Ten, kdo stojí v koutě (rc)

by - 2/02/2015

"Když člověk stojí v koutě, může si všimnout spousty úžasných věcí."


Charlieho malé tajemství

The Perks of  Being a Wallflower


Autor: Stephen chbosky
Nakladatelství: Brio
Počet stran: 213
Rok vydání: 1999/USA, 2012/ČR 
(může mi někdo vysvětlit, proč tak skvělá knížka vyšla u nás až o 13 let po jejím vydání v Americe?)
Brožovaná

První dojmy

Kdyby mi to nebylo trapné, začala bych v knihovně skákat radostí a nejspíš bych blaženě skákala i celou cestu domů. Do knihovny jsem šla s tím, že na mě čekají tři zarezarvované knihy. Nejdřív jsem si vyzvedla Rebely věčnosti, což mi udělalo děsnou radost. Pak jsem si vyzvedla Atlas mraků (jupí!!!) a Ten, kdo stojí v koutě (úúúúúúú, šílím radostí). Na tuhle knížku už jsem čekala hodně dlouho a ani ve snu mě nenapadlo, že už na mě čeká v knihovně. Jen, co jsem dočetla 4. díl podzemí (což mi trvalo nehorázně dlouho), pustila jsem se do Toho, kdo stojí v koutě s vědomím, že mě tahle kniha nezklame... Obálka taky vypadá velmi povedeně.


O autorovi

Stephen Chbosky se narodil 25. ledna 1970 v Pittsburghu ve státě Pennsylvania. Je americkým romanopiscem, scenáristou a filmovým režisérem. Mezi jeho nejvýznamnější dílo patří román Charlieho Malé Tajemství (The Perks of Being a Wallflower), které se dočkalo v roce 2012 i filmového zpracování.
(zdroj: databazeknih.cz)

Anotace - děj

Když člověk stojí v koutě, může si všimnout spousty úžasných věcí. Ale pak přijde chvíle, kdy je třeba vykročit na parket a začít opravdu žít. Strhujícímu románu Stephena Chboskeho o dilematu mezi nečinností a touhou se dostalo nadšeného přijetí, vyvolal polemiku a získal miliony oddaných čtenářů. Příběh o dospívání na střední škole, který Charlie vypráví v dopisech, je otevřenější a důvěrnější než leckterý deník, zároveň vtipný i sžíravý. Nevíme, kde Charlie bydlí, ani komu píše - máme jen slova, o která se rozhodl podělit. Zmítán touhou žít svůj vlastní život i touhou vymanit se z role, která mu připadla, prozkoumává dosud neznámé území. Před ním se otvírá svět prvních lásek, rodinných dramat i nových přátelství. Svět sexu, drog a Rocky Horror Picture Show, kde klíčem ke štěstí může být například ta správná píseň, díky níž se můžete řítit tunelem a cítit se nekonečně. V Charliem se autorovi podařilo stvořit vypravěče, který vás uhrane a přenese zpět do divokých a intenzivně prožívaných dní na prahu dospělosti, kdy se život podobal jízdě na horské dráze.
(ta anotace zní tak skvěle, že?)

Postavy

Charlie - Ten, který stojí v koutě, rád přemýšlí o životě, o životech jiných lidí, o maličkostech, často je ztracen v nějakém jiném světě, dokáže naslouchat a člověk se mu může svěřovat, je zmítán touhou je postávat a pozorovat a přemýšlet, nebo se zapojit a opravdu žít celým srdcem, často se uzavírá do sebe, dusí v sobě své pocity, aby jimi třeba neuškodil okolí
Sam -  má před sebou poslední ročník na střední, Charlie je do ní hluboce zamilován, je to mladá silná žena, prožila těžké dětsví, bojuje s nedostatkem sebeúcty, zároveň je však hrdá, cílevědomá, lehce praštěná, taková správná holka, přívětivá
Patrick - Samin nevlastní bratr, spolu se Sam vytváří nezapomenutelnou a skvělou dvojku, homosexuál, chápavý, milý,správně praštěný, pohodový kamarád

Můj názor

Především chci říct, že jsem viděla i stejnojmenný film, a to dokonce ještě dřív, než jsem se dostala ke knize. A musím k tomu dodat, že knížka je mnohonásobně lepší než film, protože je v ní tolik věcí, které ve filmu hodně chybí. Knihu jsem taky mnohem lépe pochopila a dovolila mi mnohem víc vžít se do Charlieho. I když film byl jeden z těch pěknějších a kvalitnějších, ani zdaleka se nevyrovnal knize (a to i přes, že tam hrál Logan Lerman). Přesto bych ráda ještě řekla pár slov k filmu: Byla jsem z něj nadšená a strašně jsem všechno prožívala s Charliem. Od začátku filmu (i knihy) mi byl strašně sympatický. Film je prostě krásně zpracovaný a natočený. Hlavní je jeho přesvědčivost.
Já prostě někdy nechápu, jak může někdo stvořit něco tak nepředstavitelně úžasného. Tak tomu je i u Toho, kdo stojí v koutě. 
Z přečtení tého knihy si odnesete tak hluboký, neopakovatelný a nezapomenutelný zážitek. Kniha vás rozesmutní a nadchne zároveň. Vyvolá ve vás vír emocí. Můžu si být jistá akorát tím, že jsem se do tohohle díla naprosto zamilovala. Miluju Charlieho. Jeho způsob uvažování. To, jak se dokáže pozastavit i nad naprostými maličkostmi a nezajímavými věcmi, které jsou kolem nás každý den. Kdo jde do obchodního domu a jen si prostě prohlíží lidi a uvažuje o jejich životě a tom, co je sem přivedlo apod.?
Celá kniha je tak dokonale plynulá, plná zajímavých a hlubokých myšlenek, zároveň je jako neřízená střela. Popisuje život na střední, večírky, pařby, bláznivé okamžiky a zážitky, které můžete zažít je s těmi správnými kamarády. Sam a Patrick jsou tak dobře promyšlené postavy, které dokonale zapadají do příběhu. To platí o všech, kdo se v knize objevují. Autor všechno do detailů promyslel.
Možná se zdá, že je kniha předvídatelná, a že je jasné, jak to skončí. Je to jasné a nejasné zároveň. V něčem to skončí podle očekávání, ale v něčem to má úplně překvapivý závěr. Všechno je tak logické. Když je Charlie šťastný, jsem šťastná s ním, když je mu smutno, truchlím s ním. Aneb tohle dílo ve mně zanechalo tak hluboký otisk, jako ještě žádné jiné. Je to dokonale promyšlená, logická, opředená humorem, sžíravá, prostá, zároveň tak složítá kniha. Miluju ji.
Jestli tu je někdo, kdo The perks of being a wallflower nečetl, tak dělá zásadní chybu a měl by ji rychle napravit.

Hodnocení

Obálka

70%

Kniha

100%

Film

95%

+ tu mám jeden citát z knihy: Každý přijímá takovou lásku, jakou si podle svého názoru zaslouží.



You May Also Like

6 komentářů

  1. Miluju ten film:333 ale knihu jsem bohuzel jeste necetla:( ale rozhodne si ji chci precist, uzasna recenze:)

    OdpovědětVymazat
  2. I já tu knihu miluji a doporučuji ji každému, koho potkám! <3 Podle mě jde o knížku, která se musí líbit prostě každému. :3 Je dokonalá! :') I film je skvělý, ale na knihu prostě nemá.
    Moc hezká recenze! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Musím se do toho taky pustit :D Film si stáhnu na mobil nežodjedem kk babičce :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)