Wicca (rc)

by - 2/23/2015

Máte chuť na krásně kritickou recenzi?

Sweep
Wicca

Autorka: Cate Tiernanová
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 464
Rok vydání: 2010/USA, 2013/ČR
Žánr: fantasy, literatura pro dívky
Série: Wicca, 3 první díly v jedné knize 
Vazba: měkká, brožovaná

Děj

Morgan je nevýrazná dívka s plochým hrudníkem a nepřehlédnutelným nosem. Kluci o ni nikdy nejevili zrovna zájem. Zato nejlepší Morganina kamarádka Bree je její přesný opak. Kluků měla vždy dost a není divu, protože Bree je opravdu pohledná. Přesto jsou tyto dvě dívky nejlepšími kamarádkami a zdá se, že jejich přátelstvím nedokáže nic otřást. Pak se ale přistěhuje do jejich městečka o rok starší neodolatelný Cal Blaire a všechny dívky na škole zpozorní. Morgan není jediná, komu se Cal líbí. Zájem o něj jeví i Bree, která má aspoň podle Morganina názoru mnohem větší šanci Cala získat. Jenomže s příchodem Cala se změní víc věcí, než jen to, že mají dívky z koho omdlívat. Cal je totiž čarodějnice a praktikuje wiccu. Pozve své spolužáky na oslavný rituál Samhainu, nebo - li halloweenu. Mnoho lidí odmítne, ale někteří také ne. Mezi nimi je i Morgan a Bree. Zvlášť  na Morgan rituál velmi zapůsobí a postupně po několika dalších rituálech zjistí, že je mocná čarodějnice pocházející z prastarého rodu a má přímo neuvěřitelnou moc. Navíc Cal projeví svou náklonnost k Morgan, což hodí klín mezi neotřesitelné přátelství Morgan a Bree.



Můj názor

Důvod, proč jsem se dostala k této knize, byla právě wicca. I když toto náboženství nepraktikuji, ani to nemám v plánu začít praktikovat a vlastně ani moc nevěřím na čarodějnice, wicca mě velmi zaujala a čistě z důvodu dozvědět se něco nového, okouknout další možný pohled na svět, jsem si tuto knihu půjčila. A o 464 stránek později musím konstatovat, že pouze samotná wicca byla to jediné, co se mi na knize líbilo.

Už při čtení anotace mě do očí bylo to množství klišé. Nepříliš pěkná dívka, přímo božský kluk, krásná nejlepší kamarádka, která toho kluka chce, ale on chce tu na první pohled nevýraznou dívku, která má ovšem odzbroujující vnitřní krásu, jež je však třeba nejdřív objevit... Nepřipomíná vám to něco? Vždyť to je ten úplně nejzákladnější "vzorec" na vytváření podobných příběhů. S nepříjemným pocitem, že kniha se bude nést v duchu předvídatelnosti a klišé, jsem se pustila do čtení. Po celou dobu jsem se marně snažila najít cokoliv, co by mě aspoň trochu překvapilo, ale kniha se odvíjela dál přesně tak, jak jsem předpokládala. Rádoby nečekáná a děsivá odhalení, která si autorka pro čtenáře připravila, vyvolala na mé tváři jen trpký úsměv. Kdyby existoval nějaký vzorec pro tehle typ knih (jakože možná i existuje), Wicca by ho do puntíku splňovala. Občasné oživení přišlo v podobě nových postav, ale ty byly stejně ploché a předvídatelné jako ostatní. Mnohokrát jsem se do čtení musela nutit, a nebýt toho, že jsem chtěla napsat tuto krásně kritickou recenzi, bych Wiccu ani nedočetla.


Neodpustím si trochu ironie: Kdybych já sepsala svůj všední život, možná by to bylo zajímavější (a hlavně kratší), než je Wicca. Během čtení knihy jsem totiž nabila vážného dojmu, že je kniha v podstatě složená ze stále opakujících se situací Morganina života, které akorát vyustí v odlišný konec. Když bychom si spočítali, kolikrát za těch skoro pět set stran Morgan vstala (pozdě) a prchala do školy, došli bychom k celkem velkému číslu. Totéž kruhy - rituály, které coven pořádal. Sice chápu jejich důležitost v příběhu, ale no... když jsem četla o pátém kruhu, fakt jsem se děsně "bavila". Celá kniha vodorovně plynula prostě jen dál, tedy spíš se hodně zadrhávala. 

Také mi vadily ty náhody, nebo možná štěstí Morgan být ve správný čas na správném místě, které čtenáře provází celou dobu. Když to hodně zjednodušíme, kniha je o tom, že Morgan přijde na to, co je zač, zamiluje se do Cala, Cal do ní, začnou spolu chodit... A pak už je to jenom o tom, že Morgan vždycky omylem vyslechne nějaký důležitý rozhovor, tedy "ach, ty náhody". Ano, kdyby to bylo jednou, dvakrát, pochopila bych to, občas je prostě člověk na správném místě ve správný čas, ale založit na těhle náhodně vyslechnutých rozhovorech celou knihu? Upřímně bez nich bychom se asi nemohli hnout z místa. No, tedy Morgan vyslechne nějaký dialog dvou/tří lidí a říká si, že to samozřejmě musí jít okamžitě oznámit Calovi, ale vždy jí v tom něco zabrání, něco jí nedovolí říct mu to atd. Čtete to a určitě si musíte říkat, že to zní tak neoriginálně uboze. Jinými slovy, kdyby Morgan nebyla taková tajnůstkářka a všechno hned řekla, máme hned o sto stran míň.

Zápletka je naprosto chabá a předvídatelná, ne - li naprosto žádná, celá kniha je založená na náhodách a opakování jednoho scénáře akorát s drobnými obměnami. Celé to korunuje přeslazená láska Morgan a Cala.
Nyní bych se ráda vyjádřila k samotné Morgan a ostatním aktérům. Možná už jste pochopili, že mi byla tato "nevýrazná" dívka naprosto nesympatická (ale našly se i světlejší chvilky, kdy jsem  s ní celkem soucítila). Ona chudinka totiž vůbec za nic nemohla, vždycky to nějak šikovně vyšlo, že špatní byli jen ti okolo ní, každý jí chtěl strašně uškodit, ale ona měla věrně milujícího ochránce Cala, který ji nehorázně moc miloval a přitom se ona sama popisovala jako nepěkná holka s výrazným nosem a plochým hrudníkem. Ona se mohla na každého zlobit, protože na to přece měla právo! Ale běda, jestli by jí ostatní chtěli jen zkřivit vlásek na hlavě. Všechny postavy mi přišly strašně neosobní, jako kdyby je někdo vytvářel přesně podle tabulek. Jejich charaktery ploché a klišoidní, jak je to jen možné. Nenašla jsem snad nikoho, kdo by mě v příběhu překvapil a navodil tedy alespoň trochu nějakou atmosféru. Pokaždé jsem proto zarytě fandila "záporákům", i když to bylo značně zbytečné. Kdokoliv, kdo byl proti naprosto nereálnému vztahu Morgan a Cala, měl u mě plus. 


Jako poslední bych zmínila konec, který byl... opět příšerné fiasko. Je to, jako kdyby někdo zapomněl dopsat posledních deset stran. A i kdyby nezapomněl a my si měli konec domyslet, i tak to byl ten nejúbožejší a nejchabější konec. Respektive to není žádný konec. Čekala jsem 450 stran na něco pořádného, co by mi konečně vyrazilo dech, a bohužel jsem se dočkala jenom takového prchavého záblesku něčeho, co by mohlo být i povedené, kdyby to nebylo násilně přerušené. Ale jak už jsem řekla, chtělo by to o kapitolu navíc a ještě epilog k tomu, protože to autorka utnula na tom nehorším místě.



Shrneme - li to všechno, knize musím přičíst k dobru příjemně krátké kapitoly a poměrnou čtivost. Ani obálka není vůbec špatná, naopak se mi velmi líbí i přes svoji jednoduchost. Jinak jsem však nenašla nic, co bych mohla pochválit. Kniha mě v ničem nepřekvapila, byla to jen hromada klišé a naprosto nereálných a vynucených vztahů a situací, které se ještě k všemu často opakovaly. Wicca se vám bude líbit pouze, pokud jste doposud nepřečetli více jak tři knihy. Pak možná máte šanci si čtení užít. Jednou větou bych Wiccu označila jako čtivo pro slabodušší dívky toužící po svém dokonalém vyvoleném. Bez urážky.

A navíc to má mít ještě další 12 dílů!!!! OMG! Už nikdy více! Tři mi bohatě stačily...

Hodnocení

Obálka

70%


Kniha/děj

30%


Cate Thiernanová (pseudonym)

Rodačka z New Orleans pravým jménem Gabrielle Charbonnet vyrostla společně s bratrem v rodinném prostředí. Na New York University studovala slavistiku, avšak promovala až po návratu do rodného města na Loyola University. Nejprve pracovala jako asistentka v New Yorku, načež napsala první knihu pro děti, dle svých slov ovlivněná "lidmi, kteří milují čtení stejně tak jako ona sama".

Po osmi letech strávených ve "Velkém jablku" se společně s manželem vrátila do New Orleans a založila rodinu. Jenže se neusadila ani zde a po dalších pěti letech se s rodinou přemístila do Durhamu v Nové Karolíně, kde žije dosud. S maželem Paulem, dvěmi dcerami, dvěma nevlastními syny a "nešťastně vysokým počtem koček." Mimo Wiccu napsala i knihu Čarodějka a čaroděj a její pokračování

You May Also Like

20 komentářů

  1. Zaujal ma námet čarodejníctva, avšak to obvyklé klišé so strednou školou, nie veľmi pekným dievčaťom a super chalanom, to ma odradilo a tvoja recenzia ma v tomto názore len utvrdila :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě se na tom právě čarodějnictví taky hodně zalíbilo, ale to ostatní spíš děs :D

      Vymazat
  2. O této knize jsem slyšela už dávno. Okamžitě mě zaujal námět čarodějnictví. Já osobně to mám hodně ráda. Tvá recenze se mi moc líbí a knihu asi vyzkouším. I kdybych toho měla později litovat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O čarodějnictí jsem moc knih nečetla, takže to bylo na knize zajímavé. Určitě knihu zkus, nechci recenzí nikoho odradit (nooo... Možná trošku :D). Mě jen děsí představa dalších x dílů...

      Vymazat
  3. Taky nesnáším ty obvyklé klišé ze střední...no prostě to taky neni to moje

    OdpovědětVymazat
  4. O této knize jsem už slyšela, ale nečetla. Jeví se jako klasický YA, milostný trojúhelník, fiaskové situace mezi hlavní hrdinkou, nejlepší kamarádkou, a klukem apod. :D Pokud tě zajímí wicca a čarodějnice, rozhodně si přečti skvělou knihu Úkryt před světlem od Barbary Erskinové! Nemohla jsem se odtrhnout. :)

    www.empty--island.blog.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za super tip! :) Už jsem knihu omrkla podrobněji a vypadá skvěle a zajímavě, takže si ji asi brzo opatřím v knihovně :D

      Vymazat
    2. Určitě si ji opatři, knihy od Barbary mě neuvěřitelně zaujaly a Úkryt před světlem patří mezi nejlepší. Dost dobrá byla i Půlnoc je osamělé místo, mezi nejlepší ale patří Dům ozvěn. Pokud máš ráda tematiku strašidelných domů, tak směle do toho. Je to docela strašidelné, Barbara je Paní Spisovatelka. :)

      www.empty--island.blog.cz

      Vymazat
    3. Týjo, moc díky, tolik skvělých tipů na jednom místě :D Až budu mít za sebou všechny recenzní výtisky, tak se do knih pustím :)

      Vymazat
  5. Chtěla jsem se zeptat, jak jsi získala recenzáky od Knihcentra, na jaký mail jsi psala? Kdybys mi to mohla napsat na blog, byla bych hrozně ráda, protože o jejich spolupráci moc stojím :)
    Jinak super recenze, knihu jsem viděla i jsem o ní dost slyšela, ale nic moc hezkého teda. Tys mi to dost potvrdila a 12 dalších dílů?! Znám knihu, co jich má 24, ale to je trochu lepší literatura podle mě o.O Rozhodně po ní nesáhnu :/
    - Eliza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už jsem ti napsala na blog, snad ti to pomůže :)
      No, vlastně tahle kniha, kterou recenzuji, jsou tři díly v sobě, takže by se pak už jednalo jenom o 4 knihy, které by obsahovaly každá 3 díly. Lidé od CooBoo zřejmě usoudili, že se jim to vyplatí vydat po svazcích, protože jeden původní díl má vždycky něco málo přes 150 stran. Takže se to fakt vyplatí, i když já bych knihu nevydávala vůbec :D

      Vymazat
  6. Kamarádka tuhle knihu četla a celkem se jí líbila, mně ale neláká raději se vrhnu na tu tunu ostatních, ke kterým bych se ráda dostala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě, že se někomu kniha líbit může, v mém případě tomu je přesně naopak. Taky bych se měla dostat k té hromadě nakoupených, avšak stále ještě nepřečtených knih... -_- :D

      Vymazat
  7. Já tuhle knihu mám doma a už jsem ji četla a mě se teda líbila. Teda musím s tebou souhlasit v tom že je tam až přehnaně moc náhod a ten vztah je tak trošku klišé ale i přesto se mi kniha hodně líbila a mám jí moc ráda, asi to bude tím že zbožňuju knihy o čarodějnictví, celkově se zajímám o magii takže asi proto :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, čarodějnictví samo o sobě bylo hodně zajímavé, to přiznávám :)

      Vymazat
  8. Pořádně kritickou recenzi zrovna potřebuju:D
    Tuhle knížku jsem nikdy neměla v plánu číst a ted' už tuplem ne.
    Nemám ráda knihy který mají milion dílů, to je fakt na zabití-_-
    Ale stejně super recenze:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já občas taky, především ji napsat :D
      No jo, vážně není o co stát.
      Naprostý souhlas! :D
      Díky moc :)

      Vymazat
  9. Bože :D Ta anotace je strašná!!! :D
    Líbí se mi, že někdo zveřejňuje i recenze, kterě nejsou ve stylu: Kniha byla super.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Že jo? Vůbec nechápu, jak jsem si mohla přečíst anotaci, aniž by mě to neodradilo :D
      Já většinou píšu a říkám, co si doopravdy myslím (a občas jsou z toho i problémy, což mi tady snad ale nehrozí) :)

      Vymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)