Piper Kerman: Oranžová je nová černá

by - 4/17/2017

Orange is the new black 


Piper Kerman / Ester Včelišová / xxx
Vydáno r. 2011 (USA) a r. 2014 (ČR)
Grada / 332 stran / hardback + přebal
Romány / Světová literatura / Životopisný

Piper Kermanová si užívá fajn kariéru, fungující vztah se svým přítelem a milující rodinu. Málokdy si vzpomene na svůj dávný lesbický románek s pašeračkou drog, které před deseti lety pomohla převézt jeden kufřík. Kufřík plný peněz z drogových obchodů. Minulost ji však přesto nečekaně dožene. Po odsouzení na patnáct měsíců je vzdělaná a slušňácká Piper převezena do neslavného federálního nápravného zařízení v Danbury ve státě Connecticut a stává se číslem 11187–424, jedním z milionů bezejmenných, které pohltil americký trestní systém. V prostředí plném přísných pravidel a drsných vězeňských manýrů si musí Piper zajistit své místo a vyrovnat se se situací, na kterou nikdo z nás nemůže být připravený.

Recenzní výtisk nakladatelství Grada.

Můj názor

Najednou jsem všude začala objevovat slovní spojení Oranžová je nová černá. Dopátrala jsem se, že je řeč o seriálu z dílny Netflix. O nějakou dobu později jsem zaznamenala i stejnojmennou knižní předlohu. Nastalo tedy klasické dilema: Kniha nebo seriál? Nakonec jsem zvolila postup, který preferuje většina knihomolu. Nejdříve si přečtu knížku a pak zkusím seriál, který si ovšem po podobném úvodu jde spíše po své vlastní ose. Shodou okolností se mi tou dobou také povedlo uzavřít spolupráci s nakladatelstvím Grada, které má mimo jiné ve své nabídce i knihu Oranžová je nová černá, takže o mém prvním recenzním výtisku bylo rázem rozhodnuto.

Vnější i vnitřní grafická podoba se mi moc líbí. Obálka mi přijde dokonale výstižná a i s nadpisy kapitol si grafik krásně vyhrál. Když jsem začala číst, ihned překvapil mě svižný úvod. Autorka nás během chvíle seznámila se svou divokou a hříšnou minulostí a uvedla do současné situace. Na optimálním počtu stran se jí povedlo stručně, ale jasně odvyprávět vše, co ji dovedlo až k branám ženské věznice v Danbury. Po celou dobu jsem silně vnímala Pipeřiny pocity strachu a nejistoty během mnohaletého čekání na rozsudek a uložení trestu.

Tento rys si kniha udržela i pomyslné druhé části, tedy během pobytu ve vězení. Není pochyb, že příběh je napsaný životem a že si autorka skutečně vším prošla. Emoce, které na člověka během čtení působí, jsou totiž velmi silné, ale ne vtíravé či zveličené! U klasických smyšlených postav mám problém se do nich vžít, v případě Piper Kermanové jsem se však cítila, jako bych byla zavřená spolu s ní.Tato realističnost a určitá syrovost je nespíš činí knihu tolik výjimečnou.

Bohužel si druhá část neudržela stejné příjemně svižné a čtivé tempo. Autorka sice své vyprávění a popis každodenního vězeňského života prokládala zajímavými, zábavnými, častokrát i napínavými epizodkami, pasážemi plnými přemýšlení, prozření i pounaučení, nebo vyprávěním příběhů ostatních spoluvězeňkyň i cennými postřehy, které by mne nikdy nenapadly, přesto se příběh občas táhl a já se do čtení musela nutit. Příliš dlouhé kapitoly tento problém ještě více umocňovaly.

Celkově mě vězeňský systém a život na druhé straně mříží velice překvapil. Jako většina lidí jsem měla spoustu zarytých předsudků a mylným domněnek, které mi autorka zničila mávnutím pera (dnes spíš už stisknutím klávesnice). O některých věcem jsem neměla nejmenší tušení a myslíš to upřímně, když píšu, že bych si tím samým projít rozhodně nechtěla. Ačkoliv jsem s knihou místy válčila a čtení mě úplně nebavilo, Oranžová je nová černá se pak náhle přehoupla ke konci, který se ukázal ještě pěkně napínavým a nervydrásajícím. Pipeřina cesta zpět na svobodu nebyla vůbec jednoduchá. 

Asi nemusím zmiňovat, že uvěznění bylo pro Piper cennou životní lekcí a oceňuji, že se o své zkušenosti rozhodla podělit s ostatními lidmi právě prostřednictvím knihy. Třináct měsíců v oranžové "monduru" ji nezlomilo, naopak posílilo a přineslo nová životní poznání. Zároveň Piper využila svoji knihu i ke kritice špatných či selhávajících aspektů celého systému a nyní aktivně usiluje o jeho zlepšení, což knize opět přidává na síle a významu.

Rozhodně nečekejte žádnou dechberoucí jízdu plnou dramatických zvratů, rvaček, soubojů mezi vězni navzájem nebo vězni a dozorci, tvrdých fyzických trestů nebo čehokoliv, co si pod pojmem "být zavřený ve vězení" představujete. Autorka ve své knize Oranžová je nová černá ukázala skutečnou tvář amerických věznic a poměrů, které zde panují. Díky tomu, že vychází z osobních prožitků a vzpomínek, je dílo velmi působivé a nepřehlédnutelné. Moc se mi líbí, že se Piper Kermanová v současné době snaží dosáhnout úpravy slepých bodů trestně právního systému nejen kvůli vězňům, ale obecně celé společnosti. Pokud tedy máte čas a chuť, určitě se do knihy pusťte. A seriál až po jejím dočtení!

Hodnocení

Obálka
75%

Příběh
75%

Za knihu nesmírně děkuji společnosti Grada publishing.
Výsledek obrázku pro grada publishing

Knihu si můžete ihned zakoupit zde!

Výsledek obrázku pro srovname cz
Nejvýhodnější cenu knihy Oranžová je nová černá najdete na portálu srovname.cz

You May Also Like

12 komentářů

  1. Tak jsem se dočkala!
    Vypadá to dobře, jasně možná jsem čekala ty rvačky a podobně, ale dozvědět se jak to tam skutečně chodí mě hodně láká. Vůbec jsem netušila, že autorka si tím sama prošla. Láká mě to ještě víc! :D
    Skvělá recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Verča Nováková: Myslím, že knih o vězení, kde se všichni perou, je dost. Ale knížek, které popisují vězeňskou realitu, už tolik ne :)

      Vymazat
  2. Skvělá recenze :) Knihu neznám, ale nahlédnout za mříže může být celkem zajímavé :) Díky za tip na čtení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aires's world od books: Děkuju moc! :) To rozhodně je, i když se jedná o americký systém :)

      Vymazat
  3. Povedená recenze. Na knížku jsem se dívala už před lety, když jsem pracovala knihkupectví, a přišla nám tam jako novinka. Teď přemýšlím že se podívám na seriál. Hodně lidí ho chválí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rachel Roo: Díky! Je pravda, že knížka vyšla už docela dávno, ale já se o ní dozvěděla až teď :D

      Vymazat
  4. O knihe som už počula, hoci som netušila, že je aj seriály. Páči sa mi námet a vyzerá to na dobrú knihu, aj keď má nejaké tie chybičky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Casion: Každá knížka má chybičky, ale pozivita převažují! :)

      Vymazat
  5. Knihu jsem četla asi před dvěma týdny. Dlouho jsem jí měla na seznamu, ale nějak se mi do ní nechtělo. Nakonec jsem se odhodlala a hrozně se mi líbila. Nějak jsem ani nečekala žádnou velkou akci nebo tak. Líbilo se mi, že je to psané jako takový "deník" a že se člověk dozvěděl, jak to chodí v americkém vězení. Na seriál se chystám a jsem zvědavá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Michelle: Souhlasím, líbilo se mi, že autorka píše od srdce a z vlastní zkušenosti :) Taky se v brzké době na seriál chystám :)

      Vymazat
  6. Zaznamenala jsem, že je seriál Orange is the new black, a teď koukám, že je i knížka :) Až budu mít víc času, tak se na to asi mrknu :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)