Václav Dvořák: Písečníci a bludný asteroid

by - 3/12/2018



Dnešní recenze je skutečně výjimečná. Zatímco obvykle recenzuji knihy skrze nakladatelství, tentokrát mě oslovil samotný spisovatel, Václav Dvořák se svoji románovou prvotinou Písečníci a bludný asteroid, jež se rozhodl vydat samonákladem. Knížka bude již brzy dostupná také v papírové podobě pro širokou veřejnost. Já jsem však měla tu čest přečíst si ji ještě před vydáním a nyní bych se ráda podělila o svůj názor na toto bezpochyby výjimečné dílo.


Můj názor


Když vyrostete v sirotčinci na zaostalé planetě Písečnice, nemáte zrovna super vyhlídky. A je úplně jedno, že se v dolech vykopaných mimozemskou rasou pod obřím kráterem vyznáte jako nikdo jiný. Můžete tak akorát snít, že jednou pojedete do Hlavního Města. 

Ledaže…Ledaže by se k vaší planetě blížila neznámá mezihvězdná loď a vy jste dostali pozvánku na palubu. To si potom musíte vybrat: Navždy odletět a studovat na vesmírné akademii pro tajemné pátrače, nebo zůstat a pokusit se odhalit tajemství své minulosti.

Vycházejme z toho, že kniha je určená zejména pro mladší věkovou skupinu tedy děti zhruba od devíti let. Hlavnímu hrdinovi Tomášovi je jen o dva roky více, žije v sirotčinci a stejně jako ostatní chovanci pracuje v podzemních dolech, které na planetě Písečníci vykopali tajemní Ufoni. Jednoho dne dostává s nevolí na starost sedmiletou Lucinku, jež mu ale brzy přiroste k srdci. 

Prvním bodem, u kterého bych se ráda zastavila, jsou právě postavy. Mají buď hezká česká jména, která jsou pro malé čtenáře určitě mnohem přirozenější a zapamatovatelnější, nebo jména, která jim a jejich charakteru perfektně padnou. Totéž platí i pro označení úplně všechno, co má v příběhu vlastní název, planeta Písečnice, městečko Zaprašená Lhota, o něco menší planetka Potemnice, putující kometa Osamělá, kosmická loď Malý hrdina. Musíte mi dát za pravdu, každé jméno je výstižné, z toho usuzuji, že autor jejich vymýšlení věnoval hodně času.

Z planety se však Tomáš brzy přesune vzhůru mezi hvězdy a začne studovat na vesmírné akademii, kde najdete pestrou škálu charakterů dětí i učitelů, které nejsou nikterak originální, zastoupeni jsou zde všechny dobře známé archetypy - hodné profesory, profesory poplety, extrémně přísné kantory, žáky posměváčky, prospěcháře, šprty a samozřejmě Tomáše a jeho kamarády, které si čtenář jistě brzy oblíbí.

Kniha je psaná srozumitelným, ale bohatým jazykem, který malý čtenář hravě obsáhne, ale zároveň se s Písečníky nebude nudit ani připadný starší jedinec. Celkově je text vychytaný do posledních detailů, skvělá slovní sppojení i jednotlivé řádky kloužou před očima. Nenašla jsem žádné odmlky nebo krkolomná místa. Děj si udržuje konstatní tempo, den studenta je totiž zaplněný od rána do večera, neustále se něco děje, nuda vám tedy rozhodně nehrozí. I zdánlivě obyčejné školní dny jsou prošpikované zajímavými momenty. Celková zápletka opět nepřetéká zrovna originalitou, ale na druhou stranu se nedá přesně předvídat, jak se osudy Tomáše a jeho přátel vyvinou, jaká nebezpečí je čekají. Jelikož jsou události popsané opravdu napínavě a vyvolávají mnoho otázek, nelze jinak než číst dál.

Písečníci a bludný asteroid mi ze všeho nejvíce připomínali Harryho Pottera a to nejen svým celkovým motivem, ale také jednotlivými detaily. Dokonce se pro mě z toho stala malá hra - přirovnávat jednotlivé body k paralele skutečností z Harryho Pottera. To možná vyznívá jako kritika, ale já to vnímám spíš opačně! I přes tuto podobnost je kniha velmi originální, zejména přesunutí děje do vesmíru dodává příběhu neuvěřitelný šmrc a myslím, že děti budou uhranuté!  Na složité fyzikální a mechanické zákony není v dětské knížce místo, přesto se zdá, že ve vesmíru Tomáše a mezihvězdné akademie všechno perfektně funguje.

S hrdiny se sice na konci jednoho školní sezóny loučíme, tím však jejich osudy zdaleka nekončí. Autor nám toho moc neprozradil, dozvěděli sotva zlomek odpovědí na otázky (jako například kdo jsou Tomášovi rodiče) a ty v nás pravděpodobně vyvolávají touhu číst dál. Naštěstí se zdá, že bude následovat i pokračování. Písečníci a bludný asteroid je nádherná knížka se zajímavým nápadem, promyšleným příběhem a milými hrdiny pro věkovou skupinu mezi jedenácti a patnácti lety, ale nadchne i starší. Autorovi bych moc přála, aby jeho kniha brzy vyšla v papírové podobě. Podpořit pana Václava Dvořáka můžete i vy na stránkách:




Hodnocení

Návrh obálky
90%

Příběh
80%

Doufám, že se vám moje recenze líbila, přečetli byste si knížku také?

Eliz
Prosím, podpořte mě na sociálních sítích. :)

You May Also Like

13 komentářů

  1. Kniha vypadá zajímavě. :) Asi by mě nanapadlo po knize sáhnout, ale tys mě nalákala... :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za Váš zájem. Zkuste si třeba pustit audio ukázku na startovači a další dvě kapitoly na mých stránkách. A pak se můžete rozhodnout, zda ji třeba nepodpořit - bez Vás a dalších zájemců nebude možné si na knihu sáhnout.

      Vymazat
  2. Díky za recenzi. Mrknul jsem na startovač a poslechl si první kapitolu. Musím uznat, že stejně jako HP není start kdovíjak převratný. Ale pak jsem na stránkách autora objevil druhou a třetí kapitolu a to je už jízda. Pokud kniha tempo drží až do konce, tak ji chci. A taky chci aby mi bylo jedenáct...

    OdpovědětVymazat
  3. Moc ráda podporuji snahy nových autorů, kteří mají nápady a odvahu jít s kůží na trh. Pokud by se mi knížka dostala do ruky, také bych si ji moc ráda přečetla, navnadila jsi mě. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkuste podpořit! Moc by mi to pomohlo. A navíc je to bez rizika. Pokud se nevybere celá částka, všechny peníze se vrací přispěvatelům.

      Vymazat
    2. Pokud vyjde, určitě budeš mít příležitost. :)

      Vymazat
  4. Moc pěkná recenze na výjimečnou knížku :) Docela mě láká i když je pro mladší čtenáře :) Ale líbí se mi ten nápad, česká jména a jednoduše skoro všechno :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Občas je fajn se vrátit prostřednictvím knihy do dětství :) Knížku si přečti, až vyjde :)

      Vymazat
    2. Knížka je primárně určená pro mladší čtenáře - hlavně tématem a zpracováním. Ale množství postav, mnohdy komplikované vztahy mezi nimi a ne zrovna jednoduchý děj (přeci jen kniha bude mít přes 400 stran) zaměření na mladší čtenáře překonávají.

      Vymazat
  5. Knihu jsem dnes dočetla a jsem z ní neskutečně nadšená. :-)

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)