Hello, university

by - 10/02/2019



Ahoj,
Po osmi letech už jsem se po prázdninách nevrátila do trochu ošuntělé novorenesanční budovy gymnázia. Začala mi nová životní kapitola vysokoškoláka. Jsem teď jedním z 18 000 studentů University of the Arts London (UAL), konkrétně chodím do London College of Communication. Pod UAL totiž spadá šest institucí, které jsou rozmístěné po celém Londýně. Můj obor se jmenuje BA (Hons) Design for Art Direction. Ale o tom jindy. Spíš bych se s vámi o informace z celého procesu přijetí na anglickou univerzitu, neboť někteří z vás třeba uvažují nad studiem v této části světa.

Výsledek obrázku pro ual university

Studovat v zahraničí láká mnoho vysokoškolských studentů Někomu stačí vycestovat na jeden semestr, nebo rok, jiný touží po kompletní zkušenosti. V dnešní době jsou možnosti téměř neomezené, já jsem například zvažovala ještě vysokou v Dánsku, vím o Vlastě z blogu Vysvobozená, která studuje v Německu, můžete to zkusit i mimo Evropu atd. Já mohu z vlastní zkušenosti mluvit o Anglii.

Anglické univerzity
Od českých se liší zejména stylem výuky. Ale stejně jako v České republice zde můžete studovat bakaláře během tří nebo čtyř let (v takovém případě mezi 2. a 3. studijním rokem rok pracujete a nabíráte zkušenosti), magistra, doktorát... Předpokladem pro bakalářské studium je ukončená střední škola s maturitou. Anglické školy jsou bohužel placené, momentálně to činí 9250 liber ročně. Naštěstí zde existuje systém studentských půjček - půjčíte si, ale splácíte poté, co začnete pracovat a váš roční příjem přesahuje určitou částku. O tom později. S výběrem správné školy a oboru pro vás vám může pomoci například Which Uni.

Kudy kam
Výsledek obrázku pro ucasVlastně vám stačí jedna webová adresa. UCAS.com vám dá všechny odpovědi. Je to univerzitní portál, skrze nějž podáváte přihlášky a v první fázi komunikujete s univerzitami ohledně přijetí / nepřijetí. Důležité je datum 15. října, pokud máte zájem o školy jako Cambridge, Oxford nebo většinu medicínských oborů. Ostatní obory mají uzávěrku přihlášek 15. ledna. Do té doby musíte na váš profil na UCASu vložit veškeré vyžadované dokumenty, zaplatit 24 liber a přihlášku odeslat. Za tento jednorázový poplatek si smíte navolit 1 až 5 různých oborů (v rámci jedné, nebo více škol). Více voleb se připlácí. Důležité je myslet na data uzávěrek a prostě následovat pokyny, které vám na UCAS profilu vyskakují. 


Co potřebuji?
Mám pro vás dobrou zprávu: Žádné přijímací zkoušky, jen nefalšované nadšení a dobré známky u maturity. Britské univerzity požadují motivační dopis, v němž byste měli ukázat zájem o vybraný obor a svoje dovednosti, zkrátka se prodat. Internet je plný článků, které vám poradí, jak takový dopis napsat, na UCAS stránkách pak najdete přesné požadavky. Rozsah dopisu by měl být zhruba 4000 znaků. Dále musíte doložit jazykové znalosti (možno i zpětně). V tom se školy různí, některým stačí jenom za výbornou při maturitě z anglického jazyka, jiné požadují jazykovou zkoušku. Já dělala IELTS od British Council (cena kolem 6000 Kč), která je uznávaná ve všech britských univerzitách. Buďte taky připravení na možné interview (pro zahraniční studenty pochopitelně elektrickou formou). V umělecky orientovaných oborech též vyžadují portfolio.
Málem bych zapomněla na maturitní vysvědčení (bakalářský diplom, pokud se hlásíte na magisterský obor). To lze bez problému dodat zpětně. Bez vysvědčení a dokonce i jazykové certifikátu vás univerzita může přijmout podmínečně, bezpodmínečný status vám udělí, až když tyto dokumenty doložíte. 

A dál?
Už jenom čekáte na vyjádření škol. UCAS vás informuje o postupu procesu. Zpětná vazba škol může trvat jeden týden, ale také měsíc (zejména okolo uzávěrky je systém opravdu vytížený). Pokud vám místo nabídne víc institucí, musíte se pak do začátku května rozhodnout pro jednu možnost a v případě podmínečných statusů pro jednu záložní (kdybyste například nesplnili známková kritéria). Poté již musíte doložit všechny dokumenty, pokud je to třeba, abyste obdrželi "Uncoditional offer". A pak již komunikujete s konkrétní univerzitou...

Clearing
Výsledek obrázku pro clearing university
Pozor! I v případě, že nestihnete uzávěrku, nebo se rozhodnete pro studium v Anglii pozdě, pořád máte šanci. Během léta se totiž spouští proces zvaný Clearing, v němž některé univerzity stále nabízí volná místa. Výběr škol a oborů je pochopitelně omezený, přesto máte stále vysokou šanci najít ten správný a být přijat. Já jsem Clearing uplatnila. Původně moje kroky měly vést na University of Westminster, ale posbírala jsem dost odvahy podat přihlášku a ukázat moje umělecké dovednosti na UAL. Povedlo se! Ale status studenta mi byl potvrzen fakticky dva týdny před začátkem školního roku.

Zkusila jsi agenturu?
Nejdřív jsem zkusila jít skrze agenturu. Jednalo se o bezplatnou službu a já jsem s vděčností uvítala pomocnou ruku, protože jsem se v britském vysokoškolském systému absolutně nevyznala. Dobrý pokus. Kámen úrazu nastal, když jsem zjistila, že výběr univerzit, kam se mohu hlásit, je pro agenturu omezený.  Samozřejmě se mi zamlouvaly školy, které na seznamu nebyly. Proto jsem spolupráci ukončila a pustila se do celého procesu sama. Bylo to náročnější a komplikovanější a občas jsem se cítila beznadějně zmatená, ale nakonec jsem vše zvládla sama. Dá se to. Agentura je určitě fajn, ale pokud vás omezuje svými možnostmi, pusťte se do přihlášky sami. :)

Tohle je opravdu dlouhý a dost možná nudný text, ale snad se bude někomu hodit. V případě, že máte nějaké otázky týkající se tohoto tématu, jsem více než ochotná vám poradit. Jinak zdravím z Dubaje, doufám, že se máte taky dobře :)).

Maddie
Prosím, podpořte mě na sociálních sítích. :)

You May Also Like

16 komentářů

  1. Skvělý článek! Přemýšlela jsem, že bych o svém německém vysokoškolském dobrodružství (tedy zatím jen cestě za ním, no :D) taky napsala takovýhle pomocný článek, protože i já sama bych byla strašně moc uvítala, kdybych některé věci věděla předem a dala si na ně větší pozor. Mám sice na Universitě v Lipsku několik přátel, kteří mi byli ochotni pomoct, problém byl v tom, že já jako cizinec mám všechno trochu jiné a složitější. :D

    Říkám si, že bych možná o studiu v Británii taky uvažovala, ale on ten Brexit to dost znejistil. A navíc si neumím představit, jak bychom to zaplatili a jak bych si zvykla na britskou kulturu a prostě to prostředí. A navíc jsem si jednoho divného dne řekla tu nejdivnější věc, totiž že "who cares about English, let's do it in German!". :D

    No nic, držím palce se studiem a těším se na všechny další příspěvky o tom! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem znala dost lidí, kdo prošli stejným procesem, ale nějak nebyli schopní mi poradit, takže jeem stejně vše hledala sama :D

      Proč by ne Německo? Mně to náhodou přijde hustý :))

      Vymazat
  2. velmi užitečný text
    Musím přiznat, že přístup britských univerzit mě velmi zaujal - myslím, že je to skvělý nápad ☺
    A hodně štěstí v novém akademickém roce 😘
    pozdravy
    Lili

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to vidím stejně, přístup britských škol je mi sympatický. :)

      Děkuji moc :))

      Vymazat
  3. Určitě bych doporučila aplikaci bez agentury. V dnešní době blogů a internetu se dá snadno dohledat, jak všechno zvládnout bez pomoci agentur, které si v některých případech řeknou o nemalé peníze. Se studiem přeji hodně štestí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já jsem ještě narazila na neplacenou agenturu, ačkoliv to nebyla žádná výhra. Ale přesně jak píšeš, některé si řeknou i o slušné peníze. :/

      Vymazat
  4. Popravdě, obdivuji každého, kdo se pustí studovat vysokou školu v zahraničí. Já osobně jsem ráda za moji vysokou školu, ačkoli z ní někdy mám nervy a někdi jejich logiku nechápu. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každá škola má svoji logiku, kterou musí student přijmout, pokud chce uspět. :D

      Vymazat
  5. Zajímavé informace pro někoho, kdo se chystá studovat v zahraničí :) Každopádně posílám pozdrav do Dubaje! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc! Zrovna vyšel článek o mém dobrodružství v Dubaji. :)

      Vymazat
  6. Také jsem teď nastoupila na univerzitu, ale tady u nás v Česku 😀. Ať se ti daří 😊. Článek je hodně přínosný, určitě to někomu pomůže 😊

    OdpovědětVymazat
  7. Lots of luck with your studies. I'm so glad school is way behind me.

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)