Wattpad je zlo?

by - 2/25/2015




Ok, neberte můj teatrální nadpis moc na vědomí, zas nejde o nic tak vážného. Ale pořád mě to žere natolik, že musím spáchat tento článek. Jo, je to jedna drobnost, která mi dost vrtá hlavou, a proto se chci s vámi o ni podělit.

Takže zaregistrovala jsem se na Wattpadu (Eliz_Infinify), protože možná to tak nevypadá, ale i já píšu povídky, vlastně se o to spíš pokouším. Na svém prvním blogu jsem začínala právě povídkami... A pak to šlo docela do kytek. Teď se soustředím spíš na recenze a na knihy, takže mé pisatelské období zdá se ztraceno. A je mi to líto, v hlavě mám 4 rozpracované nápady, které potřebuji jen převést na papír. Mým největším problémem však je, že nikdy žádnou povídku nedopíšu do konce. Buď mě napadne lepší vývoj děje, nebo usoudím, že to vlastně je strašně napsané. Každopádně v obou případech začínám od znova. A to pořád dokolečka.

Asi chápete, že takhle nemám šanci nikdy nic dokončit. Proto jsem se teď odhodlala k velkým činů. Nad povídkou Sebevrah dumám každou volnou chvílí, už jsem napsala dokonce anotaci! :D Nu, tak jsem si založila Wattpad, kde člověk může publikovat právě své povídky a má šanci i na nějaké čtenáře.

Samozřejmě to nebylo jen kvůli psaní vlastních povídek, také jsem si chtěla počíst, najít si nějaká dílka ostatních uživatelů, které mě bude bavit. Ale ouha. Ukázalo se, že to nebude moc jednoduché. Jsem od přírody kritický člověk (proto mě děsně baví psát recenze :D), ale... no na Wattpadu i mě došla slova.


Kámen úrazu spočívá v tom, že:

1) Strašně si potrpím na pravopis. Ano, i mě prostě ujede sem tam nějaká chybička, ale když chci psát vlastní příběh, asi bych o něm měla něco vědět. Můžete mít dobrý příběh, všechno, ale jestli napíšete Výš, že jsem to bila já? tak promiňte, na to já nemám žaludek. A pak opakování slov, kostrbatě postavený slovosled, divná přímá řeč, ... Grr. Děsně ráda bych vzala červený fix a u některých povídek začala vyškrtávat miliony ty chyb.

2) A když už umí dotyčný aspoň trochu psát, což je velmi chválihodné, povídka postrádá pořádný příběh a smysl. Příběh o tom, jak se dva setkají, pak se pořád pusinkují, nakonec se spolu vyspí... a konec? Hm, velmi zajímavé, opravdu se mi chce něco takového číst.

To už jsem zase přeskočila kapitolu?! Nebo spolu fakt chodí po 2 hodinách od seznámení?
3) Naprostá nelogičnost ve vývoji děje. Chci psát povídku, takže ji musím mít aspoň trochu promyšlenou, že? Musím vědět, kam se děj bude ubírat, zhruba musím mít načrtnuté postavy, ale hlavně musím dbát na jakous takous uvěřitelnost, zvlášť když se příběh odehrává v normálním světě. Úplně zbožňuji ta díla, kde se hlavní aktéři poprvé potkají v první kapitole a o dva odstavce dál už jsou z nich dobří přátelé, případně spolu už chodí, či jiné podobné šílenosti. Nejde jen o vztahy mezi postavami, ve většině povídek je téměř všechno nepřirozeně urychlené a křečovité. V těchto případech mám vždy pocit, že prostě musím nevědomky vynechávat při čtení kapitoly, protože přece není možné, aby se kluk a holka znající se dva dny přes sociální síť setkali spolu v parku...

4) Dívky, které si psaním povídek zvyšují své sebevědomí a léčí mindráky. Proti tomu samozřejmě nic nemám! Když vám to pomůže, piště si, co chcete :) Ovšem v obvyklých případech tento typ příběhů jaksi trpí bodem 1) a 3), vlastně i 2), takže asi chápete, že to je celkem na zabití. A ta naivita... Nechci nikomu brát jeho celoživotní víru, ale obávám se, že šance krásného prince na bílém koni je zhruba 1:100 000 :)


Můj výraz, když něco takového čtu...
5) Fanfiction. Jak já je nesnáším. Ok, nemusí být všechny špatné, už jsem narazila na pár, které mě vážně zaujaly a pobavily, to se klidně přiznám bez mučení. Ale takové ty fanfiction třeba na kluky z 1D, které psaly napůl šílené fanynky... -_- Mám chuť spáchat literární sebevraždu, protože drtivá většina ff trpí všemi výše jmenovanými body a směřuje jen k jednomu cíli, a sice, že onen krasavec, ať už je kdokoliv, se strašně zamiluje do hlavní hrdinky (do jejíž role se ve 100% případů pasuje sama autorka povídky) a ta hrdinka je sice úplně obyčejná a nepříliš hezká, ale přesto si ji vyhlédne kluk, kterého obdivují milióny mnohem hezčích dívek. Dejme tomu ještě lehký nádech absurdna, třeba že se čistě náhodou potkají na ulici a on se do ní hned zamiluje a pak jí píše, uhání ji. Eh, sorry, to není nic pro mě.... I když pořád věřím na kvalitní fanfiction, nevzdávám se iluzí tak snadno :D


Oh, to jako vážně?
+ 6) A víte co? Vykašlete se na gramatiku, pravopis, formu a jakákoliv pravidla. Na Wattpadu vám k hodně čtenářům a hlasům stačí jen "dobré" téma. Co třeba takový sex? Nebojte se, nemusíte s ním mít ani vlastní zkušenost, stačí si vzít dvě Mary Sue, tedy Mary Sue a pana Sue, dejte je dohromady za rekordní čtyři hodiny psaní si na sociální síti, aniž by se předtím znali. Pak napište o tom, jak on ji znásilnil, jí se to začalo líbit... A ani se neobtěžujte s logickým popisem samotného aktu, není třeba. Vážně, jen tohle vám stačí na Wattpadu k závratnému úspěchu. Zatímco já budu někde v koutku páchat svoji literární sebevraždu... Samozřejmě neodsuzuji nikoho, kdo píše o sexu, piště si dál, ale prosím s používáním mozku, nikoliv něčeho jiného ;)


Už určitě chápete, proč jsem zvolila tento nadpis. Wattpad je vážně zlo. A zabíjí mé literární nadání a bortí mé představy a iluze.

Ale já pořád věřím, že někde tam zaprášené pavučinou čekají povídky, které mají hlavu i patu a nepřipomínají dílo nějaké čerstvé šílené puberťačky. Skoro začínám uvažovat o tom, proč se se svojí povídkou tolik mořím, vždyť existují mnohem jednodušší cesty, jak někoho donutit k přečtení mého příběhu. Jsem ovšem těch 6 bodů schopná? Ne, to opravdu nejsem.

Kdybyste měli typy na nějaké kvalitnější povídky, sem s ni. Já totiž asi neumím hledat a nacházím samé ehm-ehm-ehm, jak to říct slušně? Přece tam někde něco takové být musí, že jo?

(Upozornění: V článku nebyly použity žádné konkrétní příklady, mluvila jsem pouze obecně podle svých hrůzostrašných zjištění a poznatků. Děkuji za pochopení)

A jaký máte názor na Wattpad vy? Tenhle článek by totiž měl být diskuzní, velmi mě zajímá váš názor :)

You May Also Like

45 komentářů

  1. Jeeeeežišiiiiiiii, kámo, ty mi mluvíš z duše jak nikdo jinej!!!!!! Taky sjíždím Wattpad, ale přiznávám se, že jenom proto, abych se pobavila a možná si zvýšila sebevědomí, když je mi fakt mizerně. Je to hnusný, ale prostě to k tomu svádí :D Fan fiction nesnáším, nesnáším, když si třináctky plní sny o setkání s 1D nebo Bieberem, nebo nejlíp obojím. Valná většina těch příběhů tam je vážně hrozná, Mary Sue, kam se podíváš, zápletka nulová, děj předvídatelnej jak sviňa... Já jsem to tam nikdy ani nezkoušela, protože aby mi dvě čtrnáctky napsaly "hezká povídka", tak to fakt nepotřebuju. Ale řekla bych, že ty anglické povídky tam většinou mají větší úroveň než české. Ale stejně. Fakt mi mluvíš z duše, ale totálně.
    Jinak, doporučila bych server www.bez-hranic.cz, musíš poslat adminkám ukázku své práce, aby tě tam přijali, takže to úroveň (bohudík!!) má, a je tam i milá komunita. Já tam publikuju povídku Modrooká a jsem ráda, že mám zpětnou vazbu a můžu si tam i počíst nějaká kvalitní díla. Takže určitě doporučuju :)
    A s psaním ti držím palce, je hlavně důležitý vytrvat, vytrvat a psát a psát a psát, no :D Pro mě se z psaní stala závislost a obrovská láska. Ale vážně, to, co je na Wattpadu, je většinou prostě jenom znásilňování jak pravopisu, tak všech literárních základů, na kterých to celé stojí (a hlavně padá) :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na zvyšování sebevědomí se fakt hodí, to máš pravdu :D Chtěla bych se pustit do nějaké anglické povídky, protože to bude asi vážně jiný level, ale moje angličtina je dost pofidérní...
      Moc děkuju za skvělý tip, určitě se na ty stránky mrknu a třeba mě to donutí začít pořádně psát. Chtělo by to.
      Přesně tak, padá :D

      Vymazat
  2. Úprimne, donedávna som o tom ani len netušila a ako vidím, rozhodne sa tam nemienim registrovať :D Fan fiction mám rada, ale skôr na HP a iné fantasy, ID, Bieber atď. mi dvíhajú žalúdok :D Pravopis je dôležitý, nie najdôležitejší, ale je dôležitý a tiež tak nápad a aj prevedenie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem taky třeba četla pěknou ff na Doctora Who, na kterého ani nekoukám. Ale ten zbytek....
      Přesně tak. A to tam většina příběhů jaksi postrádá. :D

      Vymazat
  3. Presne !!!!!!!!!!!!! Ako keby si mi kradla slová z hlavy. :D Vážne no toto neeee :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem fakt ráda, že někdo má stejný názor jako já a že nejsem ta jedina divná a věčně nespokojená :D

      Vymazat
  4. Úplně s tebou souhlasím. Wattpad soce nemám a ani nechci,ale znám spousty jiných takových stránek a hrooozně mě štvou všechny body co jsi napsala. Sice si myslím,že není chyba ve Wattpadu,ale v jeho "obyvatelých"

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, samotný Wattpad za to nemůže, to ti jeho uživatelé...

      Vymazat
  5. Naprosto souhlasím, když se koukám, jak ty holky píšou, je mi na zvracení! To ani nejde číst! To je taková patlanina! Hrůůza. Samozřejmě se tam najdou i dobré povídky, ale je jich sakra málo...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No právě, těch dobrých je opravdu málo a najít je... To je značně obtížný úkol.

      Vymazat
  6. Já se taky před nedávnem přidala na wattpad. Přidávám tam povídky, které publikuji i na blogu a no... Vím, že zrovna v gramatice jsem hrozná. (A to nemyslím pouze i/y ale taky čárky a přímá řeč atd.) A upřímně... Když jsem si na Wattpadu hledala nějakou dobrou povídku, taky mi vylézaly oči z důlků! Připadalo mi to, jako by to snad psaly malé děti nebo já nevím. :D Bylo to šílené. Nakonec jsem se smířila s uspokojující povídkou (není nejlepší ale ani nejhorší) a to... nevím, jestli se to zdá nazvat ff, ale je to prostě o tom, že Haymitch se dá dohromady z Effie. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že tvá gramatika je oproti některých jedincům naprosto skvělá ;D
      Hm, to vypadá na zajímavou dvojku :D

      Vymazat
  7. Já ho doteď ani neznala. :D Tebe bych potřebovala jako konzultanta při přepisu povídky. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D tak třeba na tom postavím svoji kariéru :D Jako konzultatn při přepisu povídek

      Vymazat
    2. :D No jo no... Jsem nevěděla, jak jinak to nazvat. :D

      Vymazat
    3. To nevadí, vím, jak to myslíš :D Já bych asi taky lepší název nevymyslela :D

      Vymazat
  8. Já jsem se ještě k Wattpadu vůbec nedostala, nevím, ale přijde mi ta stránka zbytečná, protože povídky čtu raději na blogu, dá se říct, že o tom vlastně nic nevím.... Takže to tady nemůžu rozebírat, ale myslím, že bych se na ty stránky mohla někdy podívat, protože o tom skoro všechny blogerky píšou...
    Jinak pravopisné chyby taky moc nemám ráda v povídkách, ale vím jistě, že mi sem tam nějaká unikne a taky jsem si stoprocentně jistá, že tam pořád opakuji slova, což mi napsala i Kikča.... Ale nepřestanu psát, protože mě to vážně baví a pevně doufám, že se v tom polepším:DD No a jsme dvě co nemají rády ff na 1D, nebo na ostatní kapely, zpěváky, ale zase mám ráda ff na některé knížky, což i já sama píšu, takže v tom nevidím žádný problém, prostě lidi píšou co chtějí, a když je baví psát o 1D tak at' píšou, protože některé ty povídky jsou opravdu skvěle napsány:)
    Moc pěkný článek, je fajn si přečíst něčí docela odlišný názor.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když o tom tak přemýšlím, tak já asi taky preferuju spíš blogové povídky, pokud už teda nějaké čtu.
      Samozřejmě nejsme odborníci na pravopis, ale když je chyba v každé druhé větě, docela dost to ničí prožitek ze čtení (To mě vždycky fascinuje, když objevím nějakou povídku, kde je chyb jak *píp* a pod tím dole komentář, jak moc je ta kapitolka super -_-)
      Neodsuzuju ff jako celek, taky mám ráda fanfiction na knížky, dokonce i o 1D bych si něco přečetla, ale muselo by to být značně kvalitnější a mít mnohem originálnější děj, než obvykle má.
      Díky :)

      Vymazat
  9. Wattpad mám stažený, nedá se tam nic číst, všude jen 1D a sex.
    Dostává mě tam jedna holka, je jí asi 13 a píše nějakou story o znásilňování a má tam přes deset tisíc čtenářů :D
    Really??? -_-

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tohle mám na mysli. Nad tím zůstává rozum opravdu stát... A pak se snaž napsat něco kvalitnějšího, když ti to stejně nikdo nečte, protože všichni si radši počtou pravopisem netknutý, příběhu prostý sexistický výplod chorého 13-letého mozku

      Vymazat
  10. souhlasím s tebou ;) Na Wattpadu jsou nejznámější příběhy o sexu.. Sama jsem psala a nechtěla jsem v tom příběhu žádný sex :) Bohužel, všechny mladé dívky to chtějí číst, takže je hrozně těžké uplatnit dobrý příběh. Česko-Slovenský Wattpad je fakt hrozný. Je mi líto, že to čtou holky třeba už ve 12. Hrozně to kazí 'mládí'. Holky nečtěte to :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kéž by ten sex byl popsán aspon trochu realiticky, když už nic jiného. Takhle to ty dvanáctileté holky čtou a získávají naprosto mylné představy...

      Vymazat
  11. Zajímavý názor :D Já osobně mám wattpad celkem ráda, ale ve spoustě bodů s tebou naprosto souhlasím.. někdy už jsem prostě začla číst povídky prakticky jenom v angličtině nebo slovenštině, protože tam ty chyby nevidím :DD já třeba ff ráda, sama jich pár píšu (ehm.. ne že bych za poslední půlrok napsala jedinou větu...), ale ff tohohle typu taky nesnáším :P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám to podobně v tom, že za poslední půlrok jsem taky nenapsala ani větu... A štve mě to!

      Vymazat
  12. Ahoj, bezva článek, na tvůj účet na Wattpad určitě mrknu - jo a ještě něco... Uhm... kdybys chtěla.. no, se psaním začínám a promiň, že je to ff, (._.) ale byla bych ráda, kdyby ses na to mrkla a popřípadě ohodnotila c: Byla bych ti moc vděčná. :)

    https://www.wattpad.com/141283928-rose%26scorpius-fanfiction-odjezd-do-bradavic

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj,
      tvůj odkaz je asi nefunkční, příběh jsem nenašla :( Já tedy vím, že už je to docela dlouhá doba, co jsi mi komentář psala....

      Vymazat
  13. Tak nějak polemizuji nad tím, že bych si tam účet založila, protože nemám nikoho, kdo by mi má díla zkritizoval a na blogu mi to nikdo nečte. Ale pořád se ještě nemůžu rozhodnout, jestli to má cenu nebo ne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud chceš kvalitní odezvu, určitě existuje spousta lepším webů, kde zveřejnit svoji tvorbu, aniž by nechtěně zapadla mezi ostatní :)

      Vymazat
  14. Nemůžu jinak než souhlasit se všemi body. :) Je smutné, že většinou ty opravdu kvalitní příběhy, jsou neznámé a není jich tolik.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty kvalitní se právě snadno ztratí... Alespoň na Wattpadu je to skoro pravidlem :P

      Vymazat
  15. Zdravím, s tímto článkem naprosto souhlasím, mě tato problematika inspirovala k založení projektu "Nějlepší knihy z wattpadu" kde chci vybírat jen ty dobré, pokud by někdo z vás měl zájem, zašlete mi na stránku vaši oblíbenou, nebo klidně i vaši vlastní knihu k posouzení, děkuji.
    http://nejknihy-z-wattpadu.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
  16. Úpně s tebou souhlasím, wattpad mám a je to hrůza. Nejhorší na tom všem je, že ty nejhorší příběhy mají tisíce zhlédnutí, tolik pochvalných komentářů, ale pořádné příběhy skoro vůbec ne.

    OdpovědětVymazat
  17. Ahoj,
    s většinou bodů souhlasím, bohužel cz-sk wattpad takový převážně je, což je jeden z důvodů proč jsem sám začal psát :). Rovnou předkládám svou povídku, poněvadž jsem při jejím psaní vyhnul přesně těmto bodům a mohla by se ti líbit. https://www.wattpad.com/story/63878598-realita

    OdpovědětVymazat
  18. Jak já se s těmi prvními odstavci dokážu ztotožnit! Myslím, že to je typický problém začínajících autorů. (Já sama jsem na wattpad začala sdílet příběhy dva, ale pak jsem je musela stáhnout, protože jsem nějak nemohla vyhnat z hlavy pocit, že to potřebuje všechno přepsat, předělat, pře-všechno.)

    Co se týče wattpadu, bohužel, česká a slovenská část "komunity" je opravdu takových perel plná.

    Co se týče fanfiction, některá jsou směšná. V podstatě jenom milostné scény postrádající jakýkoli příběh. Taky na ně moc nejsem (ale musím uznat, že třeba THROAM pořád dobrý).

    Myslím, že je dobře, že se s povídkami "moříš", protože, věř nebo ne, ten zaprášený koutek na wattpadu opravdu existuje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas, souhlas a zase souhlas. Lepší už to asi nebude. Nebo snad ano?

      Vymazat
  19. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  20. Jestli máte rádi takové "ASoIaF" fantasy zkuste tohle
    https://www.wattpad.com/story/98396152-p%C3%A1n-z-morwoodu

    OdpovědětVymazat
  21. Chybicka opravdu ujela:Strašně si potrpím na pravopis. Ano, i mě prostě ujede sem tam nějaká chybička... domnívám se, že vám vypadlo n ve slově mě 😀

    OdpovědětVymazat
  22. Ahoj, já osobně wattpad miluji. Je však pravda, že něco se tam nedá číst. :D Doufám, že moje příběhy do nich nepatří.

    OdpovědětVymazat
  23. Ahoj, také mám účet na wattpadu a určitě se tam chyby najdou:

    1. Gramatika - Naprosto souhlasím. Chyby mě bijí do očí a na wattpadu je tolik lidí, kteří neumí ani vyjmenovaná slova. Někteří lidé si asi myslí, že je důležitější děj a ne gramatika. Ale co s tím chceš udělat? To bys musela napsat přímo wattpadu a vysvětlit mu to. Ale pochybuji, že by na tebe nějak dbal.

    2.Tohle je velmi časté u spousty ff na youtubery. 99% příběhů na ně má stejnou osnovu, 60% těchto příběhů má gramatické chyby a 40% ff na yt nedává smysl. Taky mě to štve.

    3. Ano ano. To taky. Zvlášť vztahy jsou na wattu uspěchané.

    4. To taky. Příšerné.

    5. Bože. To je na wattpadu snad nejhorší. Nesnáším ff, zvlášť proto, že děj je ve většině případů předvídatelný, píší jej nezkušené autorky, Mary Sue, spousta klišé,... a další.

    6. Další věc. Watt je z části úchylná stránka.

    Celkově jsem tam našla hodně dobrých příběhů, ale špatné stále převažují. No, co k tomu říct.

    OdpovědětVymazat
  24. Kašlete na teen povídky, dejte si horor!!! :D

    https://www.wattpad.com/135659491-jen-prach-1-%C4%8D%C3%A1st

    OdpovědětVymazat
  25. S článkem naprosto souhlasím. Ale musím se přiznat, že i já jsem tam pár ,, příběhů" napsala. Začala jsem s tím hlavně kvůli přípravě na maturitu z češtiny. A proto bych tímto způsobem chtěla poprosit nějakou dobrou duši, jestli by si můj příběh nepřečetla. Kritiku uvítám s otevřenou náručí. Ale předem vás upozorňuji, že to není žádné veledílo, spíš naopak.https://www.wattpad.com/user/Ga_binka
    Kdyby se někdo odvážil něco z mé tvorby přečíst a následně zkritizovat, tak už předem děkuji.

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)