Hugh Howey: Prach

pátek 17. března 2017

Dust

Hugh Howey / Jiří Engliš / Silo #3
Vydáno roku 2013 (USA) a 2016 (ČR)
Knižní klub / 368 stran / pevná vazba + přebal
Sci - fi / Postapokalyptický / Romány

Život v silech už nebude mít dlouhého trvání: operace Padesát Světového řádu spěje k vyvrcholení, to však bude jiné, než mohl kdokoli očekávat. Osudy hrdinů ze Sil 1, 17 a 18 se protnou, aby přinesly poslední velký příběh a odpovědi na otázky, které se vinuly celou sérií.
Prach vypráví o nezlomné touze přežít navzdory osudu i okolnostem. Vypráví o zlobě, zkáze, naději a vykoupení. A hlavně o lidech a jejich existenci ve světě, který je až nebezpečně povědomý – ve světě, jehož zkázu (jsme) si přivodili sami…

Recenzní výtisk společnosti Euromedia.


Můj názor

Dlouho očekávané finále postapokalyptické série, kterou si pochvalují čtenáři i kritici po celém světě, je konečně tady! Stejně jako ostatní i já jsem se na závěrečný díl velmi těšila. Pořádně mi vrtalo hlavou, jak autor příběh Julliet, Jimmyho, Sila 18, ale i Donalda, Sila 1 a všech ostatních postav zakončí. Po Silu, které nás uvedlo do děje a Turnusu, který se naopak vrátil do minulosti k začátkům Operace Padesát, se na pultech knihkupectví konečně objevil Prach.

V předchozích dílech jsem vyzdvihovala především propracovaný plán sil, jejich důmyslnou strukturu a fungování, mnoho nečekaných zvratů a odhalení, z nichž se tajil dech, i hlubokou psychologii postav, které člověku snadno dokáží přirůst k srdci. O to všechno nás autor neochudil ani v Prachu, jehož obálka se nese v podobném duchu jako u Sila a Turnusu a mě se velmi líbí, protože je tématická, elegantní, působí čistě a vyjadřuje vysokou úroveň knihy.

Kniha pro mě byla velmi čtivá a poutavá, na což má vliv nejen dostatek akce, neustálé napětí a nejistota, co se odehraje na další straně, ale také precizní jazyk. Ten je sice náročnější, takže možná budete ve čtení postupovat pomaleji, ale myslím si, že právě díky němu série zaujme i dospělé, vlastně téměř všechny věkové kategorie. Číst pomaleji a pozorněji se rozhodně vyplatí pro plné pochopení technologických záležitostí. Autor má obrovská sila i celý systém velmi důkladně promyšlený a nezapomíná na žádné detaily. Kolikrát se stalo, že moje představivost sotva stačila rozsahu té jeho. Neustále jsem žasla, že myslel i na úplné drobnůstky, které tvoří knihu neskutečně realistickou a výjimečnou.

S dobře položenými základy se pak už dá vystavět skvělý příběh. Pro celou sérii je typické, že opravdu nevíte, co se stane v další kapitole. Silo a Turnus na mně silně zapůsobily právě pro mnoha šokující odhalení, která mi vyrazila dech,  a ta se díky bohu nevyhýbala ani poslednímu dílu. V Prachu se navíc ještě střídají pohledy ze Sil 1, 17 a 18, takže je kniha dějově opravdu pestrá a nabitá.

V Prachu vás nečekají jen dobré události. Mnoho postav umře, přijde mnoho obětí a ztrát, a přesto kniha spěje k dobrému konci, který mě překvapil i mírně zklamal. Na můj vkus byl možná příliš otevřený, očekávala jsem velkolepější, nervydrásající a více definitivní finále a myslím, že by se dalo ještě něco přidat navrch, ale i otevřené konce, které každý může pojmout jinak, mají svá pozitiva.

Silo, Turnus a Prach považuji za jednu z nejlepších postapokalyptických sérií posledních let. Dokáže totiž zaujmout čtenáře v celé šíři, je střízlivé a přece velmi čtivé, má hlavu a patu, jedinečné postavy s výraznými charaktery a přináší děsivý náhled na budoucnost, který můžeme zároveň vnímat i jako varování. Údajně se chystá také film Silo pod taktovkou pod taktovkou světově prosnulého režiséra Ridleye Scotta , na který se moc těším!

Hodnocení

Obálka
80%

Příběh
90%

Za recenzní výtisk srdečně děkuji nakladatelství Knižní klub a společnosti Euromedia.
Výsledek obrázku pro knižní klub logo

Knihu můžete zakoupit zde.

Nejvýhodnější ceny nalezte na portálu Srovname.cz
Výsledek obrázku pro srovname logo

10 komentářů:

  1. Já si tu sérii musím taky přečíst!
    Už od prvního dílu mě na ní lákáš. Jsem si jistá, že i u mně na ní jednou dojde. :)

    OdpovědětVymazat
  2. A já mám zatím přečtený jen první díl :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Mam doma a tesing. Ted jsem tatkovi pujcila jednicku, tak snad ho tim nalakam ke cteni :)

    OdpovědětVymazat
  4. To je další z řady dlouhých knižních sérií o které uvažuji! :D

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
  5. Moc pěkná recenze :) Na tuhle sérii se určitě chystám a mám docela velká očekávání:) Tak snad nezklame :)

    OdpovědětVymazat
  6. Verča Nováková: Žádný spěch, tato série potřebuje čas :)

    OdpovědětVymazat
  7. Lucy Lillianne: Ale určitě brzo rozečteš druhý i třetí :D

    OdpovědětVymazat
  8. Rachel Roo: Třeba se mu bude líbit, myslím, že Silo má vysoké šance :)

    OdpovědětVymazat
  9. Aires´s world of books: Věřím, že se ti série bude líbit, je vážně skvělá! :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS