Osm světů - Seznámení (rc)

by - 5/20/2015



Taková lehce kritická recenze :)
Marcela Remeňová / Mladá Fronta / 251 stran
Vydáno v roce 2013 / Osm světů - 1. díl / Pevná vazba
Fantasy / Thriller

Anotace

Český knižní thriller teprve třináctileté autorky se odehrává v současném New Yorku a vypráví příběh sedmnáctileté Ley Layerové, obyčejné středoškolačky, kterou kromě zvláštních temných snů nic netrápí. Jedné noci se Lea vzbudí z noční můry a nechtěně vyslechne rozhovor své adoptivní rodiny, ze kterého pochopí, že její rodiče, bratr Fred i sestra Samantha jsou Osmisvěťané, což znamená, že pocházejí z úplně jiné galaxie. Velká propast, která ji v tom okamžiku oddělí od jejího dosavadního života, se ještě prohloubí, když Leyin otec, policista Thomas, přivede zcela nečekaně do jejich navenek poklidné domácnosti tajemného mladíka Harryho, který k velké nelibosti Freda zabere pokoj pro hosty. To vše by samo o sobě nebyla až taková katastrofa, kdyby se však sympatický a pohledný Harry neživil jako nájemný vrah... Následující události změní veškeré dění kolem Ley na neskutečný akční film. Záhy totiž Harry mizí z jejího života ještě dramatičtěji, než se objevil a k jeho nalezení musí Lea překonat překážky, o jakých se jí nezdálo ani v těch nejděsivějších snech.


Můj názor

Kde začít? Pokud Seznámení jako kniha něco dokázalo, pak je to právě to, že bych ráda řekla tolik věcí a poznámek, jen nevím, kde začít. Je sice velmi obdivuhodné, že Marcela Remeňová dokázala napsat ve svých pouhých 13 letech celou knihu, bohužel její věk se na díle výrazně (negativně) podepsal. Na prvních stranách se seznamujeme s Leou a její rodinou. A už tady se objevuje chybička. Autorka totiž začíná rozsáhlými odstavci (nezáživného) textu, kdy se sice dozvíme všechny detaily o Leině životě, ale to pouze s vypětím všech sil a s pořádnou dávkou trpělivosti. Občas si říkám, že odstartovat knihu právě tunou popisu o tom, kdo je kdo, je ta nejhorší možná volba. Kdybych nechtěla na knihu psát recenzi, asi bych čtení vzdala už na začátku právě někde mezi těmi kilometrovými odstavci. Také mi nepřijde zrovna moudré zasadit děj do New Yorku, když o něm má autorka očividně minimální znalosti a vás pak jen děsí například "typické" americké jméno pan Svíčka, nebo to, že rodina Layerových divnou náhodou slaví Vánoce 24. prosince večer... Jako další věc bych Marcele doporučila, aby raději psala o hrdince svého věku, protože Lee možná bylo dvacet, ale její chování se tomuto číslo občas hodně vzdalovalo.

Jako forma vyprávění je zvolena ich-forma, přičemž se vypravěčem může stát vlastně každý, kdo se nachomýtne kolem. Hlavní hrdinkou je sice Lea, ale když najednou zjistíte, že o sobě po pár kapitolách mluví v mužském rodě, zřejmě usoudíte, že se vloudila nějaká chybka. Přesně vím, co autorka sleduje vyprávěním z pohledu více osob, ale aspoň se občas mohlo objevit upozornění, kdo se zrovna ujímá slova. 

Na obálce někde čteme "Akční fantasy thriller". Vidíte v tom tu rozpolcenost, jako by si autorka vlastně nemohla urovnat, o čem píše? Ze začátku jsem vážně měla pocit, že to je kniha o Osmi světech, Osmisvěťané byli doslova všude. Jenže potom, co uběhlo pár kapitolek a Lee bylo náhle dvacet, jsem nabila dojmu, že pro změnu čtu o Jamesi Bondovi Juniorovi v ženské podobě. Načež jsem zase místy měla pocit, že se mi dostává vyprávění o nové podobě X - menů. Na takových 150 stránek Osm světů vymizelo, zmínka o tomto tématu se objevila průměrně jednou za tři kapitoly. Já vím, že se prostě musí nějak dát najevo, že Lea je úžasná a neporazitelná hrdinka, ale přeci jenom i toho by se mohlo ubrat. Číst už po desáté, jak Lea všechny porazila a jak vyhrála všechny soutěže, mě mírně unavovalo.

Obrovské (a možná i jediné) plus je čtivost. Stránky doslova ubíhají pod rukama/očima a díky tomu jsem dokázala celkem bez problému vydržet až do konce. Marcela se totiž s ničím moc nepáře, děje se něco a náhle už ase něco jiného, všechno v nadzvukové rychlosti. Je ovšem krásně vidět, že má autorka příběh výtečně promyšlený, jenomže mi občas přišlo, že ho mám promyšlený tak hodně, že zapomíná čtenářům sdělovat jisté detaily, které by pak vyplnily poněkud propastné mezery v ději a v jeho pozadí. To má totiž za následek, že já se pouze domnívám, že to je všechno propojené, protože podle těch sem tam zmínek a "neúplných" vět vůbec nevím, na čem jsem. Autorka sice podá vysvětlení, ovšem to, co z toho plyne, většinou pochopím až o pár stránek dál čistě z kontextu. Taky mě moc mrzí, že velkolepá odhalení mi nepřipadala jako nic jiného, než jen omáčka všude kolem. Rozuzlení ohledně názvu CWS by se dalo napsat krásně epicky a velkolepě, bohužel autorka ho úplně zabila... A ještě konec... Přišlo, jako kdyby se někde přepnula malá černá páčka a téměř bez ohledu na předchozích 150 stránek  se skoro plynule navázalo na ten (původní) osmisvěťanský příběh na začátku. A úplný závěr mě bohužel moc nenavnadil na další díl.

Ačkoliv se vám asi zdá (a není to jen zdání), že jsem Osm světů - Seznámení právě strašně ztrhala a pravděpodobně z milosti zabiju každého, komu se kniha dostane do ruky, já vám kupodivu s klidným srdce knížku doporučuji jako nenáročnou oddechovku, jako zajímavé rozšíření vašich čtecích obzorů. Pravda, na knize je hodně co dolaďovat, ale věřím, že druhý díl bude zase o kus lepší. Jen pořád přemýšlím, jestli ten žlutý pruh na obálce obsahující nápis kniha 13leté autorky je hrdé oznámení, nebo spíš varování...

 Hodnocení

Obálka
60% 
(nikterak mě nenadchla, stejně jako ilustrace v knize)

Kniha
50 %



 Info o samotné autorce je zde, stránky Osmi světů jsou zde





You May Also Like

16 komentářů

  1. Knihu Osm světů jsem před časem začala číst, hlavně protože mě zajímalo, jaký je bestseller tak mladé autorky. V tomto případě totiž asi dobrý marketing dělá bestseller. Já jsem se ale zasekla už na dlouhých popisných odstavcích na začátku, takže k tomu lepšímu jsem se pravděpodobně vůbec nedostala.
    Pěkná, vtipná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uznávám, že začátek byl hodně zdlouhavý a prokousat se jím mě stálo hodně sil :D
      Děkuju :)

      Vymazat
  2. Skvělá recenze. Kniha vypadá zajímavě, ale dost mě odrazuje ten zdlouhavý začátek... No, možná až jednou nebudu mít co číst, tak sáhnu třeba po tomhle :D

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrá recenze. Po tomhle asi knihu číst nebudu, leda že by byl druhý díl fantastický, tak to bych se potom tou jedničkou nějak prokousal. Takhle asi knihu vyhledávat nebudu, ale vyhýbat se jí taky ne. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím, jak je na tom druhý díl, neměla jsem moc sílu na to, abych se do něj pouštěla :p :D

      Vymazat
  4. Mě všeobecně odrazují knihy od mladších autorů. Hlavně taky proto, že vím, jak sama jsem v tom věku psala, co jsem četla, jaký jsem měla pohled na svět. Sice se říká, že věk je jenom číslo, ale u těch knih je to na pouhé číslo znát až moc.
    Jinak pěkná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš naprostou pravdu, vystihla jsi to úplně přesně :)
      Děkuju moc :)

      Vymazat
  5. Skvělá recenze :) Knížku bych si chtěla přečíst ze zvědavosti, jak vypadá bestseller od mladé autorky.. S mladými autory mám různé zkušenosti, třeba takový Christopher Paolini napsal v patnácti Eragona, a dopadlo to moc dobře :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš pravdu, ale pořád byl Paolini o dva roky starší, navíc pak ještě původní prvotní verzi přepisoval... A někdo má hold talent.
      V tomto případě je talent taky patrný, ale myslím, že kdyby autorka dva, tři roky počkala, příběh by hned dostal jinou tvář :)

      Vymazat
  6. Napsat knihu ve 13 je fakt něco,ale je jasný že byto nebyl žádný ideál :) jako vždy super recenze!

    OdpovědětVymazat
  7. Je skvelé, že sa tak mladej dievčine podarilo vydať knihu, to jej celkom závidím, mne sa stále nedarí :-/ Samozrejme, že ako začínajúca mladá autorka sa nevyhla chybám, škoda niektorých nedostatkov, ale možno sa potrebuje trochu "vypísať".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se to zatím taky moc nedaří... :/
      Věřím, že se bude už jenom zlepšovat :)

      Vymazat
  8. Ja si nemôžem pomôcť, ale tá obálka mi strašne pripomína isté plačúce sochy zo seriálu Doctor Who, ale to je odveci :D Keď je autorka tak mladá, asi sa tým chybám nedalo vyhnúť, ja som v tom čase tiež robila podobné sprostosti vo vlastných príbehoch. Z toho titulu by sa mi do tejto knižky asi nechcelo púšťať. Ale super recenzia, aspoň som sa zasmiala :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mohu říct, že já jsem při psaní v jejím věku dělala snad ještě horší chyby... :D Díky, jsem ráda, že tě recenze pobavila :)

      Vymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)