hned by bylo na světě i v těchto časech líp. Fotky, nefotky, vždycky se najdou lidi, co se na tom jen svezou a pak ti, co to myslí upřímně.
    Hlavně, že ty se skromně kaješ a modlíš za všechny utýrané lidi a ne, rozhodně nepíšeš další ze stovek článků na stejné téma. Někdo si dá fotku, někdo o tom napíše. Oboje je víceméně k ničemu. A ještě piš o povrchnosti ;)
    A vůbec, ty částečná sluníčkářko, zkus si opravdu kontrolovat hranice. Jak poznáš teroristu, když sem chceš pouštět ty "hodné"? On se třeba bude tvářit jako andílek, bude tam mít s sebou rodinku, pustíš je sem...a co se stane? Boooooom, odpráskne se rodina, tatík zůstane a bude vymýšlet další ptákoviny. Do hlavy nikomu z nich nevidíme a ano, může to stejné udělat i Evropan. Ale to nebezpečí je daleko menší, než od (i)migrantů (jelikož evropská mentalita je někde jinde, muslimové se zasekli někde kolem 7. století). Nikdy jsem se nepovažoval za takového radikála, ale je v lidské přirozenosti přemýšlet stylem: "já nebo on? to je jasné, ať radši zdechne on". To nezmění nikdo. Žádní sluníčkáři...ti jsou jenom "hrdinové" slov, ale kdyby na věc přišlo...jak rádi se schovají za lidi, co vidí situaci reálně.
    Ale taky jen můj názor ;) Jinak já se modlím za celý svět, když už...protože stačí vidět, jak jde poslední dobou všechno do háje a nic víc než modlení nám stejně nezbývá. Ne s touto (nejen) EU politikou...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi chápu, co se snažím svým komentáře sdělit. Bohužel moje pravomoce a schopnosti jsou malé a jediné, co mohu dělat, je o tom napsat a samozřejmě se ještě usilovně modlit o zázrak.
      Nevím, jestli se mohu považovat za "sluníčkářku", protože ačkoliv se fakt snažím, vidím naši současnou situaci víc a víc bledě.
      A s těmi imigranty - v tomhle bodě s tebou souhlasím. Kontrolovat se to nijak nedá, bohužel. Jedním řešením je nepouštět je sem, ale na to už je trochu pozdě řekla bych.
      Já pořád nevím, kde je chyba, že se ještě nikdo z evropských mocnářů k ničemu nerozhoupal. Taky jsou to pořád jenom lidi, kteří ovšem mohou vydávat rozkazy.

      Vymazat
    2. Nevadí mi, když o tom lidi píší. Ale neházejte tedy bláto na jiné projevy solidarity. Jsme přeci ještě pořád ve svobodných zemích a když se někdo rozhodne, že podpoří Francii profilovkou na 5 minut a na nějaké Rusy se třeba vykašle, je to jeho rozhodnutí. (Svoboda projevu nebo tak něco...asi něco, co je někde v nějaké základní listině práv a svobod a vůbec to tak trochu definuje náš demokratický a vyspělý systém atd atd.)
      Vůbec, je tedy dobré vědět, že v hlavě to máš asi celkem srovnané :).
      S imigranty se to má takto: prostě je budeme muset dostat pryč z Evropy. Jsou peníze na politické výstřelky, novou architekturu (a celkově umění, které mimochodem miluji, takže to bolí...), ale je krize, tak se nejspíše budou muset investovat do toho, aby se Evropa zbavila potenciálních bombařů...ačkoliv většina z nich je nevinná. Taky je mi to líto, když se nad tím zamyslím, ovšem lidskou podstatu nikdo nepotlačí. Je to "kdo z koho"...a nechci to odnést já (myšleno moji příbuzní, národ atd...).
      Současní politici, hlavně hlavy EU, by měli být sesazeni. Minimálně ti, kteří nebudou nic dělat a nebo odporovat proti většině lidu, která je alespoň v ČR od začátku celé věci PROTI přijímání těchto cizinců (protože obyčejný lid má prostě nějaký "selský rozum", který je třeba občas aplikovat).
      Ale bůh ví, jak to bude...

      Vymazat
  4. Plně souhlasím s částí týkající se facebooku, o tom žádná. S čím ale souhlasit nemohu, je ona část o uprchlících. Ne že bych k nim necítil žádnou míru solidarity, ale dnešní imigrační politika je špatně nastavena na tolika úrovních, že by bylo příliš zdlouhavé pokoušet se je zde vypisovat. Dále bych se rád vyjádřil k oné náboženské rovině. Ano, Islám je "jen" náboženství. A to je právě ten problém. Z mého pohledu jsou všechna náboženství skrytou hrozbou a veškeré církve zastaralými institucemi, které jsou schopny manipulovat masy a jejich prostřednictvím páchat strašlivé činy. Lidstvo dosáhne vyššího stupně pokroku, teprve až se zbaví tradic a náboženských dogmat, které ho svazují a začne konečně vnímat skutečná a ověřená fakta.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, i laik pozná, že s imigrační politikou něco nebude úplně v pořádku.
      Jelikož mám já k náboženství trochu bližší vztah, než se zdá být ten váš, souhlasit s vámi nemohu. Islám je totiž náboženství plné nenávisti a cíleně věřící podporuje v tom, aby se násilně zbavovali všech odpůrců nebo vyznavačů. Samozřejmě je tu jistá zastaralost a to se vztahuje na všechna náboženství, ale myslím, že o to tu i jde - udržovat ty tradiční hodnoty, na které je dané náboženství postaveno, ale pouze jedná - li se o hodnoty morální a slučitelné s morálním cítěním.

      Vymazat
  5. Máš pravdu, zapomínáme na další tisíce lidí, kteří trpí, ale je tady i ten problém, že spoustu z těch uprchlíků, chce jít jen do Německa, Anglie a Francie, žádná jiná země je nezajímá, což je špatně, protože pokud jsou teda tak zoufalí, tak by jim mělo být kde jsou. ( Nesnažím se říct, že to není tak hrozný a tak, jen mě to zaráží :) )
    http://mysweethell.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Svým komentáře jsi narazila na další velký problém, kterým se ale podle mě moc lidí nezabývá, i když je docela zjevný. Chápu, že zmiňovaná Anglie, Francie, Německo mají vyspělejší ekonomiku a všechno než například naše malá zemička či jiné státy, ale když je člověk opravdu zoufalý, neohlíží se na to, kde se mu bude žít výhodnější, ale spíš se zajímá o to, aby vůbec přežil. Takže chování některých uprchlických skupin je mi více než podivné. Četla jsem články o tom, jak někteří běženci odmítli třeba vystoupit v nějakém táboře, protože se jim nezdál příliš dobrý.
      A vezmi si, že vojáci z cizích zemí jdou do Sýrie bojovat, zatímco "drazí" Syřané místo boje za svoji vlast prchají jako zbabělci k nám.

      Vymazat
  6. Máš úplnú pravdu,, zabúdať na ostatných je strašné a necitlivé.. Treba si uvedomiť to, že podporu Paríža po tejto udalosti začala USA.. celé je to len americká propaganda.

    Pozývam ťa na GIVEAWAY

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Amíci a jejich propaganda... Téma vhodné pro další celý článek, protože oni si dokáží prosadit cokoliv, cokoliv si omluvit, svést na jiné. Dobře, zrovna tato konkrétní věc není nijak špatná, ale provádějí horší věci, o kterých se svět nedozví, protože prostě uvěří jejich propagandě.

      Vymazat
  7. Hezky napsané, ani já si neměním profilovku. A zase vidím, jaké jsou lidi ovce, kolik z nich to stejně dělá jen proto, že to dělají ostatní kolem něj.
    blog Měj se ráda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, že spousta lidí to dělalo opravdu proto, že byli minimálně vyděšení. Ty, co to dělali jenom kvůli okolí a aby nevyčnívali, či byli pochváleni, upřímně lituji pro jejich bezduchost.

      Vymazat
  8. Já mám naprosto stejný názor. V době toho útoku jsem se dokonce zdržovala na území Francie a musím říct, že když jsem se to pak z SMSky ráno od mamky dozvěděla, byl to obrovský šok. V autobuse nám to raději ani neřekli, jen jsme se dozvěděli, že Francouzi uzavírají hranice, a to bylo vše. :( Nemusím dodávat, že mí příbuzní se o mě báli, a to jsem byla dost daleko od Paříže, nedokážu si tedy představit, jak se museli cítit ti, kteří měli své blízké přímo v hlavním městě...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nedokážu si představit, že bych byla ve Francii, když se to odehrálo, to je děsivý! Chápu, že tvoji příbuzní museli trnout strachy..

      Vymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)