Cynthia Hand: Kdybychom se neviděli

by - 1/25/2016

Cynthia Hand /  xxx / 350 stran

Vydáno r. 2015 / CooBoo / pevná vazba

Romány / Young adults

Lex byla šťastná. Měla kompletní rodinu. Kluka, co milovala. Kamarády, kteří se na ni nedívali, jako by se měla každou chvíli zhroutit.
Teď je z ní holka, jejíž bratr spáchal sebevraždu. A vypadá to, že už taková bude navždycky.
Lex se teď pokouší poskládat si život dohromady a snaží se vytěsnit, co se stalo té noci, kdy Tyler zemřel. Ale je tu tajemství, které nikomu neprozradila, esemeska, kterou Tyler poslal, co mohla změnit všechno.
Lexin bratr je pryč. A ona zjišťuje, že duchové nemusí být skuteční, aby vám nedovolili jít dál.




Můj názor 

Na knize je podivuhodné především to, že vychází z osobní zkušenosti. Autorka v závěru uvádí, že její bratr se zabil ve svých sedmnácti letech. Cynthii bylo tehdy dvacet. Nedokážu si představit, že bych zažila něco podobného a ještě v sobě našla sílu o tom napsat knihu, byť je z valné části fikce, ovšem základní námět zůstává stejný. Nicméně díky tomu, že se autorka měla o co opřít, působí výsledné dílo opravdu realisticky.

Kniha je částečně psána klasickou ich-formou, mezi níž se vmísily i deníkové zápisky chytře napsané jiným fontem, a tudíž snadno odlišitelné. Zatímco jedna část vypráví o současném životě Lex, jejích pocitech a vztazích, deník je plný vzpomínek a událostí minulých. Nepostupuje však chronologicky, naopak v zdánlivě náhodném sledu popisuje tuhle a pak zase tamtu vzpomínku. Pokud však čtenář vydrží až do konce, deník mu odhalí celý obraz. Zajímavostí jsou proškrtnuté zápisy, které z Lex dělají ještě víc skutečného člověka.

Promiň, mami, byl jsem víc než prázdný.

Co se příběhu týče, nečekejte žádné obrovské dějové zvraty a napětí, že se vám až bude tajit dech, tady jde spíš o vnitřní prožívání a vzájemné vztahy mezi jednotlivými oběťmi tragédie i přihlížejícími lidmi. Přesto jsem se ale neměla šanci nudit, protože Lexin život byl pestrý a to jak vně, tak i uvnitř, a navrch ještě postupně gradoval. A znovu musím připomenout deníkové zápisy, které příběh hodně okořenily. Na druhou stranu, úplná absence napětí se také nekoná. Duchové nemusí být skuteční, přesto se člověk může vyděsit.

Navzdory tomu, jak moc se mi Lexie nebo kterákoliv jiná postava zdála být skutečná, autorka zdůraznila, že jsou smyšlené. Přesto však zůstávají originální a zatraceně realistické. Už dlouho jsem nečetla o žádné hlavní hrdince, která se řadí do školního kruhu šprtů, miluje matematiku, přemýšlí v číslech, čte odborné publikace, nosí brýle a rozhodně není prototypem sexy maturantky. 

Kdybychom se neviděli vám dává jednu jistotu. Dotkne se vás. Třeba já jsem dočetla poslední stranu a najednou se rozplakala, ačkoliv nemohu říct nad čím konkrétně, protože konec je v rámci možností dobrý. Mohu potěšit i lovce knižních citátů a mouder, zde jich je požehnaně, autorka přišla hned s několika zajímavými myšlenkami a podněty k zamyšlení.

Možná vás odrazuje depresivní a neradostné téma. Jelikož zjišťuji, že jsem asi celkem citlivý člověk, aspoň co se knih týče, docela jsem váhala, než jsem se do knihy pustila. Ale teď rozhodně nelituji, autorka se dotýká skutečných problémů a přináší i jejich možné řešení.

Hodnocení
Obálka
70%

Příběh
95%

Recenze na Databázi knih - zde



You May Also Like

18 komentářů

  1. Tahle kniha vůbec nezní špatně, možná se do ní také pustím. Pěkná recenze :D

    OdpovědětVymazat
  2. To bohužel zní teda alespoň pro mě dost nudně :)

    OdpovědětVymazat
  3. Námet neznie zle, ale toto nie je žáner ani zameranie, ktoré vyhľadávam. Kniha má určite niečo do seba, ale mňa by asi veľmi nezaujala, každopádne vďak aza recenziu ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také tento žánr zrovna nevyhledávám, ale jsem ráda, že jsem se ke knize dostala :)

      Vymazat
  4. Některé knihy z rubriky Young adults jsou opravdu skvělé...řekla bych, že tahle mezi ně taky patří. Doufám, že na ní natrefím v knihovně. Už mám celkem velký seznam knih, ale skoro nic tam nenacházím..

    ChicByJane.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já většinou objevím takovéhle skvosty mezi novinkami. Ale to člověk musí mít štěstí a přijít do knihovny ve správnou dobu :D

      Vymazat
  5. Moc hezká recenze, musím říct, že o knize už dlouho přemýšlím, ale pořád ne, a ne se k ní odhodlat.

    OdpovědětVymazat
  6. O téhle knížce jsem ještě nejspíš neslyšela, ale už název mě zaujal a po tvé recenzi i obsah knihy. Jak jsi zmínila, je to smutné téma, kor když autorka píše z vlastních zkušeností, ale působí na mě milým dojmem, když popisuješ jeho ztvárnění. Tak uvidíme, třeba se k ní jednou taky dostanu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že tě kniha prostřednictvím mé recenze oslovila! :)

      Vymazat
  7. Taktéž o knize slyším prvně, ale je jich na světě tolik, že to nejsem schopna registrovat. Rozhodně to vypadá zajímavě a nepochybuju o tom, že by mě bavila, ale asi se k její četbě v nejbližší době nedostanu. :D Nicméně pokud se mi někdy dostane do ruky, rozhodně si ji přečtu. :) Skvělá recenze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, taky občas odhaluji tolik dosud neodhalených knih! Ale kdo to má stíhat :D
      Díky moc :)

      Vymazat
  8. Tuhle knihu si chci určitě někdy přečíst už jen kvůli tomu, že ji napsala má oblíbená spisovatelka :) Ale příběh je také velmi zajímavý... a smutný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tuto autorku jsem doposud neznala, ale píše skvěle! :)

      Vymazat
  9. Knihu si mám v plánu přečíst už delší dobu, jen jsem se k tomu ještě nedostala. Ale po tvé recenzi se k ní pokusím dostat co nejdříve :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)