Anthony O´Neill: Na odvrácené straně

by - 7/12/2018

Dark side

Anthony O´Neill / Jan Kalandra / xxx
Vydáno r. 2016 v Austrálii a r. 2018 v ČR
Leda / 432 stran / pevná, vázaná


Na odvrácené straně Měsíce se nachází Město hříchu založené výstředním miliardářem Fletcherem Mosasem – původně jako trestanecká kolonie pro nejtěžší zločince, nájemné vrahy a sexuální maniaky. V celém vesmíru není místo, kde byste sehnali účinnější fet, levnější plastickou operaci, intimnější zákoutí pro dohodnutí kšeftu… anebo zkorumpovanější policii.



Recenze psaná pro nakladatelství Leda.


Můj názor


Pokud bych měla jmenovat jednu věc, která mě na knize ihned zaujala, pak bych rozhodně zmínila Měsíc. Zaujalo mě, že se děj odehrává na naší přirozené družici a dokonce v boucnosti. Ale kontroverzní a drsná anotace na mě také velmi zafungovala. Ačkoliv krimi žánr úplně nevyhledávám, titul Na odvrácené straně jsem rozhodně nemohla vynechat. Velký podíl na tom má nakladatelství Leda, které mi knihu nabídlo k recenzi!

Tohle bude nemilosrdná jízda, hlásá nejen povedená obálka, ale i anotace a první kapitola - drsný a jasný úvod do děje. A už tehdy jsem pochopila, že kniha bude zřejmě posunutá do lehce ironické roviny, což se mi nesmírně zamlouvalo. Přečtete - li si první dvě strany, pravděpodobně už knihu nedokážete odložit zpátky.

S knihou v ruce se přesouvánáme na Měsíc do kolonie, do Města hříchu plného nejrůznějších individuí, především těch, kteří potřebovali nutně zmizet z planety Země. Zákony zde sice panují, ale jsou vždy šikovně upravené. Tady dostanete, seženete, zařídíte si snad cokoliv. Celému kriminálnímu spolku vládne miliardář bez skrupulí, který trpí spasitelským komplexem, Fletcher Mosas. 


Příběh je vyprávěný jakoby ze dvou konců (nebo začátků). Na jedné straně ledujeme mladého poručíka Damiena Zackona, který byl na Měsíc povolán, aby vyřešil podivný atentát na významného a vysoce postaveného politického činitele. Jenže vraždy, atentáty a další kriminální činy se jen kupí a poručík to jako nováček nemá v zažitém a pevném systému zdejší kolonie vůbec lehké. A z druhé strany přichází android, který vytrvale a bez přestávky putuje do země Oz, Eldorada, do svého království. Je to král, conquistador, nic a nikdo ho nezastaví. My jako čtenáři si můžete položit otázku: střetnou se tyto dvě linii? Potkají se tyto dvě postavy?

Autor musí být v reálném životě nesmírně upovídaný člověk, což se promítá i do jeho psaní, neboť kniha se vyznačuje až neuvěřitelně rozvláčným stylem, je plná odboček, obsáhlých popisů, příkras a vzletných vyjádření. Na jednu stranu se mi tento styl moc líbil. Nedostanete jednotlivá strohá fakta, ale rovnou celý malý příběh ke každé jednotlivé události a novému zvratu. Minete desítky postav, které si však svoji hvězdnou chvíli užívají třeba jen v rámci tří stran a jede se svižně dál.

Já jsem se držela a poctivě hltala každé slovo zhruba do poloviny, pak jsem však začala některé extrémně dlouhé pasáže trochu šidit a přeskakovat. Pro pořádek: Skutečný a podstatný děj by se podle mě vešel do sto padesáti stran.


Jak už jsem psala, postav v knize potkáte opravdu hodně. Jen pár však vydrží od samého začátku do konce. A ti vám rozhodně přirostou k srdci, každý svým jedinečným způsobem. Můžete si je oblíbit (jako poručíka Zackona), nebo nesnášet (jako Fletchera Mosase). Ohledně putujícího androida jsem se nějak nedokázala rozhodnout. Rozčiloval mě, ale zároveň jsem z jeho hlášek a činů byla vždy u vytržení.

Na Odvrácené straně je skutečně perfektní název, neboť příběh nesoucí se v noir stylu je temný a ještě temnější s ostrým a břitkým humorem (který silně balancuje na hraně vtipnosti, občas už je za ní) a vysokou úrovní ironie a cynismu. Na nikoho není brán ohled. Bohužel ani na čtenáře ne.

Kniha je každopádně silný čtenářský zážitek. Má neotřelý nápad, který je skvěle podaný. Zpracování se zadrhává akorát ve své rozvláčnosti, která mě místy až nudila. Také mě mrzí, že rozuzlení jsem si domyslela velice brzy (není to vůbec těžké...). Jinak ale knihu vřele doporučuji. Stojí za to.

Hodnocení

Obálka
70%

Příběh
80%

Za knihu srdečně děkuji nakladatelství LEDA.

Knihu můžete zakoupit zde.



Podívejte se na video-upoutávku. :)



Maddie
Prosím, podpořte mě na sociálních sítích. :)

You May Also Like

16 komentářů

  1. Knihu mám nachystanou ke čtení a musím říct, že po tvé recenzi se na ni těším ještě víc, rozvláčnost mi nevadí, trénovala jsem na Proustovi :) :) LEDA se povedl opravdu lákavý titul.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prousta jsem nečetla, ale něco jsem od něj zaslechla, takže se u tého knihy vůbec nemusíš bát :D

      Vymazat
  2. Mně se knížka hodně líbila a rozvláčné popisy mi vůbec nevadily. Byla to parádní jízda a já si ji maximálně užila :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkná recenze :) Kniha vypadá vážně dobře, navíc má krásnou obálku. Ani mě rozvláčnost nijak nevadí, někdy možná i naopak. :) Navíc ta fotka s muffiny je naprosto boží :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, někomu naopak pomalé tempo a delší popisy perfektně sedí :)
      Byly opravdu výtečné :D

      Vymazat
  4. Tahle kniha se mi vážně líbí :) sci-fi mám ráda, pokud je dobře napsaná, takže by to mohla být skvělá kniha pro mě :)

    OdpovědětVymazat
  5. Kniha zní zajímavě, ale není to žánr, kterých bych četla. Aspoň ne často. A momentálně mám knih na čtení víc než dost, takže minimálně zatím se do knihy nepohrnu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To nevadí, i tak jsem ráda, že sis recenzi přečetla :)

      Vymazat
  6. Na tuto knihu mám už delší dobu zálusk, ale s mým seznamem to nevypadá, že se k ní dostanu nějak převratně brzy. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tomu rozumím... Taky mám čtecí plány, ale realita? :D

      Vymazat
  7. Ahoj, určitě mi nevadí, když se tématem inspiruješ :D Sama jsem ho tak úplně nevymyslela, spíš jsem se inspirovala u různých článků :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ti moc, zkusím to ještě nějak upravit, abych úplně nekopírovala :D

      Vymazat
  8. Vypadá moc zajímavě, ten obal, ten děj... celkově to zní tak, že by to mohlo hned vtáhnout do děje.

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)